|

دولت لایحه نداد ؛ مجلس بازهم اینترنت را نشانه گرفت

دوباره «صیانت»

طرح صیانت از فضای مجازی یا همان محدودیت اینترنت طرحی است که بدون توجه به مخالفت‌های جامعه با رأی مجلس اصل هشتاد‌و‌پنجی شد. یعنی به کمیسیون مشترک رفت تا پشت درهای بسته و بدون اطلاع عموم صرفا تعداد انگشت‌شماری به‌جای همه نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری کنند. اما حالا خبر رسیده که با امضای 185 نماینده از هیئت‌رئیسه خواسته ‌شده این موضوع برای رسیدگی به صحن مجلس برگردد. یعنی به عبارتی بازگشت طرح فوق به ایستگاه اول.

دوباره «صیانت»

شرق: طرح صیانت از فضای مجازی یا همان محدودیت اینترنت طرحی است که بدون توجه به مخالفت‌های جامعه با رأی مجلس اصل هشتاد‌و‌پنجی شد. یعنی به کمیسیون مشترک رفت تا پشت درهای بسته و بدون اطلاع عموم صرفا تعداد انگشت‌شماری به‌جای همه نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری کنند. اما حالا خبر رسیده که با امضای 185 نماینده از هیئت‌رئیسه خواسته ‌شده این موضوع برای رسیدگی به صحن مجلس برگردد. یعنی به عبارتی بازگشت طرح فوق به ایستگاه اول.

طرح صیانت از فضای مجازی بدون شک یکی از پرحاشیه‌ترین مصوبات مجلس یازدهم است که سال گذشته با وجود واکنش‌های منفی جامعه نسبت به آن، با لابی و اصرار حامیان این طرح برای بررسی از دسترس عموم نمایندگان در صحن خارج و به کمیسیون مشترک سپرده شد. کمیسیونی که اکثریت آن را موافقان محدودیت فضای مجازی تشکیل می‌دادند و ریاست آن را رضا تقی‌زاده، نماینده فعلی مجلس و وزیر احمدی‌نژادی برعهده دارد که به گفته نوری‌قزلجه یکی از نمایندگان مخالفان این طرح، کلیات آن را در جلسه‌ای فوری و عجولانه به تصویب رسانده بود.

گفته می‌شود‌ رئیس کمیسیون مشترک بدون دادن فرصت صحبت به نمایندگان به‌جز یک نفر و نماینده مرکز پژوهش‌ها و سایر دستگاه‌ها، در مدت زمانی کوتاه برای کلیات طرح صیانت رأی گرفت و کلیات طرح رأی آورد. مخالفان این طرح همچنین به برگزاری این جلسه در فصل بررسی بودجه ۱۴۰۱ انتقاد کردند. پس از اعلام خبر تصویب این طرح در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی، واکنش‌های منفی فراوانی از سوی کاربران فضای مجازی علیه مجلس شد. همچنین ۱۶۰ نماینده مجلس نیز خواستار بازگرداندن این طرح از کمیسیون مشترک فضای مجازی به صحن علنی شدند. بعد از بالاگرفتن اعتراضات و انتقادات، مرکز پژوهش‌ها هم گزارشی درخصوص ایراد بندهایی از این مصوبه اعلام کرد و هیئت‌رئیسه مجبور شد این مصوبه و رأی کمیسیون مشترک را ابطال کند.

حالا جلال رشیدی‌کوچی، یکی از نمایندگان و منتقدان جدی طرح صیانت از فضای مجازی که به‌واسطه همین همراهی با مردم به نظر می‌رسد این روزها محبوبیتی نسبی بین کاربران فضای مجازی پیدا کرده است، در توییتی اعلام کرد که 15 فروردین درخواست ۱۸۵ نماینده مجلس به‌منظور بازگشت طرح صیانت از کمیسیون مشترک به صحن مجلس را به رئیس مجلس تقدیم کرده است. او همچنین اظهار امیدواری کرد که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس با اولویت و در اولین زمان این درخواست در صحن مجلس اعلام وصول و به رأی‌ گذاشته شود. البته پیش از این این نماینده مجلس با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با ساماندهی فضای مجازی توسط دولت در جمع مجلس خبرگان در توییتی نوشته بود «مسئولیت از دوش مجلس برداشته شد، ان‌شاءالله دولت دغدغه‌های مردم را برطرف کند».

به‌هرحال با وجود اظهارنظرات مختلف موافقان و مخالفان این طرح در یک ماه گذشته، درنهایت یک بار دیگر قرار است این طرح در مجلس بررسی شود و دیگر تعدادی انگشت‌شمار تحت عنوان کمیسیون مشترک نتوانند به‌جای همه نمایندگان درباره موضوعی با این سطح از اهمیت تصمیم‌گیری کنند.

البته برخی بر این باورند که بازگشت طرح فوق به صحن مجلس به این معنا‌ست که موافقان می‌خواهند بهانه را از دست مردم بگیرند و طرح صیانت از فضای مجازی را در صحن علنی به تصویب برسانند تا هم پشتوانه قوی رأی داشته باشد و هم نظر اعضای شورای عالی فضای مجازی تأمین شود که پیش از این گفته بودند: «ازآنجایی که وظیفه قانون‌گذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد». بنابراین به نظر می‌رسد قرار است با اقدامات فوق جلوی هرگونه حرف‌‌وحدیث گرفته شود تا حتی رسانه‌های خارجی هم نتوانند د‌راین‌باره شبهه‌افکنی کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها