|

توافق ایرلند شمالی؛ فصل جدید روابط بریتانیا و اروپا

پس از چهار ماه مذاکره و گفت و گو نخست‌وزیر بریتانیا بالاخره از توافق نهایی با اروپا رونمایی کرد. سوناک موفق شد به اختلاف طولانی مدت اروپا و بریتانیا پس از برگزیت پایان بدهد.

توافق ایرلند شمالی؛ فصل جدید روابط بریتانیا و اروپا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تصاویر دست دادن سوناک و خانم اورسولا فون در لاین در صفحه اول اغلب رسانه‌های جهان از خاورمیانه گرفته تا اروپا و‌ آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. این که بریتانیایی‌ها بالاخره توانستند مشکلات خود را پس از برگزیت با اروپا تا حد زیادی حل کنند و یک گام به جلو بردارند گویی برای دنیا موضوع مهمی است. 

علاوه بر این بالا گرفتن خشونت در کرانه باختری و همچنین وقوع زلزله‌های جدید در ترکیه موضوع دیگری است که در صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد. 

برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها پس از توافق بریتانیا و اروپا موضوع اوکراین همچنان داغ است. آنها هم همچون خاورمیانه‌ای‌ها ماجراهای مرگ‌بار کرانه باختری را دنبال می‌کنند.

 

 گاردین

توافق ایرلند شمالی؛ فصل جدید روابط بریتانیا و اروپا 

پس از چهار ماه مذاکره و گفت و گو نخست‌وزیر بریتانیا بالاخره از توافق نهایی با اروپا رونمایی کرد. سوناک موفق شد به اختلاف طولانی مدت اروپا و بریتانیا پس از برگزیت پایان بدهد.

خانم اورسولا فون در لاین به لندن آمد تا در دفتر نخست‌وزیر بریتانیا تکلیف مرزهای تجاری اروپا و بریتانیا را روشن کند و فصل نهایی برگزیت را که مدت‌ها بود بلاتکلیف مانده بود، همراه با ریشی سوناک بنویسد. 

آنها توافق ایرلند شمالی را امضا کردند و به این ترتیب تندروها و هواداران دو آتشه برگزیت پس از توافق جدید بریتانیا و اروپا منزوی‌تر شدند. سوناک می‌گوید این توافق به زبان قوانین و معاهدات نوشته شده و کاربردی بالاتر از آن دارد. این توافق درباره آدم‌های واقعی و تجارت‌های واقعی است و ثبات ایرلند شمالی را نشان می‌دهد. ایرلند شمالی بخشی از قلمروی سیاسی بریتانیا ولی تابع سیاست‌های اقتصادی اروپاست. این ماجرا پس از برگزیت باعث بروز اختلافات بزرگی میان بریتانیا و اروپا شده بود.

توافق جدید با لغو محدویت‌های تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی، مسیر سبزی برای بازرگانان باز می‌کند تا با دست باز فعالیت اقتصادی و تجاری خود را انجام دهند. از سوی دیگر این توافق به پارلمان بریتانیا اجازه می‌دهد تا نرخ مالیات بر ارزش افزوده را برای این مبادلات تعیین کند. 

 

نشنال

سفر فضا‌نورد اماراتی به تعویق افتاد

قرار بود سلطان النیادی،‌ فضانورد اماراتی سفر خود را در روز دوشنبه آغاز کند، اما این سفر تا روز پنجشنبه این هفته به تعویق افتاده است. کارشناسان ناسا می‌گویند اختلال در سیستم‌های زمینی باعث تعویق سفر النیادی شده است. 

دکتر النیادی در پایگاه فضایی ناسا در کیپ کارناوال فلوریدا به سر می‌برد. او دوران آماده‌سازی خود را برای انجام این سفر در این پایگاه گذرانده است. اما کارشناسان پرواز دو دقیقه و نیم قبل از انجام ماموریت متوجه می‌شوند موتورهای موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس مشتعل شده است. 

مسئولان ناسا و اسپیس ایکس می‌گویند ایراد در سیستم‌های زمینی است و باید رفع شود. این سفر تا رفع کامل مشکل تا روز پنجشنبه به تعویق می‌افتد. از این گذشته شرایط جوی هم چندان مساعد برای انجام این ماموریت نیست. حفظ ایمنی خدمه پرواز مهم‌تر از انجام هر ماموریتی است. ماموریت فضایی « کرو ۶ » با دو فضانورد اماراتی، روسی و دو فضانورد از نیروهای ناسا انجام خواهد شد.

 

نیویورک تایمز

نگهداری از حیوانات اوکراین سخت‌تر می‌شود

وقتی حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، نه تنها بسیاری از شهروندان اوکراینی خانه و کاشانه خود را رها کردند و به کشورهای مجاور پناه بردند، که حیوانات خانگی و غیر خانگی اوکراینی‌ها هم مهاجرت کردند. 

 اما اوضاع برای آن دسته از حیواناتی که به هر دلیلی منتقل نشدند، سخت و سخت‌تر شده است؛ آنها به سختی به سرپرستی پذیرفته می‌شوند و در واقع به ندرت جایی برای نگهداری از آنها پیدا می‌شود. 

از جمله مکان‌های نادری که درون مرزهای اوکراین برای این حیوانات ایجاد شده، مرکز نگهداری از سگ‌ها در شهر لویو در غرب این کشور است. آنها بازمانده‌های جنگ هستند. اغلب صاحبانشان آنها را رها کرده اند. و بدتر این که در حال حاضر هم کسی آنها را به سرپرستی قبول نمی‌کند.

برخی دیگر از شهروندان که اوکراین را ترک نکرده اند در مناطق امن‌تر این کشور در غرب مکان‌هایی را برای نگهداری از روباه‌ها و میمون‌ها ساخته اند. با اندک وسایل و تجهیزات. کار دیگری از دست‌شان بر نمی‌آید. اما تلاش‌شان را می‌کنند.

مرکز اصلی نگهداری از حیوانات خانگی اوکراین که قبل از جنگ ۲۰۰ حیوان بی‌سرپرست و رها شده را حفاظت می‌کرد، حالا از ۵۰۰ حیوان از اسب گرفته تا خرگوش و سگ و گربه و انواع پرنده میزبانی می‌کند.

 

عرب نیوز

ترکیه هنوز می‌لرزد و ساختمان‌ها می‌ریزند

زلزله‌ای دیگر جنوب شرق ترکیه را لرزانده و بقایای ساختمان‌های بلند را هم آوار کرده است. زلزله‌ای به بزرگی پنج و شش دهم ریشتر شهر یشیل یورت در استان مالاتیا را در جنوب شرق ترکیه تکان داده و دست کم یک کشته به جا گذاشته است. 

در اثر این زلزله بیش از صد نفر زخمی و مجروح شده اند. برخی از شهروندان با هدف جمع‌آوری برخی وسایل خود از ساختمان‌های نیمه ‌آسیب‌دیده وارد خانه‌ها شده و گرفتار زلزله جدید شده اند. با کمک نیروهای امداد برخی از آنها از زیر آوارهای جدید نجات پیدا کرده اند. 

هنوز آواربرداری کاملی از منطقه صورت نگرفته و همین باعث صدمات جانبی و مسائلی از دست می‌شود. احتمال واژگونی اسکلت‌های آسیب‌دیده باقی مانده در اثر زلزله‌های بعدی و پس لرزه‌ها وجود دارد. استان مالاتیا یکی از یازده استان ترکیه است که در اثر زلزله اولیه بزرگ سه هفته پیش آسیب و خسارات فراوان دید. 

بانک جهانی می‌گوید زلزله‌های بزرگ اخیر ترکیه و سوریه بیش از ۳۴ میلیارد دلار خسارت فیزیکی مستقیم به بار آورده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها