|

پارک‌های کودک همراه پدر و مادر

معمولا هنگامی‌ که والدین تصمیم می‌گیرند که یک تفریح و سرگرمی را برای کودکان خود فراهم کنند، یکی از گزینه‌ها قطعا پارک و خانه‌ها یا اتاق‌های بازی هستند. در کشورهای مختلف جهان به موضوع ایجاد پارک‌هایی با موضوعات یا همان تِم‌های جذاب که هم کودکان و هم والدین را راضی نگه دارند، بسیار توجه می‌شود. می‌توان گفت بالای 95 درصد کشورهای دنیا دارای پارک‌های موضوعی هستند که هر‌کدام جذابیت‌های منحصربه‌فردی داشته و می‌توانند کودکان را در مدت‌زمان طولانی سرگرم کنند.

شیما نصیری: معمولا هنگامی‌ که والدین تصمیم می‌گیرند که یک تفریح و سرگرمی را برای کودکان خود فراهم کنند، یکی از گزینه‌ها قطعا پارک و خانه‌ها یا اتاق‌های بازی هستند. در کشورهای مختلف جهان به موضوع ایجاد پارک‌هایی با موضوعات یا همان تِم‌های جذاب که هم کودکان و هم والدین را راضی نگه دارند، بسیار توجه می‌شود. می‌توان گفت بالای 95 درصد کشورهای دنیا دارای پارک‌های موضوعی هستند که هر‌کدام جذابیت‌های منحصربه‌فردی داشته و می‌توانند کودکان را در مدت‌زمان طولانی سرگرم کنند. در‌عین‌حال فضاهایی هم برای حضور پررنگ والدین در کنار کودکان در نظر گرفته شده که کودکان در حین بازی احساس امنیت کامل کنند.

پارک‌های تفریحی کودکان و والدین که آموزشی هم هستند

این پارک‌های ملی معمولا دارای موضوعات مختلفی مانند کارتون‌های دیزنی معروف، ساخت‌وساز، مدرسه رانندگی، قوانین و مقررات، قوانین تغذیه‌ای و سایر موارد مشابه هستند که هر‌کدام می‌توانند در حین ایجاد سرگرمی و تفریح برای کودکان در کنار والدین‌شان، آموزش‌های لازم را نیز به آنها داده و به علم کودکان دوچندان بیفزایند. اکثر این پارک‌های کودکان به دلیل نوع طراحی یا ایجاد اتاق‌های کارتونی، برای بچه‌ها بسیار جذاب هستند و در‌عین‌حال برای یک خانواده سرگرمی خوبی هم به شمار می‌روند. یکی از معروف‌ترین آنها دنیای والت دیزنی است که بدون هیچ محدودیتی توانسته برای یک خانواده فضای مفرحی را به وجود آورد و کودکان را به همراه والدین آنها پذیرا باشد. در ایالت‌های مختلف آمریکا نیز پارک‌های موضوعی با اهداف آموزشی متفاوت چنان خودنمایی می‌کنند که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آنها گذشت و قطعا جاذبه‌های خارق‌العاده آنها توانسته هم کودکان و هم والدین آنها را جذب کند.

پارک‌های موضوعی جهان برای کودکان و والدین آنها

نکته قابل تأمل اینجاست که تمام این پارک‌های کودکان بدون هیچ محدودیتی فضا را برای استفاده والدین چه مادر و چه پدر فراهم آورده تا کودک بتواند با وجود هم‌زمان والدین خود از این امکانات بهره‌مند شده و احساس امنیت خاطر بیشتری کند. اینکه با جست‌وجوی عنوان «The special park for mother and Child» بتوان تعداد فراوانی پارک در جهان یافت که مخصوص حضور مادران و کودکان باشد، کمی با قوانین برابری در کل جهان تناقض پیدا می‌کند و با جست‌وجوی این موضوع تنها می‌توان به عناوین «The Special parking for Parents and Child» به معنی «پارکینگ‌های مخصوص والدین و کودک» یا «The Special park for Parents and Child» به معنای «پارک‌های مخصوص والدین و کودک» در گوگل دست یافت. برای آشنایی هرچه بیشتر با این موضوع و اینکه در کشورهای بزرگ دنیا چه نوع پارک‌هایی برای کودکان و والدین آنها طراحی و ساخته شده است، به نمونه‌هایی از این پارک‌های موضوعی خانوادگی اشاره می‌کنیم که معرفی آنها خالی از لطف نخواهد بود. هرچند ممکن است این پراک‌ها کوچک باشند؛ اما هرکدام با یک هدف آموزشی و تربیتی طراحی شده‌اند.

Beto Carrero World (برزیل): بزرگ‌ترین پارک موضوعی آمریکای لاتین است که ترکیبی از ترن‌ها، تفریحات آبی، اتاق‌های آموزشی، مناطق باغی و دهکده‌های موزیک و فیلم را هم‌زمان در خود جای داده و هم برای کودکان و هم والدین بسیار مناسب است.

Canada’s Wonderland (کانادا): یکی از معروف‌ترین پارک‌های موضوعی جهان که هم سرزمین عجایب دارد که برای سنین مختلفی طراحی شده و هم اتاق‌های بازی دارد که در آن به والدین اختیاراتی می‌دهند که بتوانند همراه کودک خود بوده و حتی با آنها بازی کنند. افتلینگ (هلند): بزرگ‌ترین پارک موضوعی هلند دارای وسایل سواری با بند سفید است؛ اما بزرگ‌ترین جاذبه آن تمرکز بر اسطوره‌ها، افسانه‌ها و فولکلور است.

این نمونه‌های پارک‌ها از معروف‌ترین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها بودند؛ اما پارک‌های موضوعی دیگر هم مخصوص کودکان و والدین در کشورهایی مانند دوبی، چین، دانمارک، نیوزیلند، آمریکا، انگلستان، فرانسه، ژاپن، استرالیا و آفریقای جنوبی هستند که شاید مساحت بسیار بالایی نداشته باشند؛ اما به دلیل نوع طراحی و ایجاد فضاهای مفرح و سرگرم‌کننده چنان مورد توجه قرار گرفته‌اند که والدین برای افزایش سطح علمی کودکان خود ترجیح می‌دهند از این پارک‌ها استفاده کنند. در پایان می‌توان گفت، ایجاد پارک‌های تفریحی ویژه کودکان و خانواده چنان باید هدفمند و با خلق موضوعات مختلف آموزشی به شکل زیرپوستی انجام شوند که یک خانواده با اطمینان خاطر از این سرگرمی نهایت بهره‌ را برده و بتوانند اوقات خوشی را سپری کنند؛ در واقع این همان موضوع مهمی است که در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا برای ایجاد پارک‌های کودک و والدین به آن توجه ویژه‌ای دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها