|

خدمات بیمارستانی هم با حذف ارز ترجیحی دچار مشکل خواهند شد

حذف ارز ترجیحی برای بسیاری از بخش‌های خدمات درمانی و بهداشتی کشور نگرانی‌هایی را به وجود آورده است؛ همچون نگرانی در خدمات بیمارستانی که طبق نظر سید‌علی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی، اگر حذف این ارز مدیریت نشود، قطعا از سال بعد دچار بحران درمان خواهیم شد. یکی از بخش‌هایی که باید مورد توجه سازمان‌های بیمه قرار گیرد، خدمات بیمارستانی است که با وجود پوشش کامل بیمه بیماران، همچنان هزینه خرید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی با در‌نظر‌گرفتن حذف ارز ترجیحی چندین برابر خواهد شد؛ موضوعی که جمالیان به آن اشاره می‌کند‌.

خدمات بیمارستانی هم با حذف ارز ترجیحی دچار مشکل خواهند شد

شرق: حذف ارز ترجیحی برای بسیاری از بخش‌های خدمات درمانی و بهداشتی کشور نگرانی‌هایی را به وجود آورده است؛ همچون نگرانی در خدمات بیمارستانی که طبق نظر سید‌علی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی، اگر حذف این ارز مدیریت نشود، قطعا از سال بعد دچار بحران درمان خواهیم شد.

یکی از بخش‌هایی که باید مورد توجه سازمان‌های بیمه قرار گیرد، خدمات بیمارستانی است که با وجود پوشش کامل بیمه بیماران، همچنان هزینه خرید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی با در‌نظر‌گرفتن حذف ارز ترجیحی چندین برابر خواهد شد؛ موضوعی که جمالیان به آن اشاره می‌کند‌.

سید‌علی جمالیان درباره حذف ارز ترجیحی و احتمال ایجاد مشکلاتی برای روند خدمات بیمارستان‌ها می‌گوید: ما چون یک بیمارستان تأمین اجتماعی هستیم و درمان در اینجا برای بیمه‌شدگان کاملا رایگان است؛ یعنی ما هیچ پولی دریافت نمی‌کنیم، قطعا وقتی تجهیزات گران خریداری کنیم، بودجه‌ای که از قبل برای ما واریز شده، ممکن است کفاف ندهد و حتی چند ماه از سال نگذشته، با توجه به افزایش قیمت‌هایی که صحبتش را می‌کنند، اگر بخواهیم کارهای جراحی قلب را انجام دهیم، بودجه تجهیزات یک‌ساله پزشکی ما به یک سال هم می‌نرسد؛ مگر اینکه ترفندی در این زمینه داشته باشند. مثلا برای جاهایی مثل تأمین اجتماعی که درآمد ندارند و کاملا رایگان به مردم خدمات می‌دهند، از آن ارز ترجیحی مبلغی را به ما بدهند تا تجهیزات بخریم. همچنین برای بیمارستان‌های دانشگاهی بتوانند ترفندی ایجاد کنند که باری بر دوش مردم نیندازند؛ چون با توجه به رشته تحصیلی من که قلب است، می‌دانم اگر قرار باشد این بیماران را بیمه پوشش ندهد، ۸۰ درصد بیماران ما توان درمان بیماری قلبی کشنده خودشان را نخواهند داشت.

وی در ادامه اضافه می‌کند: ما در واقع مجری هستیم و قانون‌گذار نیستیم. خدمات ارائه می‌دهیم. فقط به ما می‌گویند که قانونی گذاشته شده و ما باید جنس را از کف بازار بخریم که بهترین حالتش خرید از هیئت امناست. اگر ارز گران شود، هزینه‌ها چهار تا پنج برابر می‌شود؛ بنابراین باید مسئولان مربوطه خیلی حواسشان به برنامه‌ریزی‌ها باشد، وگرنه حوزه درمان در این مدت و شرایط معضلات خودش را داشته و قطعا از سال بعد دچار بحران درمان خواهیم شد. توجه کنید از طرف دیگر پزشکان هم در رابطه با حق ویزیت خودشان دچار مشکلاتی هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها