«پرنسسهای کوره» متوقف شد
روز گذشته قرار بود مراسم افتتاحیه یک عکس در گالری کاما برگزار شود که به دلیل حواشی ایجادشده حول موضوع این نمایشگاه و اعتراضهای مردمی صورتگرفته، برپایی آن کنسل شد. علی صوفی، عکاسی است که قرار بود کارهایش در نمایشگاهی در گالری کاما افتتاح شود. عنوان نمایشگاه این عکاس «پرنسسهای کوره» بود. در توضیح این نمایشگاه عکس آمده بود: «پرنسسهای کوره» روایت دخترکانی است که در حومه تهران در کنار کورههای آجرپزی زندگی میکنند و با کمک «علی صوفی» در کادر عکسهایش به پرنسسهایی مبدل شدهاند که آرزوی هر دختری است». همین عبارتهای بهکاررفته در این خلاصه کوتاه، در کنار پوستری که پرتره یک کودک بود، موجب شد پنجشنبه موجی از اعتراض به این نمایشگاه صورت بگیرد. لیلی گلستان، یکی از اولین چهرههایی بود که به این مسئله اعتراض کرد. او در حساب اینستاگرامیاش نوشت: «دوستان عزیز. واقعا خجالتآور است كه یك عكاس برود به كورهپزخانه و لباس نو و شیك تن دخترهای فقیر كند و تاج سرشان بگذارد و از آنها عكس بگیرد و یك گالری هم عكسها را به نمایش بگذارد! چه فكر كرده این عكاس و چه فكر كرده این گالریدار كه با بچههای فقیر این بازی زشت را
میكنند. خجالت بكشید. این همه حماقت و وقاحت را از كجا آوردهاید؟ خجالت بكشید. واقعا از این همه بیفرهنگی خجالت بكشید. این یك تجاوز علنی به روح پاك این دخترهای معصوم و بیگناه است. خجالت بكشید. از این همه كثافت حال تهوع به آدم دست میدهد». یک روزنامهنگار هم در اعتراض به این نمایشگاه نوشت: «شرمآور اما بهشدت واقعی! یک عکاس تعدادی از «کودکان در شرایط دشوار» را مقابل دوربین نشانده تا به آنها خوشبختی تقلبی بفروشد. ممکن است این نمایشگاه با فشار فعالان اجتماعی متوقف شود، اما این جریان متوقف نمیشود». موج اعتراضها به این نمایشگاه چند چیز را هدف قرار داده بود؛ یکی کالاییکردن فقری که در حاشیه شهرهای بزرگ موج میزند و تبدیل آن به کالایی قابل فروش. دیگر دامنزدن به کلیشههای جنسیتی که با بهکاربردن عبارتی همچون «پرنسس» در عنوان نمایشگاه و تأکید بر آن در معرفی نمایشگاه با عبارت «به پرنسسهایی مبدل شدهاند که آرزوی هر دختری است» به وضوح مشهود است. دیگر رعایتنشدن حقوق کودکان، بهویژه کودکانی که در موقعیت ضعف قرار دارند، با نمایش واضح تصاویرشان در یک گالری. همه این فشارها و اعتراضها موجب شد تا در نهایت برگزاری این
نمایشگاه متوقف شود. عصر پنجشنبه جوادییگانه، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، خبر داد که وزارت ارشاد برگزاری این نمایشگاه را متوقف کرده است. او همچنین با هشتگ «#کاسبان_فقر» به لغوشدن برگزاری این نمایشگاه واکنش نشان داد و نوشت: «حساسیت روی سوءاستفاده از فقر و سختی مردم، امیدوارکننده است و خوشبختانه با همین حساسیتها و اعتراضها، برگزاری نمایشگاه پرنسسهای کوره توسط وزارت ارشاد لغو شد». با این حال و علیرغم اعتراضها به موضوع و سوژه این نمایشگاه، به نظر میرسد عکاس این پروژه و گالری برگزارکننده آن، چندان متوجه سمتوسوی اعتراضات نشدند و طبق یک مدل معروف در شبکههای اجتماعی، حجم زیاد اعتراضات را دلیلی بر برحقبودن خود و کارشان دانستهاند؛ چنان که علی صوفی در گفتوگو با مهر چنین توضیح میدهد: «من سالهاست عکاسی میکنم و تمرکزم را روی عکاسی مستند اجتماعی و پرتره گذاشتهام و برخلاف برخی از عکاسان که برای گرفتن یک فریم عکس، حرمت سوژه را نادیده میگیرند، تلاش میکنم روی زندگی افراد و ساکنان مناطقی که از آنها عکاسی میکنم، تأثیر بگذارم. بیش از هفت سال است به کورههای آجرپزی جنوب تهران رفتوآمد و از ساکنان این
مناطق عکاسی میکنم و در این مدت توانستهام ارتباط خوبی با ساکنان این کورهها برقرار کنم و عکاسی از این کورهها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانوادهها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم. خوشحالم که در این میان، افراد مختلفی که بخش عمده آنها از طبقه متوسط اجتماع هستند، در این کار انساندوستانه با من همراه شدهاند».
مونا خوشاقبال، مدیر گالری کاما نیز اعلام کرده کارها پیش از نمایشگاه به فروش رفته و از توضیحاتش چنان برمیآید که همچنان متوجه علت اشتباهبودن برگزاری این نمایشگاه نشده است. او هم به خبرگزاری مهر گفته: «اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیّر است، آشنا شدند و به لطف این خیّر تمامی بچههای آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینههای تحصیل و مراقب از آنها تا بزرگسالیشان تأمین شود. این انسان خیّر نهتنها همه عکسها را در همان ابتدا خریداری کرد، بلکه در یک برنامه طولانیمدت، چتر حمایت خودش را در این منطقه گسترش خواهد داد».
روز گذشته قرار بود مراسم افتتاحیه یک عکس در گالری کاما برگزار شود که به دلیل حواشی ایجادشده حول موضوع این نمایشگاه و اعتراضهای مردمی صورتگرفته، برپایی آن کنسل شد. علی صوفی، عکاسی است که قرار بود کارهایش در نمایشگاهی در گالری کاما افتتاح شود. عنوان نمایشگاه این عکاس «پرنسسهای کوره» بود. در توضیح این نمایشگاه عکس آمده بود: «پرنسسهای کوره» روایت دخترکانی است که در حومه تهران در کنار کورههای آجرپزی زندگی میکنند و با کمک «علی صوفی» در کادر عکسهایش به پرنسسهایی مبدل شدهاند که آرزوی هر دختری است». همین عبارتهای بهکاررفته در این خلاصه کوتاه، در کنار پوستری که پرتره یک کودک بود، موجب شد پنجشنبه موجی از اعتراض به این نمایشگاه صورت بگیرد. لیلی گلستان، یکی از اولین چهرههایی بود که به این مسئله اعتراض کرد. او در حساب اینستاگرامیاش نوشت: «دوستان عزیز. واقعا خجالتآور است كه یك عكاس برود به كورهپزخانه و لباس نو و شیك تن دخترهای فقیر كند و تاج سرشان بگذارد و از آنها عكس بگیرد و یك گالری هم عكسها را به نمایش بگذارد! چه فكر كرده این عكاس و چه فكر كرده این گالریدار كه با بچههای فقیر این بازی زشت را
میكنند. خجالت بكشید. این همه حماقت و وقاحت را از كجا آوردهاید؟ خجالت بكشید. واقعا از این همه بیفرهنگی خجالت بكشید. این یك تجاوز علنی به روح پاك این دخترهای معصوم و بیگناه است. خجالت بكشید. از این همه كثافت حال تهوع به آدم دست میدهد». یک روزنامهنگار هم در اعتراض به این نمایشگاه نوشت: «شرمآور اما بهشدت واقعی! یک عکاس تعدادی از «کودکان در شرایط دشوار» را مقابل دوربین نشانده تا به آنها خوشبختی تقلبی بفروشد. ممکن است این نمایشگاه با فشار فعالان اجتماعی متوقف شود، اما این جریان متوقف نمیشود». موج اعتراضها به این نمایشگاه چند چیز را هدف قرار داده بود؛ یکی کالاییکردن فقری که در حاشیه شهرهای بزرگ موج میزند و تبدیل آن به کالایی قابل فروش. دیگر دامنزدن به کلیشههای جنسیتی که با بهکاربردن عبارتی همچون «پرنسس» در عنوان نمایشگاه و تأکید بر آن در معرفی نمایشگاه با عبارت «به پرنسسهایی مبدل شدهاند که آرزوی هر دختری است» به وضوح مشهود است. دیگر رعایتنشدن حقوق کودکان، بهویژه کودکانی که در موقعیت ضعف قرار دارند، با نمایش واضح تصاویرشان در یک گالری. همه این فشارها و اعتراضها موجب شد تا در نهایت برگزاری این
نمایشگاه متوقف شود. عصر پنجشنبه جوادییگانه، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، خبر داد که وزارت ارشاد برگزاری این نمایشگاه را متوقف کرده است. او همچنین با هشتگ «#کاسبان_فقر» به لغوشدن برگزاری این نمایشگاه واکنش نشان داد و نوشت: «حساسیت روی سوءاستفاده از فقر و سختی مردم، امیدوارکننده است و خوشبختانه با همین حساسیتها و اعتراضها، برگزاری نمایشگاه پرنسسهای کوره توسط وزارت ارشاد لغو شد». با این حال و علیرغم اعتراضها به موضوع و سوژه این نمایشگاه، به نظر میرسد عکاس این پروژه و گالری برگزارکننده آن، چندان متوجه سمتوسوی اعتراضات نشدند و طبق یک مدل معروف در شبکههای اجتماعی، حجم زیاد اعتراضات را دلیلی بر برحقبودن خود و کارشان دانستهاند؛ چنان که علی صوفی در گفتوگو با مهر چنین توضیح میدهد: «من سالهاست عکاسی میکنم و تمرکزم را روی عکاسی مستند اجتماعی و پرتره گذاشتهام و برخلاف برخی از عکاسان که برای گرفتن یک فریم عکس، حرمت سوژه را نادیده میگیرند، تلاش میکنم روی زندگی افراد و ساکنان مناطقی که از آنها عکاسی میکنم، تأثیر بگذارم. بیش از هفت سال است به کورههای آجرپزی جنوب تهران رفتوآمد و از ساکنان این
مناطق عکاسی میکنم و در این مدت توانستهام ارتباط خوبی با ساکنان این کورهها برقرار کنم و عکاسی از این کورهها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانوادهها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم. خوشحالم که در این میان، افراد مختلفی که بخش عمده آنها از طبقه متوسط اجتماع هستند، در این کار انساندوستانه با من همراه شدهاند».
مونا خوشاقبال، مدیر گالری کاما نیز اعلام کرده کارها پیش از نمایشگاه به فروش رفته و از توضیحاتش چنان برمیآید که همچنان متوجه علت اشتباهبودن برگزاری این نمایشگاه نشده است. او هم به خبرگزاری مهر گفته: «اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیّر است، آشنا شدند و به لطف این خیّر تمامی بچههای آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینههای تحصیل و مراقب از آنها تا بزرگسالیشان تأمین شود. این انسان خیّر نهتنها همه عکسها را در همان ابتدا خریداری کرد، بلکه در یک برنامه طولانیمدت، چتر حمایت خودش را در این منطقه گسترش خواهد داد».