|

لیگ ملت‌های والیبال

ایران – لهستان؛ بعد از کری‌خوانی، بفرمایید مسابقه!

والیبال ایران روز بسیار مهیجی را در پیش خواهد داشت. این تیم که چند‌روزی می‌شود به بولونیا در ایتالیا سفر کرده قرار است، حالا که بین هشت تیم برتر دنیا قرار گرفته، به مصاف لهستان یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از بازی‌ها برود.

والیبال ایران روز بسیار مهیجی را در پیش خواهد داشت. این تیم که چند‌روزی می‌شود به بولونیا در ایتالیا سفر کرده قرار است، حالا که بین هشت تیم برتر دنیا قرار گرفته، به مصاف لهستان یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از بازی‌ها برود. پیش از پرداختن به جدال امشب ولی باید اشاره‌ای به اوضاع تیم ملی والیبال ایران کرد که کاملا در تضاد با دهه اخیر است. تیم ملی این‌روزها پوست‌اندازی کرده و با ترکیبی از بازیکنان جوان که چندین نفر از آنها برای اولین‌بار بازی در لیگ ملت‌ها را تجربه کرده‌اند پا به میدان خواهد گذاشت. این موضوع البته دلیلی بر ناهماهنگی آنها نخواهد بود؛ چون بسیاری از همین بازیکنان که امشب قرار است در ترکیب اصلی به میدان بروند، پیش‌تر در رده نوجوانان و جوانان کنار یکدیگر قرار گرفته و اتفاقا در هر دو رده هم در رقابت‌های آسیایی و جهانی افتخارآفرینی کرده‌اند.

موضوعی که شاید کار آنها را سخت کند، نداشتن تجربه کافی برای حضور در لیگ ملت‌های والیبال است؛ لیگی که تقریبا تیم‌های مدعی با تمام قوا در آن حاضر می‌شوند. ایران هم اگرچه پیش از این سابقه حضور در این لیگ و حتی دو بار صعود به جمع برترین‌های دنیا را داشته ولی این‌بار برای نخستین‌بار است که با یک مربی ایرانی توانسته به جمع هشت تیم برتر دنیا برسد. بهروز عطایی که قبلا با همین بازیکنان جوان در رده‌های پایه موفق به کسب افتخار شده، حالا هدایت تیم ملی بزرگسالان ایران را بر عهده دارد و در اولین گام موفق شده که نتایج درخوری کسب کند. در‌واقع اگرچه روزهای نخست عنوان شده بود که این تیم برای کسب تجربه راهی لیگ ملت‌ها شده ولی بازی‌های هفته سوم و جدال با تیم‌های خوب دنیا کاری کرده که نه‌تنها در ایران بلکه بسیاری از تیم‌های خوب والیبال دنیا هم از بازیکنان کنونی والیبال ایران حساب می‌برند. ایران در مرحله قبلی چند شکست ناباورانه برابر ژاپن و بلغارستان داشت ولی در عوض چندین برد ارزشمند برابر آمریکا و همین لهستانی که قرار است امشب مقابلش به میدان برود کسب کرد.

ایران – لهستان؛ جدال بیست‌و‌ششم

تیم ملی والیبال ایران از ساعت 23:30 امشب و از مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها به مصاف لهستان می‌رود و فاتح این مسابقه جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی و چهار تیم برتر مسابقات را به دست می‌آورد؛ بنابراین دو تیم چیزی برای از‌دست‌دادن ندارند و با تمام توان به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

تیم لهستان در مرحله مقدماتی با کسب 10 برد، تجربه دو شکست و به‌دست‌آوردن 31 امتیاز به دلیل تفاوت پوئن ست‌ها نسبت به ایتالیای صدرنشین، در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. شاگردان بهروز عطایی در مرحله مقدماتی هفت برد به دست آوردند و با 20 امتیاز در جایگاه هفتم جدول قرار گرفتند تا حریف لهستان در مرحله یک‌چهارم نهایی شوند. تیم ملی والیبال ایران با هفت پیروزی برابر تیم‌های چین، استرالیا، آمریکا، کانادا، اسلوونی و لهستان و قبول پنج شکست مقابل هلند، ژاپن، بلغارستان، برزیل و ایتالیا توانست جایگاه هفتم را بین هشت تیم برتر به دست آورد و به مرحله نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ صعود کند. دیدار دو تیم ملی والیبال ایران و لهستان بیست‌وششمین جدال تاریخ والیبال دو تیم است که در 25 مسابقه قبلی تیم ایران 10 بار فاتح میدان بوده است و در 15 مسابقه هم لهستانی‌ها پیروز میدان و مسابقه شدند. نخستین دیدار تیم‌های ایران و لهستان سال 1998 در چارچوب رقابت‌های قهرمانی جهان برگزار شد که تیم لهستان 3 بر صفر به پیروزی رسید و آخرین مسابقه دو تیم نیز هفته سوم مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های 2022 در گدانسک بود که تیم ایران 3 بر 2 حریف خود را مانند مرحله مقدماتی بازی‌های المپیک توکیو شکست داد. عقاب‌های لهستان 23 مدال رنگارنگ از رویدادهای مهم والیبال جهان در پرونده افتخارات خود دارند که مدال طلا و مقام قهرمانی بازی‌های المپیک 1976 مونترال از جمله آنان است.

این تیم همچنین سه عنوان قهرمانی جهان (1974، 2014 و 2018) و یک مقام قهرمانی لیگ جهانی (2012) دارد. لهستان در لیگ ملت‌های سال 2021 نیز موفق به کسب مقام نایب‌قهرمانی شد. الکساندر اشلیوکا، کامیل سمنیوک، توماش فورنال، یاکوب کوچانوفسکی، جاکوب پوپیفتاک، ماتئوش بینیک، کارول بوترین، پاول زاتورسکی، لوکاس کاشمارک، بارتوش کورک، مارسین جانوش، گرگور لوماچ، کارول کلوس و بارتوش بدنوژ ۱۴ بازیکن تیم لهستان در این مرحله از رقابت‌ها هستند که نسبت به هفته سوم لوماچ پاسور باتجربه عقاب‌ها در ترکیب این تیم قرار گرفته است. لوماچ پاسور 34‌ساله تیم ملی لهستان همبازی میلاد عبادی‌پور در تیم اسکرا بلخاتف در پلاس‌لیگا بوده و شناخت خوبی نسبت به کاپیتان تیم ملی والیبال ایران دارد. هدایت تیم لهستان را نیکولا گربیچ برعهده دارد. ایران هم با کاپیتان میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، احسان دانش‌دوست به‌عنوان قدرتی‌زن دریافت‌کننده، محمدطاهر وادی و فاضل پژومان به‌عنوان پاسور، امیرحسین توخته، مهدی جلوه، امیررضا سرلک و محراب ملکی‌سرخی به‌عنوان مدافع میانی، امین اسماعیل‌نژاد و بردیا سعادت به‌عنوان قطر پاسور، محمدرضا حضرت‌پور و ابوالفضل قلی‌پور به‌عنوان لیبرو مقابل این تیم به میدان خواهد رفت.

بعد از کری‌خوانی بفرمایید بازی!

جدال ایران با لهستان در سال‌های اخیر همواره یکی از جدال‌های حساس و تماشایی از آب درآمده است. حساسیت در این بازی چنان زیاد شده که باعث شده بازیکنان دو تیم پیش از شروع مسابقه مشغول کری‌خواندن برای یکدیگر شوند. این موضوع شامل همین دیدار هم می‌شود. ایران چند روز قبل در گدانسک، موفق شد لهستان پرآوازه را مقابل دیدگان تماشاگران حریف 3 بر 2 شکست داده و برای اولین بار رقیب را در دیداری که به میزبانی لهستان برگزار شده، شکست دهد. همین موضوع باعث شده تا این‌بار و پیش از شروع بازی امشب، بازیکنان لهستان کری بیشتری برای ایرانی‌ها بخوانند. یاکوب کوخانفسکی، سرعتی‌زن تیم ملی لهستان درخصوص بازی با ایران می‌گوید: «‌ما در یک مسیر ویژه هستیم که امیدوارم در آن باقی بمانیم. به مصاف ایران خواهیم رفت که حالا باید با آنها تسویه‌حساب کنیم. مرحله یک‌چهارم نهایی بهترین فرصت برای این کار است و موقعیت بهتری برای آن وجود نخواهد داشت». همچنین بارتوش کورک هم در اظهارنظری درمورد بازی با ایران صحبت کرده بود که چندان به مذاق ایرانی‌ها خوش نیامده است. با‌این‌حال اغلب بازیکنان ایران نسبت به این موضوع سکوت کردند‌ اما میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران درباره اظهارات برخی بازیکنان تیم لهستان مبنی بر اینکه ایران را برای مسابقه مرحله نهایی انتخاب کردند، گفت: «واقعا باعث شرم است که لهستان تیم خود را با تیم ایران مقایسه کند. اکثر بازیکنان ایران تغییر کردند و با تیمی در این مسابقات شرکت کردیم که چند بازیکن‌مان نخستین حضور خود در لیگ ملت‌ها را تجربه می‌کنند. لهستان بهترین تیم جهان است و قهرمان دو دوره جام جهانی است. بازیکنانی مانند کورک که در مسابقات جام جهانی ارزشمندترین بازیکن شد و یانوش که در قهرمانی جهان ارزشمندترین بازیکن شد، در اختیار دارد. همچنین بازیکنان سرعتی و لیبرو این تیم بهترین‌های جام جهانی شدند؛ بنابراین خنده‌آور است که لهستان خود را با تیم ایران مقایسه کند».

واکنش فدراسیون جهانی والیبال به بازی ایران و لهستان

تقابل امشب ایران و لهستان آن‌قدر جذابیت دارد که مورد‌توجه فدراسیون جهانی والیبال هم قرار بگیرد. سایت این نهاد درباره تقابل تیم ملی والیبال ایران و تیم ملی والیبال لهستان نوشت: «‌آخرین مرحله نیمه‌نهایی روز پنجشنبه کار خود را دنبال خواهد کرد. در یکی از مهم‌ترین بازی‌ها لهستان به‌عنوان قهرمان جهان و ایران به‌عنوان قهرمان قاره آسیا به مصاف هم خواهند رفت. لهستان به‌عنوان تیم اروپایی که مدال نقره لیگ ملت‌ها در سال ۲۰۲۱ و مدال برنز در سال ۲۰۱۹ را کسب کرده است، در مرحله مقدماتی در رده دوم قرار گرفت. لهستانی‌ها در خاک کشورشان در یک مسابقه مهیج از ایران در پنج ست شکست خوردند. باید گفت که یکی از دو شکست لهستان در مرحله مقدماتی این مسابقات را ایران رقم زده است». فدراسیون جهانی والیبال ادامه داد: «‌ایران به‌عنوان تیم آسیایی و تیم هفتم به دیدار نهایی این مسابقات راه پیدا کرد. ملی‌پوشان والیبال ایران بهترین نتیجه خود را در این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۹ به دست آوردند، زمانی که مرحله مقدماتی را در مکان دوم به پایان رساندند اما سپس در رده پنجم جدول نهایی قرار گرفتند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها