|

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد

کاهش عجیب آمار دستفروشان در پایتخت

آمار دستفروشان کاهش چشمگیری داشته است. برخورد بدی هم با دستفروشان نشده است. این سخنان امیر فتاحیان، مدیرعامل شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران است.

نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: آمار دستفروشان کاهش چشمگیری داشته است. برخورد بدی هم با دستفروشان نشده است. این سخنان امیر فتاحیان، مدیرعامل شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران است. او در جریان بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران از شرکت شهربان و حریم‌بان برای سال‌های مالی 1396 لغایت 1399 به کاهش دستفروشی در تهران گفت: در گذشته این تعداد 20 تا 30 هزار نفر بودند که درحال‌حاضر این افراد به حدود پنج‌هزار‌و 800 نفر رسیده‌اند و دستفروشان می‌توانند از طریق سامانه مشخصات خود را ثبت کنند.

فتاحیان که در دوره گذشته هم همین مسئولیت را بر عهده داشت، می‌گوید در این دوره از مدیریت شهری تلاش شده است روزنه‌های تخلفات در مجموعه شهربان بسته شود.یکی از مسیرهای تخلف حقوق‌های دریافتی این افراد بود که به‌هیچ‌عنوان قابل دفاع نبود که در گذشته حقوق این افراد یک‌میلیون‌و 600 هزار تومان بود که د‌رحال‌حاضر به حدود 13 تا 14 میلیون تومان رسیده که این کار با دستور شهردار تهران عملیاتی شده است.

او با اشاره به نظارت‌های جدی و برخورد با متخلفان توضیح می‌دهد: در همین ارتباط نیز کمیته انضباطی در مجموعه شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران تشکیل شده و دو، سه موردی در کمیته انضباطی رسیدگی شده است.

اعضای شورای شهر تهران به گزارش این مدیر شهری واکنشی نشان ندادند؛ هرچند رسانه‌ها در انتهای جلسه در گفت‌وگوی غیررسمی با وی آمار او را مورد ‌تردید قرار دادند.

گزارش حسابرسی این شرکت به تصویب صحن شورای شهر می‌رسد. در ادامه گزارش حسابرس بهشت زهرا ارائه شد و ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر در واکنش به این گزارش با اشاره به اینکه ۳۶ درصد درآمد سازمان بهشت زهرا در حساب‌هایش راکد مانده که باید بررسی شود، می‌گوید‌: درباره آمبولانس‌های انتقال اجساد به شهرستان‌ها باید بگویم به راننده‌ها بارها اعلام کرده‌ام بهای انتقال برای اجساد شهرستان‌ها متناسب نیست و به همین دلیل شاهد دریافت هزینه بیشتر از نرخ مصوب هستیم. حسابرس اعلام کرده که اسناد و مدارک در اختیارش قرار داده نشده است. گزارش حسابرس درباره سازمان بهشت زهرا‌(س) برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ مطلوب بوده اما سال ۱۳۹۹ مشروط شده است.

مهدی پیرهادی نیز ادامه می‌دهد‌: جای سؤال است که چرا هزینه خدمات آمبولانس خارج از نرخ مصوب و بالاتر از مردم اخذ شده و باید علت مشخص شود.

پیرهادی همچنین از معطلی چند‌ساعته خانواده‌ها برای دریافت جسد متوفایشان گلایه می‌کند و می‌گوید: باید این مشکل حل شود و اگر لازم به تصویب قوانین است، ما در شورای شهر آمادگی داریم.

در صحن روز گذشته شورا مشکلات محله اسدی نیز بررسی شد. محله‌ای با حدود 30 هزار نفر جمعیت که طی 10 سال از حدود 15 هزار نفر به دو برابر یعنی 30 هزار نفر افزایش یافته است.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران می‌گوید‌: حضور مهاجران عامل اصلی این افزایش جمعیت است. 700 خانواده بی‌سرپرست یا بد‌سرپرست که مادران بار اصلی مشکلات را بر دوش می‌کشند و از حمایت‌های مادی و معنوی لازم و کافی برخوردار نیستند، در این محله زندگی می‌کنند.

او به خانه‌های مجردی در این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود خانه‌های مجردی و بعضا پلاک قرمزی که چند برابر ظرفیتشان ساکن می‌پذیرند، یکی از مشکلات است. در‌حالی‌که بنگاه‌های املاک ظاهرا با تابلوهایی که نصب کرده‌اند از پذیرش افراد مجرد خودداری می‌کنند، مشخص نیست چگونه و با چه مکانیسمی این خانه‌ها در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. به‌تازگی با هجوم اتباع بیگانه به محلات حاشیه میدان امام حسین و خیابان‌های اطراف این مشکل در حال تشدید‌شدن است. حضور معتادان متجاهر به‌ویژه در پایان ساعات روز و در طول شب و در نتیجه ناامنی و سرقت لوازم منزل، خودرو و مغازه یکی دیگر از مسائلی است که مورد اعتراض و شکایت مردم است. حتی در ساعات بازدید بنده که قبل از ظهر بود نیز تعدادی از این افراد در سطح محله مشاهده شدند. هر‌چند شهرداری منطقه ضایعات‌فروش‌های محله را کنترل کرده و مدعی است همه ‌مجوز دارند، اما مردم دید مثبتی به آنها ندارند و توزیع مواد مخدر در برخی از این مراکز را مشاهده کرده‌اند.

امانی در‌ نهایت خواسته‌های مردم را قرائت کرده و گفت: در قدم اول، قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران مسائل اجتماعی و فرهنگی محلاتی مثل محله شهید اسدی یا شهید هرندی یا رضویه و چند محله را که در تهران تقریبا در این زمینه بدنام هستند، به‌ویژه در چهار موضوع زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست، خانه‌های مجردی و پلاک قرمز، حضور اتباع بیگانه و معتادان متجاهر که در‌حال‌حاضر در دستور کار قرارگاه اجتماعی است اما هنوز کامل نشده، در دستور کار خود قرار دهد و برای این چهار موضوع که این محلات گرفتارشان هستند، چاره‌اندیشی کند.

سریال خشک‌شدن درختان در مناطق شمالی شهر تهران موضوع دیگری بود که در صحن شورای شهر تهران به آن پرداخته شد و مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به خشک‌شدن درختان‌ گفت: خشک‌شدن درختان در روزهای گذشته در فضای مجازی بازتاب‌های مختلفی داشته است. به‌عنوان فردی که این موارد را دیده‌ام و به معاونت‌های مختلف منتقل کرده‌ام، معتقدم باید مردم دلیل خشک‌شدن درختان را بدانند و اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شود. برخی موارد دلیل خشک‌شدن درختان، ساخت‌وسازها‌ست که به آن کم‌توجهی شده و باید جلوی آن گرفته شود.

وی یادآوری می‌کند: نواحی شهرداری تهران نیز باید تلاش بیشتری کنند و اخطارها و پیگیری‌های لازم را داشته باشند که برای ساخت‌وساز، درخت خشک نشود. یک درخت تا بخواهد به عمر ۱۰ سال برسد، زمانی طولانی صرف می‌شود و با شرایطی که در تهران داریم، نیازمند توسعه فضای سبز هستیم، هرچند همکاران فضای سبز و سازمان بوستان‌ها تلاش زیادی در زمینه نگهداشت و توسعه فضای سبز انجام می‌دهند.

مهدی اقراریان نیز در این زمینه می‌گوید: گزارش‌هایی وصول شده که نشان می‌دهد جریمه قطع درختان که کاشت دوباره درخت بوده است، عملی نیست؛ چراکه روابطی شکل گرفته است که این جریمه را از گردن خاطی برمی‌دارد. گزارش‌هایی مبنی بر وجود تخلفاتی در حوزه جرایم کمیسیون تشخیص باغات وجود دارد؛ برای مثال بعد از اینکه کمیسیون مطروحه جریمه‌ای مصوب می‌کند که تعدادی اصله درخت‌ در اختیار شهرداری به‌عنوان جریمه قرار بگیرد تا کاشته شود، در مواردی این درختان در اختیار قرار نمی‌گیرد و بعضا سوء‌رفتارهایی شکل می‌گیرد و حتی ممکن است صورت‌جلسه‌های صوری تهیه شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا پیشنهاد می‌کند: لازم است درختان شناسنامه‌دار شوند تا مشخص شود چه تعداد درخت توسط چه کسی در کجا کاشته شده و سرنوشت این درختان چه شده است تا موضوع درخت‌کاری در تهران کمی ضابطه‌مندتر از گذشته دنبال شود. پیشنهاد مشخصم اطلاع‌رسانی عمومی در‌خصوص وضعیت درختان تهران و سرنوشت جرایم کمیسیون تشخیص باغات توسط شهرداری تهران است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها