|

سرنوشت تنها یوز ایران و فرزندش چه می‌شود؟

«ایران»، امید مردم ایران

«اداره محیط زیست امیدوار است بتواند با حفظ توله‌ها (سه توله به‌دنیا‌آمده از ایران) جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه‌اسارت افزایش دهد. نسل یوزپلنگ‌ آسیایی در حال انقراض است و این کار کمک بزرگی به حفظ ژن این گونه مهم است». این اظهارنظری بود که علی سلاجقه، رئیس اداره محیط زیست، پس از اعلام خبر تولد سه توله‌یوزپلنگ از «ایران» یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران واقع در سمنان عنوان کرده بود

کوهیار آفاق: «اداره محیط زیست امیدوار است بتواند با حفظ توله‌ها (سه توله به‌دنیا‌آمده از ایران) جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه‌اسارت افزایش دهد. نسل یوزپلنگ‌ آسیایی در حال انقراض است و این کار کمک بزرگی به حفظ ژن این گونه مهم است». این اظهارنظری بود که علی سلاجقه، رئیس اداره محیط زیست، پس از اعلام خبر تولد سه توله‌یوزپلنگ از «ایران» یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران واقع در سمنان عنوان کرده بود. ایران همان یوزی است که در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین امیدهای حیات‌ وحش کشور بدل شده تا با به‌دنیاآوردن یوزهای دیگر به خطر انقراض این گونه جانوری نادر و ایرانی پایان دهد. بالاخره 11 اردیبهشت سال جاری این اتفاق رخ داد و سه توله ایران نه به شکل طبیعی که از طریق جراحی سزارین به دنیا آمدند. طبق اخبار منتشرشده از سوی سازمان محیط‌ زیست ایران سه توله ماده به دنیا آورده بود که این موضوع هم خود به خبری خوب تبدیل شد؛ چراکه در شرایط خطر انقراض، همواره گونه‌های ماده اتفاق مبارک‌تری به حساب می‌آیند. اما چند روز نگذشت که خبر رسید در تشخیص جنسیت توله‌ها اشتباهی رخ داده و تمامی آنها نر هستند. اما این تنها خبر بد مرتبط با ایران و فرزندانش نبود، 14 اردیبهشت، بهرنگ اکرامی، پزشک مرکز تکثیر یوز آسیایی، از تلف‌شدن یکی از سه توله‌یوزپلنگ ایرانی، به دلیل ضعف و ناهنجاری مادرزادی ریه خبر داد. به گفته او توله‌ تلف‌شده از زمان تولد ضعیف بود و در چهار روز افزایش وزن نداشت. او عنوان کرد که بعد از کالبدشکافی علت تلف‌شدن، ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شده است.

این خبر بد در حالی منتشر شد که ایران از زمان تولد توله‌هایش از شیردادن به آنها امتناع کرده بود؛ چرا‌که در زمان تولد آنها بوی انسان گرفته بودند. حالا و بعد از گذشت 14 روز، یکی دیگر از توله‌های ایران نیز تلف شد. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، با اعلام این خبر گفت: علت تلف‌شدن این توله در دست بررسی است و نتیجه پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد. به گفته او صبح روز گذشته دامپزشک تیمارگر توله‌یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود که به‌فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

اکبری در ادامه عنوان کرد: پس از بررسی‌های انجام‌شده، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد. توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شد و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان گفت: تلف‌شدن توله‌یوز در دست بررسی است و علت دقیق آن پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

حالا ایران مانده و تنها توله‌ای که نه فقط امید ادامه حیات یک گونه جانوری است، بلکه دل تمامی مردم ایران هم به حیات او بسته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها