|

نان دولت به سفره شهرداری نیامد

بعد از گزارش وضعیت عملکرد معاونت‌های شهرداری تهران، این روزها وقت شورای شهر تهران به گزارش عملکرد قرارگاه‌های شهرداری تهران می‌گذرد. بعد از گزارش عملکرد قرارگاه مسکن که بسیاری از پرسش‌های اعضای شورای شهر تهران را بدون پاسخ گذاشت، قرارگاه حمل‌ونقل و اجتماعی گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند.

نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: بعد از گزارش وضعیت عملکرد معاونت‌های شهرداری تهران، این روزها وقت شورای شهر تهران به گزارش عملکرد قرارگاه‌های شهرداری تهران می‌گذرد. بعد از گزارش عملکرد قرارگاه مسکن که بسیاری از پرسش‌های اعضای شورای شهر تهران را بدون پاسخ گذاشت، قرارگاه حمل‌ونقل و اجتماعی گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند.

روز گذشته محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، به صحن شورای شهر آمد تا گزارشی از اولین قرارگاهی که در شهرداری تهران تشکیل شده بدهد. در جریان این گزارش مشخص شد مسئولیت نگهداری زنان آسیب‌دیده به سپاه پاسداران سپرده شده و نام مرکز نگهداری آنها طراوت است. همچنین مهدی اقراریان برخی بازدیدها از محله‌های پرآسیب تهران را نمایشی دانست که دردی از مردم دوا نمی‌کند و خواستار نتیجه بازدید ابراهیم رئیسی از محله هرندی شد. پرویز سروری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، به میان سخنان او آمد و گفت نمی‌خواهید بگویید که دیدار رئیس‌جمهور نمایشی بود، دولت این دوره نیتش کمک به شوراها و شهرداری‌هاست؛ اما اقراریان به وضعیت آسیب‌های اجتماعی و حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت باید رودربایستی حکمرانی را کنار بگذاریم و تا نان دولت سر سفره نیامده چیزی نمی‌توان گفت.

  آمارهای معتادان متجاهر فزاینده است

در صحن روز گذشته معاون شهردار تهران از افزایش تعداد معتادان متجاهر در یک بازه زمانی گفت که این آمار از 10 هزار نفر به بیش از 20 هزار نفر رسیده و چرخه‌ای وجود دارد که آسیب‌ها در آن نه‌تنها رفع نشده بلکه روند فزاینده‌ای داشته است. به گفته توکلی‌زاده هرچند اقداماتی در حوزه زیرساخت در دوره‌های گذشته انجام شده اما موضوع معتادان متجاهر که دارای بیماری‌ها و عفونت‌های باز هستند، از جمله موارد آزاردهنده‌ای بود که پرونده آن باز مانده بود و مراکز ماده 16 این افراد را نمی‌پذیرفتند. همچنین معتادان با سن پایین در این مراکز پذیرفته نمی‌شدند.

  مسئولیت زنان آسیب‌دیده با سپاه است

او با بیان اینکه تعداد مراکز برای پذیرش زنان معتاد محدود بود، گفت: مرکز زخم باز شهرداری تهران فعال شده و سعی شده افرادی که ارتباطی با مراکز ماده 16 ندارند جابه‌جا شوند و این مرکز به صورت اختصاصی برای افراد زخم باز در نظر گرفته شده است. هنوز ظرفیت ما تکمیل نشده و فضا برای پذیرش وجود دارد. پذیرش افراد بالای 65 سال نیز از مسائلی بود که با آن روبه‌رو بودیم و این افراد میهمانان دائمی گرمخانه‌ها بودند و نیاز بود مرکزی ویژه برای آنها ایجاد شود و مرکز خاوران به مرکز خاورشهر 2 تبدیل شد و این افراد را پذیرفت. توکلی‌زاده ادامه داد: مرکز طراوت در منطقه 13 برای پذیرش بانوان آسیب‌دیده در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت، مرکز زیادیان نیز با همکاری سپاه پاسداران تجهیز شد و امیدواریم ظرفیتی ایجاد کنیم که در سال‌های آینده بتواند پذیرای معتادان متجاهر باشد.

  وعده جمع‌آوری 2ماهه معتادان محقق نشد

اعضای شورای شهر به عملکرد شهرداری انتقادهایی داشتند. سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفت: معتقدم مادامی که علت یک آسیب اجتماعی همچنان حیات داشته باشد، معلول هم مولد می‌شود، به همین دلیل است که با وجود سال‌ها مقابله و برخورد با معتاد متجاهر بی‌آنکه علت آن را بررسی کنیم چندان موفق نبوده‌ایم و جز هدررفت سرمایه و فرصت‌ها و تکرار روش‌های گذشته تأثیر مثبت اقدامات صورت‌گرفته را در شهر شاهد نبوده‌ایم. او با انتقاد از عدم تحقق وعده شهردار تهران مبنی بر جمع‌آوری معتادان طی دو ماه تأکید کرد: متأسفانه آثار تحقق این وعده را در خیابان‌های پایتخت نمی‌بینیم و هنوز فراوانی معتادان در کوچه‌ها و محلات مانند گذشته است.

  کارخانه تولید معتاد کجاست؟

ناصر امانی هم در صحن شورای شهر تهران گفت که در حوزه آسیب‌های اجتماعی در دوره‌های گذشته هزینه‌های زیادی شده و موضوع پاک‌سازی چهره شهر و جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها چند بار تکرار شده است. سال 96 آمار 10 هزار نفر بوده و الان 22 هزار نفر شده است؛ نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه صددرصد افزایش یافته است. کارخانه تولید معتاد متجاهر کجاست؟ امانی گفت: امام علی (ع) می‌فرماید اگر کسی تجربه شکست‌خورده را دوباره تکرار کند، پشیمان می‌شود. معلوم نیست در چهار سال آینده این 22 هزار نفر 30 هزار نفر نشود، چون در گذشته هم جمع‌آوری انجام گرفت و چهره شهر برای مدت موقتی پاک شد و پلاک‌های قرمز پلمب شدند. مردم در محله هرندی می‌گفتند فلان مغازه و خانه در دوره گذشته پلمب شد اما در طول چهار سال گذشته کم‌کم باز شدند و مجددا پای معتادان متجاهر به محله باز شد. آیا قرار است همین روند دوباره تکرار شود و قرارگاه اجتماعی برای عدم تکرار این روند چه پیش‌بینی‌هایی کرده است؟

  تهران به قوانین اختصاصی نیاز  دارد

مهدی اقراریان هم گفت که تهران را نمی‌توان با قوانینی که کشور با آن اداره می‌شود و تاریخ آن گذشته است، اداره کرد. هر بخشی از قرارگاه اجتماعی متولی خود را دارد. ایجاد قرارگاه اقدام خوبی است اما دوای درد نیست و باید شهرداری از دستگاه‌ها تقاضای جدی داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه باید پیشگیری در این زمینه در اولویت باشد، گفت: ما توان و اولویت محدودی داریم. شرکت‌های بزرگی که در پایتخت حضور دارند، مسئولیت اجتماعی دارند و باید به سمتی برویم که این شرکت‌ها به وظیفه خود عمل کنند، چون تنها شهرداری برای حل مشکلات نمی‌تواند جواب‌گو باشد و باید در سطح ملی وارد عمل شد. اقراریان گفت که وضعیت کنونی پایتخت با زور و پول شهرداری حل نمی‌شود، اگر همین روند ادامه پیدا کند، در دوره‌های مختلف شورا و با آمدن افراد مختلف مشکلات حل نمی‌شود و با رودربایستی در حوزه حکمرانی کاری پیش نمی‌رود.

  آقای رئیسی، ثم ماذا؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رفت و آمدهای نمایشی پاسخ‌گو نیست و باید تدبیری اندیشیده شود، گفت: آقای رئیسی از منطقه هرندی بازدید کرد اما باید دید که چه اتفاقی افتاده است به قول ما ثم ماذا؟ در این زمان پرویز سروری به میان حرف اقراریان آمد و پرسید منظور شما که این نیست که دیدار آقای رئیسی از هرندی نمایشی بوده؟ چون واقعا در هیئت دولت کمک‌های خوبی شده است. ممکن است به آن سطحی که ما می‌خواهیم نباشد اما دولت نسبت به دولت گذشته و زمان قالیباف که درها را بسته بودند که آقای قالیباف موفق نشود تفاوت پیدا کرده است و نیت دولت کمک به شهردار و شوراهای کشور است. اقراریان پاسخ داد: می‌گویند نان وقتی سر سفره آمد می‌شود روی آن حساب کرد. موضوع بی‌مهری دولت به شهرها موضوع قدیمی است، اما شهردار تهران این دوره با شاخص ارتباط قوی با دولت انتخاب شد. به نظر می‌آید انتخاب شهردار از میان چهره‌های ملی هم نتوانسته مهر شهرداری تهران را به دل دولت بیندازد. مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، درباره کمک‌های دولت به نیازهای فوری شهرداری به «شرق» گفت: داستان شهرداری‌ها و دولت داستان جدیدی نیست و یک داستان ریشه‌دار است و تقریبا همه دولت‌ها همواره این شعار را داده‌اند که به شهرداری به ویژه شهرداری پایتخت کمک کنند. مسئله پایتخت یک مسئله فوق‌العاده و ویژه است که باید به آن توجه کرد و این مهم‌ترین موضوعی است که با آن مواجهیم. وی ادامه داد:‌ پیشنهاد مشخص ما قانون جامع مدیریت پایتخت است و این با قانون مدیریت یکپارچه متفاوت و فراتر از آن است و به نظر ما راه‌حل است و امیدواریم این موضوع با همکاری سه ضلع شهرداری، مجلس و دولت در دوره ششم حل شود که این اصل مسئله و موضوع است. تهران بیشترین تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی را دارد که 30 نماینده هستند. همه نمایندگان در موضوعات حوزه انتخابیه‌شان افزون بر رسالتی که در مسائل ملی دارند، اهتمام ویژه دارند، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم که به موضوع قانون جامع مدیریت پایتخت توجه داشته باشند و کمیسیون عمران نظارت شورا هم آمادگی دارد که زمینه این گفت‌وگوها را فراهم کند.

  دعوت از استاندار برای حضور در شورا

اقراریان اضافه کرد: درباره کمک‌هایی که از ناحیه دولت به شهرداری شده تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دریافت این کمک‌ها نداشتم و از این کمک‌ها اطلاعی ندارم و به همین خاطر امروز این موضوع را متذکر شدم و پیشنهاد دادم از استاندار تهران دعوت شود و در جلسه‌ای که حضور پیدا می‌کنند توضیح دهند که چه مقدار به شهرداری پایتخت کمک کرده‌اند. چند مسئله است که به نظر من بدیهی و آشکار است و دولت‌ها در آنها مسئولیت دارند که مسئله اول مسئله حمل‌ونقل عمومی است و مسئله بعدی بحث بافت فرسوده است و اینها جزء مسائلی است که در پایتخت دولت نسبت به آنها مسئول است. موضوع جمع‌آوری کودکان کار سر چهارراه‌ها مسئولیت مستقیم بهزیستی است اما بهزیستی چه مقدار به تکالیف خود عمل کرده است؟ در موضوع هوای پاک، شهرداری در نیمه دوم دستگاه‌ها قرار دارد؛ یعنی در رده‌های دوازدهم، سیزدهم قرار دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اداره پایتخت که بیش از 10 درصد جمعیت کشور در آن در یک نقطه خاص متمرکز شده‌اند با قوانینی که تاریخ مصرفشان گذشته امکان‌پذیر نیست و به نظر من مهم‌ترین مسئولیت دولت تلاش برای اصلاح رویه‌های غلط اداره پایتخت است و این یک مسئولیت فراقانونی است. از نگاه قانون اساسی دولت مسئولیت‌هایی مانند مسکن دارد که نسبت مسئولیت‌های ملی دولت بر اساس قانون اساسی در برش پایتخت باید مشخص شود؛ چون تهران اقتضائات خاص خود را دارد مثلا در بحث ساخت مسکن استطاعت‌پذیر یا بحث احیای بافت فرسوده نسبت تهران چیست؟ به گفته اقراریان اینها موضوعات سیاسی نیست و موضوعات مردم است. بارها گفته‌ام که شورا‌ها در دوره‌های گوناگون می‌آیند و می‌روند ولی مادامی که موضوعات را ریشه‌ای و مبنایی حل نکنیم نمی‌توانیم اتفاق خاصی را رقم بزنیم و این مسئله اساسی و مهم است و امیدوارم رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های منتقد شورا و دولت پای کار موضوع قانون جامع مدیریت پایتخت بیایند و تلاشی صورت بگیرد برای اینکه تهران از این وضعیت حکمرانی آشفته نجات پیدا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها