|

والیبال ایران باخت؛ ولی برنده شد

ماجراجویی والیبال ایران در لیگ ملت‌های 2022 با شکست برابر لهستان در دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی به پایان رسید. ملی‌پوشان والیبال ایران که هرچه زمان در این لیگ جلوتر رفت نشان دادند پختگی بیشتری به دست آورده‌اند، با صعود به جمع هشت تیم برتر دنیا عملیاتی را که در ابتدا عنوان شده بود غیر‌ممکن است، نهایی کردند

ماجراجویی والیبال ایران در لیگ ملت‌های 2022 با شکست برابر لهستان در دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی به پایان رسید. ملی‌پوشان والیبال ایران که هرچه زمان در این لیگ جلوتر رفت نشان دادند پختگی بیشتری به دست آورده‌اند، با صعود به جمع هشت تیم برتر دنیا عملیاتی را که در ابتدا عنوان شده بود غیر‌ممکن است، نهایی کردند. با‌وجود‌این شکست برابر لهستان، پایانی برای کار این تیم در سال 2022 بود. ایران در رده هفتم این رقابت‌ها قرار گرفت و حالا منتظر دوره‌های بعدی خواهد ماند تا احتمالا شرایطش را بهبود ببخشد. والیبال ایران در لیگ ملت‌های 2022 شکست خورد؛ ولی در همین دوره اتفاقاتی رخ داد که نشان می‌دهد با وجود شکست‌خوردن در یک‌چهارم نهایی، تیم ملی والیبال ایران برنده شده است!

رقیب   قابل   احترام

والیبال ایران در شرایطی به کارش در رقابت‌های لیگ ملت‌ها پایان داد که رقیب قابل احترامی برای قدرت‌های دنیا بود. این تیم اگرچه در بازی‌های نخست دو شکست بد برابر ژاپن و بعدها برابر بلغارستان داشت؛ ولی برتری برابر آمریکا و همین تیم لهستان در مرحله گروهی، همه را شوکه کرد. کاری که موجب شد قدرت‌های دنیا به تیم جوان ایران احترام بگذارند. این موضوع را می‌شد در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی که بازی مجدد برابر لهستان بود هم مشاهده کرد؛ لهستانی‌ها از باخت مرحله نخست برابر ایران در گدانسک حسابی ناراحت بودند و می‌خواستند هر طور شده انتقام آن شکست را بگیرند. با وجود این کار آنها چندان راحت نبود؛ بازیکنان جوان ایران در این بازی جنگیدند و لهستان که عناوین بسیار زیادی در دنیا دارد، به‌سختی توانست از سد تیم ملی والیبال ایران عبور کند. شاید اگر در بازی اخیر، اندکی خوش‌شانسی به‌ویژه در ست پنجم رقم می‌خورد، لهستان برای یازدهمین بار طعم شکست را می‌چشید. به هر روی، لهستان در بیست‌و‌ششمین تقابلش با ایران، شانزدهمین برد را کسب کرد.

تغییر   نسل   شجاعانه

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان از آن برای برنده‌شدن تیم ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت‌ها یاد کرد، تغییر نسلی است که در این تیم به وجود آمده است. تیم ملی والیبال ایران در دهه گذشته تحت سیطره ستاره‌های بزرگی مانند سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور بوده است. با خداحافظی و کنار گذاشته‌شدن یکی، دو نفر از این ستاره‌ها، تیم جوان و جدیدی راهی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال شد. در ابتدا تصور بر این بود که این تیم جوان برای تجربه‌اندوزی به رقابت‌های والیبال جهان اعزام شده است؛ ولی طولی نکشید تا مشخص شود این بازیکنان در عین جوانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. تغییر نسل در این زمان شجاعتی مثال‌زدنی می‌خواست؛ شجاعتی که احتمالا با چراغ سبز فدراسیون و محمدرضا داورزنی از یک سو و تغییر کادر مربیگری تیم ملی والیبال ایران از سوی دیگر به دست آمده است. هرچه باشد، نتیجه مشخص است؛ تیم ملی والیبال ایران حالا کاملا پوست‌اندازی کرده و به غیر از میلاد عبادی‌پور، سایر بازیکنان تجربه چندانی برای بازی‌کردن در تیم ملی بزرگسالان ایران در سال‌های اخیر نداشته‌اند.

مردی   به   اسم   بهروز   عطایی

نکته دیگری که حضور تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ را برجسته کرده و نمی‌شود روی آن چشم بست، سپردن کار به دست یک سرمربی ایرانی است. واضح است که برای «ایرانیزه‌کردن» نیمکت تیم ملی هر کسی نمی‌توانست کاندیدا باشد. بهروز عطایی در شرایطی بعد از مربیان نام‌آشنای خارجی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست که پیش‌تر در تیم ملی نوجوانان و جوانان ایران سابقه فعالیت داشته و اتفاقا توانسته نتایج درخوری کسب کند. او حالا روی نیمکت تیمی نشسته که بسیاری از ستاره‌هایش همان بازیکنان رده نوجوانان و جوانانی است که خودش از ابتدا آنها را آموزش داده و به سطحی رسانده که می‌توانند در لیگ ملت‌های والیبال دنیا برابر رقبای قدرتمندی مانند آمریکا، لهستان، برزیل و ایتالیا بازی کنند. موضوع مهم درمورد بهروز عطایی این است که با وجود موفقیتی که در ماه‌های اخیر به دست آورده، مسئله دستمزدش حسابی بازار شایعات را داغ کرده است. به‌تازگی در تلویزیون یکی، دو کارشناس عنوان کردند که او از فدراسیون والیبال دستمزد زیادی نمی‌گیرد و شایعه دریافت ۱۵۰ هزار تومانی او به صورت روزانه حسابی فضا را ملتهب کرده است؛ اما عطایی بدون اعتنا به چنین شایعاتی در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال نشان داد سپردن کار به او و ایجاد تغییرات روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران تصمیم درستی بوده است.

میزان  جنگندگی   و   تلاش  بازیکنان   جوان

مورد دیگری که با وجود شکست ایران برابر لهستان، نوید برنده‌شدن این تیم در این رقابت‌ها را می‌دهد، سطح بازی و میزان جنگندگی بازیکنان تیم ملی ایران است. همین حالا غول‌های باشگاهی دنیا به دنبال ستاره‌های جوان ایران هستند. امین اسماعیل‌نژاد، گل سرسبد آنهاست. او این روزها و با وجود آنکه مشغول سپری‌کردن دوران سربازی است پیشنهادهای بزرگی از لهستان و یکی، دو تیم ایتالیایی دارد. امین اسماعیل‌نژاد با سرویس‌ها و اسپک‌های بسیار تماشایی که در این دوره از بازی‌ها زده، حسابی جلب توجه کرده و قدرت او در عین جوانی چنان زیاد است که مدافعان بزرگ دنیا می‌گویند مهارش کار هرکسی نیست. درباره میزان جنگندگی بازیکنان تیم ملی والیبال ایران هم که نیاز به فکت‌های بی‌شمار نیست؛ در همین بازی آخر برابر لهستان امیرحسین اسفندیار آن‌قدر جنگید که در انتهای بازی از حال رفت. تلاش پزشکان تیم برای برگرداندن او به شرایط عادی به‌خوبی بیانگر سطح جنگندگی این بازیکن جوان است. البته این میزان از جنگندگی در تک‌تک بازیکنان تیم ملی ایران به وضوح دیده شد. این امر به‌خوبی بیانگر تلاش این جوانان برای پیشرفت در دنیای والیبال است. ضمن اینکه همچنان نباید فراموش کرد بسیاری از بازیکنان کنونی تیم ملی ایران، همان‌طورکه پیش‌تر میلاد عبادی‌پور کاپیتان این تیم، گفته بود تجربه‌ای برای حضور در بازی‌های لیگ ملت‌های والیبال جهان نداشتند.

پس‌گیری  جایگاه  ایران  در  آسیا

در نهایت به غیر از دستاوردی که حاصل تغییرات و معرفی ستاره‌های جدید به والیبال ایران از یک سو و معرفی پدیده‌های نوظهور به والیبال جهان از سوی دیگر است، نباید از کنار نتیجه به‌دست‌آمده به‌راحتی عبور کرد. ایران به کارش در این دوره از بازی‌ها با ایستادن در رده هفتم جهان پایان داد که در مقایسه با دوره پیش که در جایگاه دوازدهم ایستاد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است. ضمن اینکه والیبال ایران در این دوره بالاتر از ژاپن هم قرار گرفت. تیم ملی با وجود شکست غافلگیرکننده‌ای که برابر ژاپن در مرحله نخست همین بازی‌ها داشت، حالا در رده‌بندی کلی در دنیا، بالاتر از ژاپن قرار می‌گیرد. این به آن معنی است که ایران دوباره تبدیل به آقای آسیا شده است؛ جایگاهی که تا چند ماه پیش در اختیار تیم ژاپن بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها