|

‌چند نکته برای کارگران

چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟

شکایت از کارفرما یکی از موضوعاتی است که در روابط بین کارگر و کارفرما پیش می‌آید و بسیاری از کارگران برایشان سؤال پیش آمده که چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟ مسلما شکایت از کارفرما به این سادگی نیست که با نوشتن یک متن شکایت از کارفرما در اداره کار، دریافت فرم شکایت از کارفرما و نمونه متن دادخواست شکایت از کارفرما انجام شود.

چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟

شکایت از کارفرما یکی از موضوعاتی است که در روابط بین کارگر و کارفرما پیش می‌آید و بسیاری از کارگران برایشان سؤال پیش آمده که چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟ مسلما شکایت از کارفرما به این سادگی نیست که با نوشتن یک متن شکایت از کارفرما در اداره کار، دریافت فرم شکایت از کارفرما و نمونه متن دادخواست شکایت از کارفرما انجام شود. شکایت علیه کارفرما نیاز به مشاوره حقوقی شکایت از کارفرما توسط وکیل اداره کار دارد که با نحوه شکایت از کارفرما، طریقه شکایت از کارفرما و محل شکایت از کارفرما آشنایی دارد و می‌تواند شما را با قوانین شکایت علیه کارفرما و روند شکایت از کارفرما آشنا کند.

معمولا قرارداد و توافقاتی بین کارگر و کارفرما شکل می‌گیرد که کارگر موظف می‌شود، عمل محول‌شده به او را انجام دهد و کارفرما نیز باید حق‌الزحمه کار و تخصص کارگر را به وی پرداخت کند. توافقات کارگر و کارفرما معمولا در بدو همکاری مشخص و معین است، ازاین‌رو هرکدام از طرفین که به تعهدات خویش عمل نکنند، طرف مقابل این حق را دارد که در مراجع صالح رسیدگی‌کننده به دعاوی کارگر و کارفرما حق خویش را مطالبه کند. چنانچه در حق کارگر اجحافی صورت گیرد و حق وی توسط کارفرما پرداخت نشود، قانون‌گذار او را مجاز به درخواست شکایت کرده که البته این امر نیازمند تشریفات خاص خود است.

شکایت کارگر از کارفرما تحت شرایطی امکان‌پذیر است و چنانچه این شرایط وجود داشته باشد، کارگر می‌تواند جهت احقاق حق خویش به مراجع صالح در اداره کار شکایت کند؛ اما لازم است که دلیل موجه و قانونی جهت شکایت کارگر وجود داشته باشد و شکایت از کارفرما می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیرقانونی، بیمه‌نکردن کارگر. جهت شکایت از کارفرما لازم است که در وهله اول دادخواست شکایت تنظیم و ثبت شود. در دادخواست شکایت لازم است که همه مطالبات کارگر بیان شود. مطالبات کارگران عبارت‌اند از: حق بیمه، سنوات، حق‌السعی، اضافه‌کاری‌ها و... .

همچنین برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به‌صورت هم‌زمان نمی‌توان مطالبه کرد، برای مثال کارگری که بابت اخراج غیرقانونی شکایت می‌کند، نمی‌تواند به‌صورت هم‌زمان درخواست بازگشت به کار و مطالبه حق سنوات را داشته باشد، چراکه اگر قصد بازگشت به کار دارد، مطالبه حق سنوات معنا نمی‌یابد و چنانچه قصد مطالبه سنوات را دارد، دیگر امکان بازگشت به کار را ندارد. چنانچه فردی هر دو این موارد را باهم مطالبه کند به هیچ‌کدام ترتیب اثر داده نمی‌شود.

همچنین در گذشته ثبت دادخواست در ادارات کار به‌صورت سنتی انجام می‌گرفت اما در حال حاضر ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی است و متقاضی شکایت لازم است که دادخواست شکایت خویش را در سامانه اداره کار ثبت کند که البته به جز دادخواست لازم است که مدارک و مستندات نیز بارگذاری شود که این امر مراحل خاص خود را می‌طلبد که خارج از بحث است و جهت خودداری از اطاله کلام از ذکر جزئیات خودداری می‌شود. پس از اینکه اسناد و مدارک ثبت می‌شود، زمان رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی‌کننده در اداره کار به متقاضی شکایت ابلاغ می‌شود که این امر هم توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده می‌شود و متقاضی لازم است که به پنل کاربری خویش مراجعه کند و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده کند، از طرفی دیگر به کارفرما نیز این امر ابلاغ می‌شود تا او نیز جهت حضور در مکان مقرر حاضر شود.

چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز لازم است در سامانه اداره کار ثبت‌نام کند و در غیر این صورت به عرایض کارفرما در مراجع صالح رسیدگی‌کننده ترتیب اثر داده نمی‌شود و متقاضی شکایت لازم است که در زمان مقرر در مکان مشخص‌شده حضور یابد تا به شکایت وی رسیدگی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها