|

روزی به‌یادماندنی

پنجشنبه گذشته، مورخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با برگزاری سومین نکوداشت پیش‌کسوتان خدمت در اصفهان برای بسیاری از مدیران دوران چهار دهه گذشته، به روزی به‌یادماندنی تبدیل شد. در عصرگاه روز پنجشنبه در محل دبیرستان امام صادق(ع) این شهر بزرگداشت مردی از تبار تلاشگران آبادگر ایران برگزار و با استقبال بسیاری از مدیران و کارشناسان و مهندسان عرصه‌های گوناگون این شهر مواجه شد.

عباس نصر: پنجشنبه گذشته، مورخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با برگزاری سومین نکوداشت پیش‌کسوتان خدمت در اصفهان برای بسیاری از مدیران دوران چهار دهه گذشته، به روزی به‌یادماندنی تبدیل شد. در عصرگاه روز پنجشنبه در محل دبیرستان امام صادق(ع) این شهر بزرگداشت مردی از تبار تلاشگران آبادگر ایران برگزار و با استقبال بسیاری از مدیران و کارشناسان و مهندسان عرصه‌های گوناگون این شهر مواجه شد. از نظر گردهمایی این جمع با چنان کیفیتی کم‌نظیر بود. این سومین نکوداشت مردمی است که برای پیش‌کسوتان خدمت اصفهانی با همت گروهی از خود مردم برگزار می‌شود. در گذشته یک نوبت برای مرحوم سیدعلی نکویی‌زهرایی در همین محل و نوبت دیگری برای دکتر فضل‌الله صلواتی در کتابخانه ملی ایران در تهران با همین شیوه این مراسم برگزار شده بود. گفتنی است نکوداشت رنگ فرهنگی، سیاسی و نکوداشت دوم رنگ سیاسی داشت و این مورد سوژه‌های سخن بر مدار امور عمرانی و توسعه شهری در گردش بود. این نکوداشت به پاس 40 سال خدمات گسترده از نظر حوزه جغرافیایی و از تنوع در امور عمران توسط آقای مهندس عبدالحسین سیف‌الهی شکل گرفت. ترکیب جمعیت شرکت‌کننده در این مراسم حکایت از حضور انبوه فرمانداران و شهرداران و مدیران اجرائی و استادان دانشگاهی و کارشناسان عرصه‌های مختلف فرهنگی و حوزه و صنعتگران و بازار داشت که از راه‌های دور و نزدیک آمده بودند. با نگاه به چهره شرکت‌کننده هنگام ورود به جلسه حضور از روی عشق به‌خوبی رؤیت می‌شد و نمایان بود. اکثریت آنها با روبوسی با این مهندس یا تعظیم و تکریم بسیار مهربانانه وارد جلسه می‌شدند. در کنار این نوع حضور فیزیکی ده‌ها پیام محبت‌آمیز از کسانی که نمی‌توانستد حضور بیابند، پی‌درپی دریافت می‌شد. آوردن تابلوهای گل و تابلوهای هنری و هدایای دیگر نیز عمق عشق تعداد دیگری از شرکت‌کنندگان را نشان می‌داد. برای برگزاری این مراسم که از دی‌ماه سال قبل باب سخن و پیشنهادش مطرح شده بود با پشت سر گذاشتن هشت جلسه توسط ستادی کاملا مردمی که بدین منظور شکل گرفته بود و چندین جلسه توسط کمیته‌های زیرمجموعه این ستاد به این روز رسیده بودیم. در این راستا کمیته مالی با تقاضا از خیرین صاحب صنایع و دارای تمکن مالی، اعتباری برای هزینه‌ها با صرفه‌جویی زیاد تأمین کرد و کمیته روابط عمومی و کمیته خدمات نیز هریک وظایف خود را در حد مقدور به انجام رساندند و هیچ پشتوانه دولتی در محتوا و هزینه‌ها دخالتی نداشت. در این نکوداشت پذیرایی مختصر انجام شد و خبری از شام و ناهار نبود و شرکت‌کنندگان نیز کسانی نبودند که به طمع این مسائل جزئی در این مراسم حضور یابند. دبیر این ستاد آقای مهندس عبدالله کوپایی بود که به اعتراف بسیاری خودش از پیش‌کسوتان بزرگ خدمات عمرانی در این شهر است. اعضای تشکیل‌دهنده ستاد اغلب همکاران گذشته مهندس سیف‌الهی و از مدیران استانداری و توابع آن بودند که زمانی به عنوان فرماندار یا شهردار در شهرهای استان اصفهان خدمت کرده و اغلب آنها بازنشست شده‌اند. کتابی نیز با عنوان الگویی از مهندسان تلاشگر، حاوی یادداشت‌های ۵۰ نفر از همراهان و از شخصیت‌های مختلف که درباره آقای سیف‌الهی از قبل نوشته بودند توسط نگارنده و همکارانش تدوین شده و به چاپ رسیده بود که در این مراسم رونمایی شد. آیت‌الله مظاهری مرجع بزرگ و رئیس حوزه علمیه اصفهان نیز پیامی را درخصوص ویژگی‌های این مدیر عمرانی که مدتی است بازنشسته شده، فرستاده بود که در آنجا خوانده شد که توسط ستاد در یک تابلوی نفیس گذاشته و به آقای سیف‌الهی اهدا شد.

تبلیغات این جشن در سطح شهر بزرگ اصفهان بسیار مختصر و در حد فقط هشت عدد بنر بزرگ و اندکی پوستر بود که برای ادارات فرستاده شده بود، اما اطلاع‌رسانی اصلی در بستر شبکه‌های مجازی قرار گرفت که بسیار اثربخش شد. برنامه این جلسه بزرگ با خواندن آیاتی از قرآن مجید و نواختن سرود جمهوری اسلامی با سخنرانی آقای کوپایی به‌عنوان دبیر مراسم شروع شد که ضمن تجلیل از شخصیت آقای سیف‌الهی از برگزارکنندگان و حمایت‌کنندگان و حضور حاضران تشکر کرد و بزرگ‌ترین خدمت او را ایجاد مترو در اصفهان دانست. سپس به‌مناسبت نزدیک‌بودن به عید غدیر، برنامه موسیقی ویژه این روز اجرا شد. سپس یک کلیپ ۱۲دقیقه‌ای پخش شد که در آن پنج نفر از ویژگی‌های شخصیتی و امور عمرانی انجام‌شده توسط او (همراه با تصاویر بناها) سخن گفته بودند. در ادامه برنامه ابتدا آقای عباس رضایی استاندار سابق اصفهان پیرامون عمل صالح در مکتب ما سخن گفت و از این پیش‌کسوت تجلیل کرد. آقای هاشمی مدیر پیشین سازمان برنامه و بودجه استان سخنران دوم بود که از مشکلات دوران مدیریت خود و آقای مهندس مورد نظر و از اختلاف سلیقه و چالش‌های ناشی از آن برای مصرف اعتبارات با آقای سیف‌الهی که در آن روزگاران سخت ایجاد و گاهی تند می‌شد، سخن گفت که همه این اختلافات، دلسوزانه و اخلاق‌مدارانه مرتفع می‌شد. پس از ایشان برنامه سرود همراه با موسیقی زیبا و مهیج و به سبک جدیدی اجرا شد. سرکار خانم بروجردی معاون اجتماعی وزارت کشور دوره اصلاحات سخنران دیگر مجلس بود که از تهران دعوت شده بود. ایشان از تکریم و توانمندی‌های مدیریتی آقای سیف‌الهی و شاخص‌های مدیریت خوب شهری سخن به میان آورد. در ادامه مهندس مقیمی معاون عمرانی وزارت کشور در دوره اصلاحات و نماینده ادوار مجلس تکالیف قانونی بسیار گسترده حوزه معاونت عمرانی استانداری‌ها و نقش کلیدی‌ای را که یک معاون عمرانی در این امور دارد برشمرد و نتایج خوب و بد مدیریت در این عرصه را بر شهر و استان گوشزد کرد. او با تطبیق‌دادن شرایط و تحولات گسترده عمرانی استان اصفهان از توانمندی‌های آقای سیف‌الهی یاد کرد. برنامه مهیج این نکوداشت در رفتار و سخنان خود آقای سیف‌الهی بود که از سویی به درگاه حضرت حق به سجده رفت و از سوی دیگر از سختی‌های زندگی همسرش گفت که برخی بسیار متأثر شدند، اما در ازای گوشه‌هایی از کارهای گسترده خودش در کشور و جهان گفت که هیجان‌آفرین بود. در پایان از کتاب الگویی از مهندسان تلاشگر و نیز تابلوی نظر آیت‌الله مظاهری درباره ایشان پرده‌برداری شد و هدایایی که افرادی با خود آورده بودند به آقای سیف‌الهی و همسرش تقدیم شد و تا ساعتی بعد علاقه‌مندان به ایشان عکس‌های یادگاری می‌گرفتند. آقای سیف‌الهی در ابتدای سخنرانی خود از تلاش‌های اعضای ستاد بسیار تقدیر و تشکر کردند و خواهان برگزاری این‌گونه مراسم‌ها برای دیگر تلاشگران توسعه کشور شدند و با تأکید از مدیرانی که در حال حاضر مشغول کار هستند خواستار شدند با مردم خوب کشورمان خوش‌رفتار و مشکل‌گشای گرفتاری‌های آنها باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها