|

‌مسئولان درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج را تسلیت گفتند

رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، مرحوم امیر‌هوشنگ ابتهاج را به خانواده، جامعه فرهنگی و هنری و مردم ادب‌پرور ایران تسلیت گفت.

‌مسئولان درگذشت  امیرهوشنگ ابتهاج را تسلیت گفتند

رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، مرحوم امیر‌هوشنگ ابتهاج را به خانواده، جامعه فرهنگی و هنری و مردم ادب‌پرور ایران تسلیت گفت. سید‌ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، مرحوم امیر‌هوشنگ ابتهاج تصریح کرد: این غزل‌سرا و پژوهشگر ادبی که فصل ماندگاری در غزل فارسی ایجاد کرد، با خلق آثار ادبی فراوان به‌ویژه با مضامین اجتماعی و حماسی و ترویج روحیه آزادی‌خواهی و استکبارستیزی در کنار لطافت عاشقانه آثارش، نقش مؤثری در حفظ گنجینه غنی ادبیات فارسی و ترویج و گسترش فرهنگ ایران داشت. متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است: «درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، مرحوم امیر‌هوشنگ ابتهاج موجب تأسف و تألم خاطر شد.این غزل‌سرا و پژوهشگر ادبی که فصل ماندگاری در غزل فارسی ایجاد کرد، با خلق آثار ادبی فراوان به‌ویژه با مضامین اجتماعی و حماسی و ترویج روحیه آزادی‌خواهی و استکبارستیزی در کنار لطافت عاشقانه آثارش، نقش مؤثری در حفظ گنجینه غنی ادبیات فارسی و ترویج و گسترش فرهنگ ایران داشت و نام خود را در تاریخ ادبیات و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد. این‌جانب فقدان این چهره فرهیخته را به خانواده محترم، جامعه فرهنگی و هنری و مردم ادب‌پرور ایران تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم». رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج، شاعر نامدار ایران را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است: «درگذشت شاعر نامدار و شیرین‌سخن استاد امیرهوشنگ ابتهاج را به خانواده و دوستان ایشان و تمامی دوستداران شعر و ادب فارسی تسلیت می‌گویم. ه.الف. سایه با اشعار خود، پاسدار میهن‌دوستی و مروج فرهنگ و ادب اصیل ایرانی بود. خدایش بیامرزد و او را با سید‌الشهدا(ع) همنشین کند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت امیر‌هوشنگ ابتهاج (سایه) شاعر نامدار ایرانی را تسلیت گفت. متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است: «خبر درگذشت استاد امیر‌هوشنگ ابتهاج متخلص به «سایه» از شاعران و ادیبان ارجمند کشورمان موجب تأسف و تأثر بسیار شد. تردیدی نیست که شعرهای فاخر و شورانگیز زنده‌یاد ابتهاج جایگاهی بلند در شعر و ادب معاصر دارد و از صولت و صلابت سترگی برخوردار است. ایشان به مدد ذوق خدادادی، استادانه مضامین اجتماعی‌ را در شعر فاخر خویش به کار گرفت و با سرودن تصنیف‌های ماندگاری همچون «سپیده» (ایران ای سرای امید) از زمره شاعرانی بود که به سرزمین گهربار خویش صمیمانه عشق می‌ورزید. این‌جانب فقدان این شاعر گرامی و صاحب‌سبک را به خانواده داغدار ایشان و خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و ادب ایران اسلامی و همه پارسی‌زبانان در جای‌جای جغرافیای جهان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم و صبر و اجر جزیل را جهت بازماندگان و علاقه‌مندان مسئلت می‌نمایم».

امیرهوشنگ ابتهاج، متخلص به «سایه»، متولد ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت است. این شاعر نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه‌ها» را در سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از دیگر آثار او به «سراب»، «سیاه‌مشق»، «شبگیر»، «زمین»، «چند برگ از یلدا»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و... می‌توان اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین سروده‌های او «ارغوان» است که در قالب آثار موسیقایی نیز عرضه شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها