|

محمدعلی نجفی: خانه سینما متولی سینماست

وضعیت معیشت و رفاه چهره‌های مطرح هنر، به‌خصوص آن دسته از افرادی که دوره کهنسالی را پشت‌سر می‌گذارند، از جمله موضوعاتی است که این روزها به بحث داغی بدل شده است. چندی پیش ویدئویی از رضا رویگری بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون در خانه سالمندان منتشر و به سرعت در فضای مجازی بازنشر شد.

محمدعلی نجفی: خانه سینما متولی سینماست

شرق: وضعیت معیشت و رفاه چهره‌های مطرح هنر، به‌خصوص آن دسته از افرادی که دوره کهنسالی را پشت‌سر می‌گذارند، از جمله موضوعاتی است که این روزها به بحث داغی بدل شده است. چندی پیش ویدئویی از رضا رویگری بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون در خانه سالمندان منتشر و به سرعت در فضای مجازی بازنشر شد. از همان ساعات ابتدایی منتشرشدن این ویدئو بسیاری به دنبال رفع مشکلات رویگری برآمدند و درنهایت برخی از چهره‌های هنری و ورزشی کشور که در رأس آنها پرویز پرستویی حضور داشت، با پیگیری‌های صورت‌گرفته موفق شدند تا خانه‌ای همراه پرستار برای رضا رویگری فراهم کنند تا پس از بهبود شرایط جسمی و ترخیص از آسایشگاه در آنجا اقامت کند. همچنین تأکید شد که این محل اقامتی متعلق به خانواده رویگری نخواهد بود و صرفا در اختیار هنرمندانی با شرایط مشابه قرار خواهد گرفت.

از سویی دیگر برخی دیگر از هنرمندان با مشکلاتی مشابه سال‌هاست که روزگار می‌گذرانند و کمتر کسی از شرایط زیستی آنها باخبر است. اصغر شاهوردی از صدابرداران باسابقه سینمای ایران که فیلم‌هایی مانند «هامون»، «پری»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «اجاره‌نشین‌ها»، «شاید وقتی دیگر»، «کیمیا»، «سارا»، «بانو»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» را در کارنامه کاری خود دارد، سال ۱۳۸۶ هم‌زمان با ساخت فیلم «چراغی در مه» در یک حادثه رانندگی هنگام بازگشت از صحنه دچار آسیب‌دیدگی مغزی شد و تا به امروز در منزل مسکونی‌اش تحت درمان است و قادر به انجام کاری نیست. سینما تعداد زیادی هنرمند دارد که برای گذران شرایط روزمره خود دچار مشکل هستند. هرچند وقت یک‌بار خانواده یکی از آنها لب به سخن می‌گشاید. پس از بحث‌های پیش‌آمده درباره چگونگی رسیدگی به شرایط هنرمندان پیش‌کسوت سینمای ایران با محمدعلی نجفی، کارگردان سریال‌های مهم سربداران و بوعلی سینا و از اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما صحبت کردیم. او گفت: «خانه سینما تنها یک ساختمان نیست و از صنوف مختلفی تشکیل شده است و مجموعه صنوف خانه سینما را تشکیل می‌دهد و هر فردی که در سینما کار می‌کند، طبعا در یکی از اصناف خانه سینما عضو است و آنها افرادی هستند که در ساخت فیلم نقش دارند. پیگیری شرایط اعضا، وظیفه‌ای است که ابتدا بر روی دوش صنوف گذاشته شده است و بعد این صنوف هستند که شرایط نامناسب اعضایشان را به خانه سینما اطلاع می‌دهند و خانه سینما هم موضوع را بررسی می‌کند. وقتی این مراحل طی نشود، به این معناست که احتمالا فقط در حال ارجاع‌کردن هستیم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «طبیعی است که خانه سینما موظف است که به وضعیت اعضای صنوف رسیدگی کند ولی قطعا این موضوع راه منطقی خودش را دارد و باید از طریق همین موارد موضوعات به هیئت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما منتقل شود. خانه سینما متولی سینماست و باید مراقب بود که از طریق شناسایی درست موارد قابل پیگیری به وضعیت اعضای خانه سینما رسیدگی شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها