|

چگونه حیوانات حیات وحش به املاک شخصی راه یافتند؟

تلف‌شدن پلنگ در قائمشهر، آن‌هم هنگام نجات حیوان، خبر ناگواری بود و این اتفاق مانند دیگر اخبار ناگوار حوزه محیط زیست، منجر به واکنش بسیاری از فعالان این حوزه شد؛ از عدم مدیریت صحیح برای زنده‌گیری حیوان تا چرایی وجود این حیوان در وسط فضای شهری که در همین مورد علی کشمیری، فعال حقوق حیوانات، به این موضوع اشاره می‌کند که گمانه‌ها این‌طور است که حیوان در یک ویلا یا باغ شخصی نگهداری می‌شد؛

تلف‌شدن پلنگ در قائمشهر، آن‌هم هنگام نجات حیوان، خبر ناگواری بود و این اتفاق مانند دیگر اخبار ناگوار حوزه محیط زیست، منجر به واکنش بسیاری از فعالان این حوزه شد؛ از عدم مدیریت صحیح برای زنده‌گیری حیوان تا چرایی وجود این حیوان در وسط فضای شهری که در همین مورد علی کشمیری، فعال حقوق حیوانات، به این موضوع اشاره می‌کند که گمانه‌ها این‌طور است که حیوان در یک ویلا یا باغ شخصی نگهداری می‌شد؛ چون پلنگی که بخواهد از زیستگاه خود خارج شود، باید از روستاهای زیادی عبور کند که قطعا در همان روستاها دیده می‌شود و یک‌دفعه وسط قائمشهر رؤیت نمی‌شود.

فستیوالی از  ناکارآمدی

علی کشمیری، فعال حقوق حیوانات، درباره تلف‌شدن پلنگ قائمشهر می‌گوید: پریروز فستیوالی از ناکارآمدی به راه افتاد و در این اتفاق نوک کوه یخ مانند مشکلاتی که تا به‌ حال در سطوح مختلف داشتیم، خودش را فقط نشان داد. این مشکلات از قبل هم بوده و بعد از این هم خواهد بود. همیشه گفتیم رویکرد سازمان محیط زیست طوری است که مردم را به نگهداری حیوانات حیات وحش در املاک شخصی تشویق می‌کند که این حرف ما را جدی نمی‌گرفتند. حتی سازمان محیط زیست میسر می‌کند تا مجوز نگهداری گربه‌سانان را به افراد بدهد و در هیئت مقررات‌زدایی سازوکار آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: یعنی فرد به صرف اینکه پول دارد، هوس می‌کند ببر یا شیر نگهداری کند. حتی افرادی هم هستند که شرایط مالی خوبی ندارند، ولی در کنار زیستگاه این حیوانات زندگی می‌کنند و در فصل بهار که توله شیر و ببر به دنیا می‌آید، می‌روند و این حیوانات را برای خود می‌گیرند.یا مثلا در مجاورت زاگرس هستند، بچه‌خرس می‌گیرند. این اتفاقات در لایه‌های پنهان شهر می‌افتد، ولی مسئله این است که کتمان می‌شود. توجه کنید حدود چهار صبح پلنگ در آن خیابان بوده، آن ساعت جمعیتی در خیابان نبوده و حیوان همان‌جا نشسته بوده است. در این شرایط باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، مردم هم که آموزشی ندیده‌اند و ابراز هیجان می‌کنند و در آخر هم با شلیک گلوله حیوان تلف می‌شود. من همان لحظه که خبر را خواندم برایم مشخص بود که حیوان می‌میرد.

 در این ماجرا کسی که کمترین تقصیر را دارد، مأموری است که شلیک کرده؛ چون وقتی می‌بیند جان انسان‌ها در خطر است، قاعدتا این کار را می‌کند. مأمور هم آموزشی ندیده و نمی‌توان همه تقصیر را گردن او انداخت و در این حلقه زنجیر، اشتباهات این مأمور جزء حلقه آخر اشتباهات دولتی است و با این شرایط باید منتظر اتفاقات بدتری هم باشیم که حیوانات دیگر را هم در خیابان ببینیم. درباره این حیوان تلف‌شده باید گفت چیزی که بیشتر به واقعیت نزدیک است، این است که حیوان در یک ویلا یا باغ شخصی نگهداری می‌شد؛ چون پلنگی که بخواهد از زیستگاه خود خارج شود، باید از روستاهای زیادی عبور کند که قطعا در همان روستاها دیده می‌شود و یک‌دفعه وسط قائمشهر رؤیت نمی‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها