|

تأکید دوباره بهادری‌جهرمی بر اظهارات اخیر رئیسی

فرار به جلوی دولت با کلیدواژه «بانیان وضع موجود»

با وجودی که نزدیک به یک سال از روی‌کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و رئیسی وعده داده بود دولتی فراجناحی و مردمی خواهد داشت، بر‌خلاف وعده‌هایش عمل و بارها تأکید کرد «بانیان وضع موجود» دیگر در دولت سمت نداشته باشند. او در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده و سعی دارد مشکلات را گردن مدیران و دولت قبل بیندازد که دیگر دولتی تازه‌کار و یکی، دو‌ماهه نیست که مردم چنین ادعایی را از آنها قبول کنند.

فرار به جلوی دولت با کلیدواژه «بانیان وضع موجود»

معصومه معظمی: با وجودی که نزدیک به یک سال از روی‌کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و رئیسی وعده داده بود دولتی فراجناحی و مردمی خواهد داشت، بر‌خلاف وعده‌هایش عمل و بارها تأکید کرد «بانیان وضع موجود» دیگر در دولت سمت نداشته باشند. او در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده و سعی دارد مشکلات را گردن مدیران و دولت قبل بیندازد که دیگر دولتی تازه‌کار و یکی، دو‌ماهه نیست که مردم چنین ادعایی را از آنها قبول کنند. اما معلوم نیست رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، سخنگوی دولت و سایر اعضای کابینه و نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم تا کی و چه مدت قرار است همچنان توپ مشکلات را به زمین دولت و مدیران قبل که هنوز جابه‌جا نشده‌اند، تحت عنوان «بانیان وضع موجود» بیندازند!

البته در همه دولت‌ها مرسوم است که مشکلات را تا حدی گردن دولت قبل بیندازند و دولت جدید میراث‌دار و وارث مشکلات دولت قبل باشد. اما باید پذیرفت این مسئله هم مدت‌زمانی دارد و نمی‌شود برای همیشه با این ترفند از بار مسئولیت شانه خالی کرد و مردم هم همچنان این ادعا را باور کنند. در این صورت، چرا و با چه هدفی دولت جدید روی کار آمده و در این مدتی که گذشته است، چرا نتوانسته‌اند برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی کاری انجام دهند؟!

علاوه بر رئیسی که بارها بر بانیان وضع موجود تاخته و خواستار عدم حضور و فعالیت و مسئولیت آنها در دولت شده است، روز گذشته بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود با استناد به سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر حضور «دست‌های پشت پرده برای گرانی‌های اخیر» مدعی شد: «عوامل گرانی روشن است. مثلا حجم نقدینگی چهار هزار هزار میلیارد تومانی که تحویل دولت داده شد، جزء عوامل اصلی تورم و آثار آن بلندمدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می‌گذارد؛ مانند اصلاح ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی و احکامی از این دست. کسری‌های بودجه از سال قبل نیز تأثیرگذار بوده است».

سخنگوی دولت درباره تعیین تکلیف مدیران مانده از دولت قبل گفت:‌ «رئیس‌جمهور تاکید دارند بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت، می‌توانند ابقا شوند و در غیر این صورت نمی‌توانند با دولت همکاری داشته باشند».

بهادری‌جهرمی در عین حال به دستور اخیر رئیس‌جمهور به معاونت اجرائی اشاره کرد و گفت قرار است کارگروهی برای مدیرانی که تعیین تکلیف نشده‌اند، تشکیل شود. وعده او در حالی مطرح می‌شود که در چند ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، بیش از 500 مدیر دولت قبلی عوض شده‌اند. اما ظاهرا این تغییر و تحول در مدیران میانی که بیش از تغییرات استاندارد جهانی است، از نظر رئیسی کافی نیست؛ از این‌رو می‌کوشند به هر بهانه از بار مسئولیت مشکلات اقتصادی که در این هشت‌ماهه چند برابر شده و بخش مهمی از آن ناشی از سیاست خارجی ما و به نتیجه نرسیدن برجام و تعلیق و سرگردانی مذاکرات است، شانه خالی کنند.

البته آیت‌الله مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگویی به این ادعای دولت پاسخ داده و معتقد است:‌ «بله، ما موافق هستیم افرادی که بانی وضع موجود هستند، در مدیریت‌ها نباشند و لازمه این حرف این است که بگوییم دولت بساطش را جمع کند؛ چرا‌که یقینا اطرافیان رئیس‌جمهور و وزرایش جزء همین افراد هستند. مردم هم می‌دانند کسانی که دیروز با مذاکرات مخالفت کردند، جار‌و‌جنجال در کشور راه انداختند و مسئله‌سازی کردند، بانیان وضع موجودند».

او ادامه داد: «جامعه به خوبی درک می‌کند بانیان وضع موجود چه کسانی هستند و هیچ چیز بر آنان پوشیده نیست. با‌این‌حال، خرسندیم که امروز، آنهایی که روزی با مذاکره و برداشتن تحریم‌ها مخالف بودند، راه برون‌رفت کشور از مشکلات را برداشتن تحریم‌ها و مذاکره با دنیا و درست‌کردن ارتباطات با جوامع بین‌المللی می‌دانند». بنابراین دولتی‌ها در حالی به غلط، آدرس دولت قبل و مدیران آن را به‌عنوان بانیان وضع موجود به مردم می‌دهند که اخیرا در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، بسیاری از مدیران دولت قبل حضور داشتند؛ افرادی مثل حسن روحانی، ظریف و جهانگیری که اگرچه حالا مسئولیت دولتی ندارند و پیش‌تر از مقامات عالی‌رتبه دولت قبل بودند. اما نوک پیکان انتقادهای رئیسی، قالیباف، کابینه دولت و برخی نمایندگان مجلس به سمت‌ و‌ سوی آنها نشانه رفته است و معلوم نیست دوستان اصولگرا تا کی می‌خواهند با فرار به جلو، عهده‌دار مشکلات نشوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها