|

‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه‌های توسعه ارتباطات روستایی را افتتاح کرد

‌بشاگرد-تهران با یک کلیک

‌گفت‌وگوی «شرق» با محمد جواد آذری جهرمی

وحیده کریمی: اینجا بشاگرد، دیگر پایان خط نیست. هرچند هنوز هم جزء مناطق محروم است و این را می‌توان از جاده‌های مواصلاتی سنگلاخ و صعب‌العبور بین روستاها یا خانه‌های کپری مناطق سردشت به خوبی درک کرد. نه از آب آشامیدنی خبری است و نه کشاورزی امکان رونق دارد، منطقه‌ای با بی‌کاری و متعاقب آن فقر گسترده. اما قرار است از این پس بشاگرد با ارتباط با دنیای خارج با کمک اینترنت مسیر سریع‌تری برای توسعه را طی کند. از امروز بیستم اسفند با حضور وزیر ارتباطات بیش از ۸۵ درصد از روستاها و حتی مسیرهای ارتباطی بین آنها به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند تا این‌گونه فضای جدیدی به روی مردم سختی‌کشیده منطقه گشوده شود. آموزش مجازی محصلان و دانشجویان، رونق کسب‌وکار مجازی صنایع دستی و بهبود خدمات‌رسانی دیجیتالی به مدد اینترنت پرسرعت اولین گام در این مسیر است. وزیر ارتباطات که برای افتتاح پروژه آغاز به کار اینترنت پرسرعت در روستاهای شهرستان بشاگرد به این منطقه سفر کرده است، در جمع مردم روستاهای منطقه گفت: ارتباطات امروز حق شماست. هر اقدامی انجام شده است وظیفه دولت بوده و منتی نیست؛ باید پروژه‌های مختلف وعده داده‌شده تکمیل شوند.
او ادامه داد: از امروز فاصله تهران تا بشاگرد یک کلیک است، بستر خرید و فروش صنایع دستی در فضای دیجیتال فراهم است. آموزش مجازی محقق شده است. ما از این اتفاق خشنودیم و امیدواریم شما هم راضی باشید.
استقبال مردم ظرفیت بزرگی برای ماست، به‌خصوص حضور جوانان جهادی که از دل جامعه خود هستند و تلاش بسیار در این مسیر داشته‌اند. این بچه‌ها که با نام گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی فعالیت می‌کنند، درخواست زمین ورزشی چمن مصنوعی را مطرح کردند که همین‌جا اعلام می‌کنم خردادماه زمین ورزشی آنها آماده خواهد بود و این مهم هدیه اپراتورها به این جوانان است. او همچنین وعده هوشمندسازی مدارس منطقه را نیز عنوان کرد و افزود: ۸۵ درصد روستاهای منطقه به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و تا اول فروردین صددرصد روستاها به اینترنت وصل خواهند شد.
برای اتصال بشاگرد به شبکه جهانی تلاش بی‌وقفه شده است تا مانند بسیاری از نقاط دیگر کشور دسترسی افراد به اینترنت پرسرعت فراهم شود. هدف ما از انجام این پروژه بزرگ ارتباطی برقراری عدالت است که از وظایف اصلی حاکمیت اسلامی نیز هست. او توضیح داد: با تخصیص ۱۴۲ میلیارد تومان، روند توسعه ارتباطات در استان شتاب گرفت. بر همین اساس روستاهای دفاری، گوری مرادی و چاقو شرقی از توابع جزیره قشم با هزینه شش میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. آذری‌جهرمی توضیح داد: همچنین شرکت مخابرات ایران با ۳۴ میلیارد تومان هزینه، ۲۳۰ کیلومتر فیبر نوری در حوزه روستایی (۱۰۶ کیلومتر منطقه عمومی شهرستان بشاگرد و ۷۰ کیلومتر در منطقه عمومی شهرستان حاجی‌آباد) را اجرا کرد. او افزود: از سوی دیگر ۱۳۱ سایت در مناطق عمومی شهرستان‌های بشاگرد و حاجی‌آباد برای پوشش ۲۲۲ روستا با جمعیتی بالغ‌ بر ۷۰ هزار نفر با هزینه ۱۰۲ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است. آذری‌جهرمی همچنین در حاشیه این مراسم گفت: در سفری که چند ماه پیش به هرمزگان داشتیم تصمیم بر این شد که مابقی روستاها و مناطق استان را که دسترسی به اینترنت ندارند، به شبکه جهانی متصل کنیم و اینترنت پرسرعت را به این مناطق بیاوریم. اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان از آموزش مجازی بهره‌مند شوند، یک برنامه‌ریزی محور اصلی این پروژه محرومیت‌زدایی از منطقه است. در همین راستا یک سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیاردی فقط در بشاگرد انجام شد. ۷۶ سایت تلفن همراه دایر شد و همچنین ۲۴۰ کیلومتر فیبر نوری نصب شد. ماحصل این تلاش‌ها اتصال بیش از ۸۵ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت است. فریدون همتی، استاندار هرمزگان نیز در جمع مردم روستایی در منطقه بشاگرد گفت: امروز مهم‌ترین دستاورد برای تسهیل ارتباطات و گشودن درِ دنیای خارج به سمت بشاگرد با راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در روستاهای شهرستان بشاگرد اتفاق افتاد. کاری بزرگ که در زمانی کوتاه انجام شد. مهندس آذری‌جهرمی طبق قولی که در سفر قبلی داده بودند بیستم اسفند در جمع ما هستند و شاهد راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در روستاهای بشاگرد هستیم. او در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای که در منطقه در جریان است، اشاره کرد و افزود: طرح‌های جاده‌سازی، آب‌رسانی آب شرب، ساخت و تجهیز مدارس شبانه‌روزی و سازمان‌های آبخیزداری و... در حال انجام هستند و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهند رسید. او ادامه داد: بیش از ۷۰۰ نفر از روستاییان در بخش تولید صنایع دستی فعال هستند که بستر فضای مجازی فرصتی برای عرضه محصولات و درآمدزایی برای منطقه است. او ادامه داد در منطقه ما با محدودیت بودجه مواجهیم که برآمده از شرایط افتصادی تحت تحریم‌های سخت و ظالمانه آمریکاست. درآمدهای عمومی دولت به خاطر عدم فروش نفت کاهش چشمگیر داشته است اما برنامه‌های توسعه عمران با بضاعتی که داریم، در حال پیگیری است. البته در بشاگرد شاهد یک جهش در توسعه منطقه هستیم، نیروگاه برق خورشیدی در حال تکمیل است و به زودی مشکل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد.
۸۵ درصد روستاهای بشاگرد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۸۵ درصد روستاها و راه‌های ارتباطی شهرستان بشاگرد با اقدام‌های انجام‌شده در زمینه احداث دکل‌های مخابراتی و شبکه فیبرنوری به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه بازدید از وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه در شهرستان بشاگرد اظهار کرد: برای اینکه روستاهای باقی‌مانده هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شوند و دانشجویان این مناطق بتوانند از آموزش مجازی و موهبت‌هایی که اینترنت فراهم می‌کند، استفاده کنند، برنامه‌ریزی فشرده‌ای انجام شد. او ادامه داد: محور اصلی محورمیت‌زدایی از شهرستان بشاگرد بود که هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال فقط در این منطقه سرمایه‌گذاری شد که نتیجه آن احداث افزون‌ بر ۷۶ سایت تلفن همراه و ۲۴۰ کیلومتر خط فیبر نوری است. او ادامه داد: اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان این مناطق می‌توانند در فضای ناشی از کرونا از آموزش اینترنتی استفاده کنند و این اقدام‌ها در زمان کوتاهی انجام گرفت که حاصل کار گروه‌های جهادی و همراهی خوب مسئولان استان است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: روستاهای باقی‌مانده هم تا قبل از پایان سال به اینترنت پر سرعت متصل می‌شوند. او با اشاره به انتشار فیلمی در خصوص کابل‌کشی فیبر نوری در بشاگرد، گفت: این فیلم که به مدت کوتاه تهیه شده بود نشان از نادرستی کابل‌کشی بوده که از همکارانم خواستم در اسرع وقت این مشکل را رفع کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: دولت تلاش زیادی دراین حوزه انجام داده و البته هرچه بود وظیفه است اما از این پس شما هم می‌توانید نظارت میدانی بر خادمان خود داشته باشید و این‌گونه مسائل را منعکس کنید تا رسیدگی شود. آذری‌جهرمی با قدردانی از گروه جهادی حاج قاسم در زمینه اجرای طرح‌های ارتباطات تصریح کرد: این گروه ضمن تلاش برای توسعه این منطقه قوت قلب هم برای ما هستند زیرا در بخش ارتباطات برای پایدارکردن دکل، برق‌رسانی و جاده‌کشی همراهی کرده‌اند.

آذری‌جهرمی در پاسخ به «شرق»:
فکر فیلترینگ باید فراموش شود

شرق: وزیر ارتباطات در حاشیه سفر به استان هرمزگان و منطقه بشاگرد، در گفت‌و‌گوی کوتاهی با خبرنگار «شرق» از برنامه‌های دولت در زمینه اینترنت‌رسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار و احتمال گرانی اینترنت در سال آینده سخن گفته است. «محمدجواد آذری‌جهرمی» در این گفت‌و‌گو به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری هم واکنش نشان می‌دهد.
جناب وزیر، چه شد که توجه شما به بشاگرد و توسعه اینترنت این منطقه محروم جذب شد؟ این پرسش از این جهت مطرح می‌شود که مناطق محروم دیگری هم وجود دارد ولی شما بشاگرد را در اولویت قرار دادید.

ما برنامه داشتیم که تا پایان دولت تمام روستاهای کشور را به شبکه اینترنت متصل کنیم که همه‌گیری کرونا سرعت کار را بالا برد و لازم شد که مناطق محروم‌‌تر با نیاز ضروری‌تر به صورت پروژه ویژه تعریف شوند. اولین پروژه ویژه ما هرمزگان بود که در دو منطقه بشاگرد و حاجی‌آباد انجام شد. در این مناطق کمتر از ۱۴ درصد روستاها به شبکه اینترنت وصل بود که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری بود و به همین دلیل در اولویت قرار گرفتند. بشاگرد به عنوان اولین کار ویژه وزارت ارتباطات کلید خورد و همه بخش‌ها دست به دست هم دادند که اینترنت در بشاگرد به همه روستا برسد.
با توجه به تداوم شیوع کرونا و ادامه تحصیل آنلاین و با توجه به اینکه همچنان روستاها و مناطقی با دسترسی بسیار محدود به اینترنت وجود دارد، برنامه شما و وزارت دراین‌باره چیست؟
اینکه مناطقی با دسترسی محدود باشد، بسیار کم است و الان ۹۸ درصد جمعیت کشور دسترسی به اینترنت دارند و تنها ۱۰ درصد از روستاها با جمعیت دو درصد کل کشور هنوز متصل نشده‌اند که برای این موارد هم کارگروه ویژه تشکیل داده‌ایم. یکی در استان هرمزگان که استاندار پای کار آمد، دیگری در استان سیستان و بلوچستان که من خودم به این استان رفتم و نزدیک به دو هفته مستقر شدم و در دیگر مناطق هم برنامه به همین صورت است. من فکر می‌کنم تا پایان دولت به این هدف‌گذاری برسیم و همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت وصل شوند.
برنامه شما برای افزایش بهره‌وری دورکاری در دوران کرونا چیست؟ با توجه به تداوم کرونا چه برنامه‌ای برای تأمین و بهبود زیرساخت‌ها در این زمینه دارید؟
وظیفه ما یکی توسعه پهنای باند در کشور است که انجام شده و دوم هم حمایت از کسب‌و‌کارهایی است که خدمات مربوط به دورکاری ارائه می‌دهند. ما از طریق طرح نوآفرین حمایت از این کسب‌و‌کارها را انجام دادیم. اما مهم‌ترین برنامه ما و دولت حرکت در مسیر دولت الکترونیک است که ستاد کرونا هم آن را مورد تأکید قرار داده است. همه دستگاه‌ها باید سه خدمت پرطرفدار و پرمراجعه خود را در بستر اپلیکیشن «دولت همراه» ببرند که رشد قابل توجهی هم داشته است.
یک بحث خبرساز این‌ روزها هم اینترنت ماهواره‌ای است. در صورت ورود این فناوری، برنامه شما چه خواهد بود؟ چون از کنترل و فیلترینگ سخن به میان آمده ‌است.
از دید تکنولوژی و روند آن و همچنین سربرآوردن بلاک‌چین و اینترنت ماهوار‌ه‌ای و... فیلترینگ منسوخ خواهد شد و این آینده این حوزه است که باید فیلترینگ فراموش شود که اگر فناوری جدیدی در راه است، در فکر فیلترینگ آن باشیم. آنچه اصالت دارد رقابت برای به‌دست‌آوردن بازار است که باید اصول خدمت‌رسانی و کسب سهمی از این بازار را در برنامه قرار دهیم. باید به سمت رقابت آزادانه در این فضا برویم تا بتوانیم سهمی از بازار آینده در این حوزه داشته باشیم.
گرانی اینترنت نیز همچنان محل بحث است که مصوبه تازه مجلس هم به این بحث دامن زده و ممکن است سال آینده هزینه اینترنت افزایش چشمگیر داشته باشد. در این حوزه برنامه شما چیست و چه باید کرد؟
مصوبه مجلس حتما بر گرانی اینترنت اثرگذار خواهد بود هرچند هنوز باید این مصوبه در شورای نگهبان بررسی شود. در هر صورت ما تمام تلاش خود را می‌کنیم و از همه توان خود استفاده می‌کنیم که این اتفاق رخ ندهد چون افزایش قیمت اینترنت حتما بر معیشت مردم تأثیر مستقیم دارد.
آقای وزیر، این برنامه‌ها و افتتاح‌های میدانی معمولا شائبه فعالیت انتخاباتی و تبلیغات را نیز به همراه دارد. این ‌روزها هم بحث انتخابات در ایران خبرساز است؛ شما برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری دارید؟
اگر سفرهایی که این ‌روزها در کشور و از سوی همه دولتمردان و مسئولان کشور انجام می‌شود، به نیت انتخابات است، شما تصور کنید این سفر هم انتخاباتی است اما واقعیت این است که مقام معظم رهبری فرمودند دولت سه تا صد روز فرصت دارد و این را قدر بدانید. در هر حال ما باید کارهای باقی‌مانده را در همین دوره باقی‌مانده انجام دهیم. رساندن اینترنت به تمام روستاها برنامه‌ای بود که در همین دولت شروع شده و باید در همین دولت تمام شود و امیدواریم کامل هم محقق شود؛ بنابراین چیز دیگری در ذهن ما نیست اما اگر فردی برداشت دیگری دارد، هرکسی می‌تواند برداشت خودش را داشته باشد.

وحیده کریمی: اینجا بشاگرد، دیگر پایان خط نیست. هرچند هنوز هم جزء مناطق محروم است و این را می‌توان از جاده‌های مواصلاتی سنگلاخ و صعب‌العبور بین روستاها یا خانه‌های کپری مناطق سردشت به خوبی درک کرد. نه از آب آشامیدنی خبری است و نه کشاورزی امکان رونق دارد، منطقه‌ای با بی‌کاری و متعاقب آن فقر گسترده. اما قرار است از این پس بشاگرد با ارتباط با دنیای خارج با کمک اینترنت مسیر سریع‌تری برای توسعه را طی کند. از امروز بیستم اسفند با حضور وزیر ارتباطات بیش از ۸۵ درصد از روستاها و حتی مسیرهای ارتباطی بین آنها به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند تا این‌گونه فضای جدیدی به روی مردم سختی‌کشیده منطقه گشوده شود. آموزش مجازی محصلان و دانشجویان، رونق کسب‌وکار مجازی صنایع دستی و بهبود خدمات‌رسانی دیجیتالی به مدد اینترنت پرسرعت اولین گام در این مسیر است. وزیر ارتباطات که برای افتتاح پروژه آغاز به کار اینترنت پرسرعت در روستاهای شهرستان بشاگرد به این منطقه سفر کرده است، در جمع مردم روستاهای منطقه گفت: ارتباطات امروز حق شماست. هر اقدامی انجام شده است وظیفه دولت بوده و منتی نیست؛ باید پروژه‌های مختلف وعده داده‌شده تکمیل شوند.
او ادامه داد: از امروز فاصله تهران تا بشاگرد یک کلیک است، بستر خرید و فروش صنایع دستی در فضای دیجیتال فراهم است. آموزش مجازی محقق شده است. ما از این اتفاق خشنودیم و امیدواریم شما هم راضی باشید.
استقبال مردم ظرفیت بزرگی برای ماست، به‌خصوص حضور جوانان جهادی که از دل جامعه خود هستند و تلاش بسیار در این مسیر داشته‌اند. این بچه‌ها که با نام گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی فعالیت می‌کنند، درخواست زمین ورزشی چمن مصنوعی را مطرح کردند که همین‌جا اعلام می‌کنم خردادماه زمین ورزشی آنها آماده خواهد بود و این مهم هدیه اپراتورها به این جوانان است. او همچنین وعده هوشمندسازی مدارس منطقه را نیز عنوان کرد و افزود: ۸۵ درصد روستاهای منطقه به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و تا اول فروردین صددرصد روستاها به اینترنت وصل خواهند شد.
برای اتصال بشاگرد به شبکه جهانی تلاش بی‌وقفه شده است تا مانند بسیاری از نقاط دیگر کشور دسترسی افراد به اینترنت پرسرعت فراهم شود. هدف ما از انجام این پروژه بزرگ ارتباطی برقراری عدالت است که از وظایف اصلی حاکمیت اسلامی نیز هست. او توضیح داد: با تخصیص ۱۴۲ میلیارد تومان، روند توسعه ارتباطات در استان شتاب گرفت. بر همین اساس روستاهای دفاری، گوری مرادی و چاقو شرقی از توابع جزیره قشم با هزینه شش میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. آذری‌جهرمی توضیح داد: همچنین شرکت مخابرات ایران با ۳۴ میلیارد تومان هزینه، ۲۳۰ کیلومتر فیبر نوری در حوزه روستایی (۱۰۶ کیلومتر منطقه عمومی شهرستان بشاگرد و ۷۰ کیلومتر در منطقه عمومی شهرستان حاجی‌آباد) را اجرا کرد. او افزود: از سوی دیگر ۱۳۱ سایت در مناطق عمومی شهرستان‌های بشاگرد و حاجی‌آباد برای پوشش ۲۲۲ روستا با جمعیتی بالغ‌ بر ۷۰ هزار نفر با هزینه ۱۰۲ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است. آذری‌جهرمی همچنین در حاشیه این مراسم گفت: در سفری که چند ماه پیش به هرمزگان داشتیم تصمیم بر این شد که مابقی روستاها و مناطق استان را که دسترسی به اینترنت ندارند، به شبکه جهانی متصل کنیم و اینترنت پرسرعت را به این مناطق بیاوریم. اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان از آموزش مجازی بهره‌مند شوند، یک برنامه‌ریزی محور اصلی این پروژه محرومیت‌زدایی از منطقه است. در همین راستا یک سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیاردی فقط در بشاگرد انجام شد. ۷۶ سایت تلفن همراه دایر شد و همچنین ۲۴۰ کیلومتر فیبر نوری نصب شد. ماحصل این تلاش‌ها اتصال بیش از ۸۵ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت است. فریدون همتی، استاندار هرمزگان نیز در جمع مردم روستایی در منطقه بشاگرد گفت: امروز مهم‌ترین دستاورد برای تسهیل ارتباطات و گشودن درِ دنیای خارج به سمت بشاگرد با راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در روستاهای شهرستان بشاگرد اتفاق افتاد. کاری بزرگ که در زمانی کوتاه انجام شد. مهندس آذری‌جهرمی طبق قولی که در سفر قبلی داده بودند بیستم اسفند در جمع ما هستند و شاهد راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در روستاهای بشاگرد هستیم. او در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای که در منطقه در جریان است، اشاره کرد و افزود: طرح‌های جاده‌سازی، آب‌رسانی آب شرب، ساخت و تجهیز مدارس شبانه‌روزی و سازمان‌های آبخیزداری و... در حال انجام هستند و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهند رسید. او ادامه داد: بیش از ۷۰۰ نفر از روستاییان در بخش تولید صنایع دستی فعال هستند که بستر فضای مجازی فرصتی برای عرضه محصولات و درآمدزایی برای منطقه است. او ادامه داد در منطقه ما با محدودیت بودجه مواجهیم که برآمده از شرایط افتصادی تحت تحریم‌های سخت و ظالمانه آمریکاست. درآمدهای عمومی دولت به خاطر عدم فروش نفت کاهش چشمگیر داشته است اما برنامه‌های توسعه عمران با بضاعتی که داریم، در حال پیگیری است. البته در بشاگرد شاهد یک جهش در توسعه منطقه هستیم، نیروگاه برق خورشیدی در حال تکمیل است و به زودی مشکل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد.
۸۵ درصد روستاهای بشاگرد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۸۵ درصد روستاها و راه‌های ارتباطی شهرستان بشاگرد با اقدام‌های انجام‌شده در زمینه احداث دکل‌های مخابراتی و شبکه فیبرنوری به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه بازدید از وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه در شهرستان بشاگرد اظهار کرد: برای اینکه روستاهای باقی‌مانده هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شوند و دانشجویان این مناطق بتوانند از آموزش مجازی و موهبت‌هایی که اینترنت فراهم می‌کند، استفاده کنند، برنامه‌ریزی فشرده‌ای انجام شد. او ادامه داد: محور اصلی محورمیت‌زدایی از شهرستان بشاگرد بود که هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال فقط در این منطقه سرمایه‌گذاری شد که نتیجه آن احداث افزون‌ بر ۷۶ سایت تلفن همراه و ۲۴۰ کیلومتر خط فیبر نوری است. او ادامه داد: اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان این مناطق می‌توانند در فضای ناشی از کرونا از آموزش اینترنتی استفاده کنند و این اقدام‌ها در زمان کوتاهی انجام گرفت که حاصل کار گروه‌های جهادی و همراهی خوب مسئولان استان است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: روستاهای باقی‌مانده هم تا قبل از پایان سال به اینترنت پر سرعت متصل می‌شوند. او با اشاره به انتشار فیلمی در خصوص کابل‌کشی فیبر نوری در بشاگرد، گفت: این فیلم که به مدت کوتاه تهیه شده بود نشان از نادرستی کابل‌کشی بوده که از همکارانم خواستم در اسرع وقت این مشکل را رفع کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: دولت تلاش زیادی دراین حوزه انجام داده و البته هرچه بود وظیفه است اما از این پس شما هم می‌توانید نظارت میدانی بر خادمان خود داشته باشید و این‌گونه مسائل را منعکس کنید تا رسیدگی شود. آذری‌جهرمی با قدردانی از گروه جهادی حاج قاسم در زمینه اجرای طرح‌های ارتباطات تصریح کرد: این گروه ضمن تلاش برای توسعه این منطقه قوت قلب هم برای ما هستند زیرا در بخش ارتباطات برای پایدارکردن دکل، برق‌رسانی و جاده‌کشی همراهی کرده‌اند.

آذری‌جهرمی در پاسخ به «شرق»:
فکر فیلترینگ باید فراموش شود

شرق: وزیر ارتباطات در حاشیه سفر به استان هرمزگان و منطقه بشاگرد، در گفت‌و‌گوی کوتاهی با خبرنگار «شرق» از برنامه‌های دولت در زمینه اینترنت‌رسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار و احتمال گرانی اینترنت در سال آینده سخن گفته است. «محمدجواد آذری‌جهرمی» در این گفت‌و‌گو به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری هم واکنش نشان می‌دهد.
جناب وزیر، چه شد که توجه شما به بشاگرد و توسعه اینترنت این منطقه محروم جذب شد؟ این پرسش از این جهت مطرح می‌شود که مناطق محروم دیگری هم وجود دارد ولی شما بشاگرد را در اولویت قرار دادید.

ما برنامه داشتیم که تا پایان دولت تمام روستاهای کشور را به شبکه اینترنت متصل کنیم که همه‌گیری کرونا سرعت کار را بالا برد و لازم شد که مناطق محروم‌‌تر با نیاز ضروری‌تر به صورت پروژه ویژه تعریف شوند. اولین پروژه ویژه ما هرمزگان بود که در دو منطقه بشاگرد و حاجی‌آباد انجام شد. در این مناطق کمتر از ۱۴ درصد روستاها به شبکه اینترنت وصل بود که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری بود و به همین دلیل در اولویت قرار گرفتند. بشاگرد به عنوان اولین کار ویژه وزارت ارتباطات کلید خورد و همه بخش‌ها دست به دست هم دادند که اینترنت در بشاگرد به همه روستا برسد.
با توجه به تداوم شیوع کرونا و ادامه تحصیل آنلاین و با توجه به اینکه همچنان روستاها و مناطقی با دسترسی بسیار محدود به اینترنت وجود دارد، برنامه شما و وزارت دراین‌باره چیست؟
اینکه مناطقی با دسترسی محدود باشد، بسیار کم است و الان ۹۸ درصد جمعیت کشور دسترسی به اینترنت دارند و تنها ۱۰ درصد از روستاها با جمعیت دو درصد کل کشور هنوز متصل نشده‌اند که برای این موارد هم کارگروه ویژه تشکیل داده‌ایم. یکی در استان هرمزگان که استاندار پای کار آمد، دیگری در استان سیستان و بلوچستان که من خودم به این استان رفتم و نزدیک به دو هفته مستقر شدم و در دیگر مناطق هم برنامه به همین صورت است. من فکر می‌کنم تا پایان دولت به این هدف‌گذاری برسیم و همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت وصل شوند.
برنامه شما برای افزایش بهره‌وری دورکاری در دوران کرونا چیست؟ با توجه به تداوم کرونا چه برنامه‌ای برای تأمین و بهبود زیرساخت‌ها در این زمینه دارید؟
وظیفه ما یکی توسعه پهنای باند در کشور است که انجام شده و دوم هم حمایت از کسب‌و‌کارهایی است که خدمات مربوط به دورکاری ارائه می‌دهند. ما از طریق طرح نوآفرین حمایت از این کسب‌و‌کارها را انجام دادیم. اما مهم‌ترین برنامه ما و دولت حرکت در مسیر دولت الکترونیک است که ستاد کرونا هم آن را مورد تأکید قرار داده است. همه دستگاه‌ها باید سه خدمت پرطرفدار و پرمراجعه خود را در بستر اپلیکیشن «دولت همراه» ببرند که رشد قابل توجهی هم داشته است.
یک بحث خبرساز این‌ روزها هم اینترنت ماهواره‌ای است. در صورت ورود این فناوری، برنامه شما چه خواهد بود؟ چون از کنترل و فیلترینگ سخن به میان آمده ‌است.
از دید تکنولوژی و روند آن و همچنین سربرآوردن بلاک‌چین و اینترنت ماهوار‌ه‌ای و... فیلترینگ منسوخ خواهد شد و این آینده این حوزه است که باید فیلترینگ فراموش شود که اگر فناوری جدیدی در راه است، در فکر فیلترینگ آن باشیم. آنچه اصالت دارد رقابت برای به‌دست‌آوردن بازار است که باید اصول خدمت‌رسانی و کسب سهمی از این بازار را در برنامه قرار دهیم. باید به سمت رقابت آزادانه در این فضا برویم تا بتوانیم سهمی از بازار آینده در این حوزه داشته باشیم.
گرانی اینترنت نیز همچنان محل بحث است که مصوبه تازه مجلس هم به این بحث دامن زده و ممکن است سال آینده هزینه اینترنت افزایش چشمگیر داشته باشد. در این حوزه برنامه شما چیست و چه باید کرد؟
مصوبه مجلس حتما بر گرانی اینترنت اثرگذار خواهد بود هرچند هنوز باید این مصوبه در شورای نگهبان بررسی شود. در هر صورت ما تمام تلاش خود را می‌کنیم و از همه توان خود استفاده می‌کنیم که این اتفاق رخ ندهد چون افزایش قیمت اینترنت حتما بر معیشت مردم تأثیر مستقیم دارد.
آقای وزیر، این برنامه‌ها و افتتاح‌های میدانی معمولا شائبه فعالیت انتخاباتی و تبلیغات را نیز به همراه دارد. این ‌روزها هم بحث انتخابات در ایران خبرساز است؛ شما برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری دارید؟
اگر سفرهایی که این ‌روزها در کشور و از سوی همه دولتمردان و مسئولان کشور انجام می‌شود، به نیت انتخابات است، شما تصور کنید این سفر هم انتخاباتی است اما واقعیت این است که مقام معظم رهبری فرمودند دولت سه تا صد روز فرصت دارد و این را قدر بدانید. در هر حال ما باید کارهای باقی‌مانده را در همین دوره باقی‌مانده انجام دهیم. رساندن اینترنت به تمام روستاها برنامه‌ای بود که در همین دولت شروع شده و باید در همین دولت تمام شود و امیدواریم کامل هم محقق شود؛ بنابراین چیز دیگری در ذهن ما نیست اما اگر فردی برداشت دیگری دارد، هرکسی می‌تواند برداشت خودش را داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها