|

خادم اندیشه و امیر سخن

پرویز بابایی از سویی خادم اندیشه است و از سویی دیگر امیر سخن. پیش از آن روزهایی که کارگر چاپخانه شود، در نهانخانه فکرش خدمت به اندیشه و حکومت بر کلام را در ذهن داشته است.

علیرضا رئیس‌دانایی.مدیر مؤسسه انتشارات نگاه: پرویز بابایی از سویی خادم اندیشه است و از سویی دیگر امیر سخن. پیش از آن روزهایی که کارگر چاپخانه شود، در نهانخانه فکرش خدمت به اندیشه و حکومت بر کلام را در ذهن داشته است. همان‌وقت هم که با فعالیت‌های سندیکایی در حمایت از کارگران قد برافراشت و قدم گذاشت، می‌دانست که باید به جهان اندیشه و خردورزی پا گذارد تا بتواند به پشتوانه تفکر به روشنگری و احیای حقوق اجتماعی و انسانی خود و دیگران آشنا شود و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد.

پرویز بابایی که در اوایل دهه 50 کتاب «زمینه تکامل اجتماعی» را ترجمه و منتشر کرد، در گرماگرم کنش و جنبش فراگیر و مرزناشناسِ اجتماعی و سیاسی انقلاب از تفکر و اندیشیدن باز نایستاد و کوشید تا با قلم‌زدن در راه روشنگری اجتماعی و تاریخی قدم بردارد و مشارکت کند.

پرویز بابایی متولد 1311، نویسنده و مترجمی است که در حوزه‌های تاریخ، فلسفه، ادبیات، علوم اجتماعی و سیاسی به ترجمه و نگارش آثاری دست زده که غالبا مرجع دیگر پژوهشگران و نویسندگان این حوزه‌ها شده است.

برخی عناوین مقالات وی گویای دغدغه‌های فکری و دنیای اندیشه‌ورزی و هوشمندانه اوست:

«جنبش جنگل و سرانجام تراژیک آن»، «یاد ستارخان سردار ملی را گرامی بداریم»، «فلسفه: گفت‌وگو با کورنلیوس کاستوریادیس»، «سرشت اجتماعی -تاریخی پیوند هنرمند با مردم»، «مشروطه دولتی مستعجل بود»، «نگاهی دیگر به کودتای 28 مرداد»، «نگاهی تازه به علل فروپاشی اتحاد شوروی و اقمار آن».

هوشمندی و دقت‌نظر بابایی در انتخاب کتاب برای ترجمه و یا نگارش قابل تقدیر و توجه است. آنهایی که با کار نگارش و به‌خصوص ترجمه و عرصه نشر کتاب آشنا هستند، می‌دانند که هوشیاری و دقت‌نظر مترجم و نویسنده نقش مهمی در موفقیت اثر منتشرشده دارد.

ازجمله کتاب‌های اوست:

گزیده‌ نوشته‌های کارل مارکس در جامعه‌شناسی و فلسفه اجتماعی

فرهنگ اصطلاحات و مکتب‌های سیاسی

مسائل تاریخ فلسفه

تاریخ جهان

دموکراسى و انقلاب، از یونان باستان تا سرمایه‌داری مدرن

مکتب‌های فلسفی (از دوران باستان تا امروز)

فرهنگ اصطلاحات فلسفه

تاریخ ایران (بخش مربوط به عصر پهلوی)

قوانین تکامل اجتماعی

کانت و فلسفه معاصر

تاریخ عرب در قرون جدید

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها