|

مجوزهایی که حیات وحش را تهدید می‌کند

در روزهایی که حامیان محیط‌ زیست و رسانه‌ها درگیر اتفاقات مرتبط با احداث پتروشیمی در میانکاله بودند، خبر آمد که در شصتمین جلسه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، در‌خصوص عناوین و شرایط صدور هشت عنوان مجوز محیط‌ زیست تصمیم‌گیری شده است. برخی از مجوزها عبارت‌اند از مجوز تأسیس تکثیر و پرورش پستانداران و پرندگان وحشی در اسارت، مجوز پروانه بهره‌برداری، تکثیر و پرورش پستانداران و پرندگان وحشی در اسارت، مجوز احداث مراکز تکثیر و پرورش خزندگان و دوزیستان و مجوز پروانه بهره‌برداری از مراکز تکثیر و پرورش خزندگان و دوزیستان‌.

مجوزهایی که حیات وحش را تهدید می‌کند

سپهر سلیمی: در روزهایی که حامیان محیط‌ زیست و رسانه‌ها درگیر اتفاقات مرتبط با احداث پتروشیمی در میانکاله بودند، خبر آمد که در شصتمین جلسه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، در‌خصوص عناوین و شرایط صدور هشت عنوان مجوز محیط‌ زیست تصمیم‌گیری شده است. برخی از مجوزها عبارت‌اند از مجوز تأسیس تکثیر و پرورش پستانداران و پرندگان وحشی در اسارت، مجوز پروانه بهره‌برداری، تکثیر و پرورش پستانداران و پرندگان وحشی در اسارت، مجوز احداث مراکز تکثیر و پرورش خزندگان و دوزیستان و مجوز پروانه بهره‌برداری از مراکز تکثیر و پرورش خزندگان و دوزیستان‌.

هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار با تصویب نمایندگان مجلس، با هدف اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، به‌‌منظور توسعه فعالیت بخش‌های غیردولتی در اقتصاد ملی، توانمندسازی و رفع محدودیت از فعالیت این بخش‌ها در عرصه‌های اقتصادی و تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور تشکیل شده است. چنان که واضح است، این کارگروه در پی ایجاد کسب‌وکار است و نگاه آنها به حیوانات و موجودات زنده تفاوتی با کالاهای مصرفی ندارد. تکثیر و پرورش حیوانات وحشی در مقام یک کسب‌وکار می‌تواند بسیار حساس و دارای عواقب جبران‌ناپذیری باشد. نخستین خروجی این طرح، تولید حیوانات وحشی است که احتمالا راهی باغ‌وحش‌ها یا باغ‌ها و ویلاهای شخصی خواهند شد. در شرایطی که بیش از ۸۰ مرکز نگهداری از حیوانات در کشور فعالیت می‌کنند و هیچ نظارتی بر حیوانات متولد‌شده در این مراکز نیست، صدور مجوز برای مراکز جدید و قانونی‌کردن این فعالیت، موجب گسترش غیرقابل کنترل تجارت حیوانات‌ وحشی خواهد شد.

حیوانات تولید‌شده در بدترین شرایط در باغ‌وحش‌ها به سر می‌برند و اگر راهی منازل و ویلاها شوند، شرایط بهتری نخواهند داشت. ضمن اینکه این خطر همواره وجود دارد که سرپرستان این حیوانات آنها را در طبیعت یا محیط‌های شهری رها کنند یا به شکلی فرار کنند. در این صورت، شاهد آسیب این حیوانات به حیوانات بومی و شهروندان خواهیم بود. همان‌طور که ممکن است شاهد گربه‌ها و سگ‌های رها‌شده باشیم، تصور کنید روزی را که شیر، کروکودیل، مار، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان وحشی را در شهر و طبیعت ببینیم.

صدور مجوز تولید و پرورش حیوانات وحشی می‌تواند سبب افزایش تقاضا برای نگهداری از این حیوانات شود. قطعا هر تولیدکننده‌ای در پی فروش بیشتر برای سود بیشتر است؛ از‌این‌رو شاهد تبلیغات پیدا و پنهان تولیدکنندگان برای افزایش تقاضا خواهیم بود. این مسئله در کنار تولید حیوانات بیشتر و بالطبع مرگ و آزار آنها می‌تواند سبب دست‌اندازی به حیات وحش کشور شود و از آنجا که قیمت تمام‌شده برای حیوانات شکار‌شده از طبیعت به مراتب کمتر از حیوانات تکثیر‌شده در این مراکز است، زمینه را برای افزایش تجاوز به تنوع‌ زیستی کشور ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه در این شرایط امکان ردیابی حیوانات شکار‌شده از طبیعت به مراتب دشوارتر خواهد شد و این مراکز به پوششی برای عرضه حیوانات شکار‌شده تبدیل خواهند شد. نمونه ساده آنچه را که گفته شد، می‌توان در باغ‌های پرندگان سراسر کشور مشاهده کرد و دید پرندگان آنها از طبیعت تأمین شده است یا در اسارت تکثیر شده‌اند؟!

فراموش نکنیم تجارت غیرقانونی حیات‌ وحش یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌های سیاه در جهان است که پس از قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان، با گردش مالی ۲۳ میلیارد دلار در رتبه چهارم قرار دارد. در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کمبود نیروی انسانی و بودجه از نظارت بر مراکز نگهداری از حیوانات عاجز است، تأسیس این مراکز به افزایش تجارت حیوانات وحشی دامن خواهد زد.

نتیجه نهایی ایجاد این مراکز، گسترش تجارت غیرقانونی حیات وحش، افزایش شکار و فروش حیات‌ وحش، افزایش نگاه ابزاری و کالاگونه به حیوانات، افزایش نگهداری از آنها در منازل و اماکن خصوصی، تهدید شهروندان و حیات وحش کشور به واسطه رها‌شدن گونه‌های تکثیر‌شده و مرگ، رنج و آسیب حیوانات تکثیر‌شده خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها