|

اختلاف‌نظر کشورهای گروه ۲۰ درباره اوکراین

سران و نمایندگان کشورهای عضو گروه بیست در هند دور هم جمع شده اند تا نشست سالانه خود را برگزار کنند. اما این نشست بر خلاف خواست میزبان بیش از هر موضوعی متاثر از جنگ اوکراین برگزار شده است.

اختلاف‌نظر کشورهای گروه ۲۰ درباره اوکراین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

بحث اوکراین در صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان همچنان داغ است. یک سال از حمله روسیه به این کشور گذشته و جهانی را درگیر خود کرده است. حتی نشست گروه بیست که متاثر از نزدیکی میان مودی نخست‌وزیر هند و پوتین و شی جینپینگ قرار بود به جنگ اوکراین نپردازد، از قضا به محل موضع‌گیری و اختلاف نظر اعضا تبدیل شد و بیانیه‌ محکومیت حمله به اوکراین صادر کرد. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای در کنار برخی روزنامه‌های غربی به این موضوع پرداخته اند. 

روزنامه‌های آمریکایی به جز این موضوعات مشغول بررسی بحران آب آلوده در اوهایو پس از خروج قطار از ریل و نشت محتویات واگن‌ها به آب منطقه هستند. 

انگلیسی‌ها همچنان به ماجرای سانسور کتاب‌های رولد دال و مخالفت جمع بزرگی از نویسندگان و شخصیت‌ها نسبت به آن می‌پردازند. از مجرمیت یک صدم پلیس‌ها و افسران انتظامی بریتانیا خاصه در بحث خشونت‌های جنسی می‌گویند و از کمبود سبزیجات تازه در فروشگاه‌ها می‌نویسند.

خاورمیانه‌ای‌ها به جز حواشی نشست گروه بیست به زلزله ترکیه و آغاز پروژه‌های ساخت و ساز خانه‌های نیمه‌ویران و ویران در این کشور هم توجه نشان داده اند.

 

گاردین

کمبود سبزیجات در سوپرمارکت‌‌های بریتانیا

اتحادیه کشاورزان در بریتانیا می‌گوید کمبود سبزیجات در فروشگاه‌ها « نوک کوه یخ » است و دلیلش را باید در عواملی مثل قیمت انرژی، برگزیت و بحران آب و هوایی دید. 

این روزها پیدا کردن سبزیجات تازه خاصه خیار، گوجه‌ فرنگی، فلفل، بادمجان و برخی میوه‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی بریتانیا سخت‌تر از هر کار دیگری است. تغییرات اقلیمی که زمان برداشت محصول را کاهش داده، همچنین افزایش قیمت سوخت و همچنین قوانین برگزیتی باعث شده است که کشاورزان تمایلی به کاشت سبزیجات و صیفی‌جات نداشته باشند. 

اتحادیه کشاورزان می‌گوید این وضعیت نوک کوه یخ است و دولت بریتانیا باید چاره‌ای برای آن پیدا کند و گرنه با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد. بریتانیا برخی از این سبزیجات را وارد و برخی دیگر را در وضعیت گلخانه‌ای تولید می‌کند. برگزیت هم وضعیت واردات را کاهش داده است.

 

عرب نیوز

آغاز ساخت و ساز ترکیه پس از فاجعه زلزله

دولت ترکیه قصد دارد برای کسانی که خانه‌های خود را در زلزله سه هفته پیش از دست داده اند، خانه بسازد. دولت ترکیه برنامه بازسازی و ساخت و ساز برای یک و نیم میلیون نفر آواره و بی‌خانمان را آغاز می‌کند. 

در کنار پروژه‌های عمرانی، دولت ترکیه روند قضایی مظنونان و مقصران ویران شدن خانه‌های مسکونی را هم آغاز کرده است. حدود ۶۱۲ نفر از معماران و افرادی که در پروژه‌های خانه‌سازی دست داشته اند، دستگیر شده اند تا پاسخ دهند چرا سازه‌هایشان در زلزله بزرگ ( هفت و هشت‌دهم ریشتری ) اخیر فروریخته است.

در واقع بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در زلزله اخیر ترکیه ویران و یا نیمه‌ویران شده است. مجموع قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده است. منابع خبری ترکیه می‌گویند بیش از ۴۶ هزار نفر شهروند ترکیه‌ای در این زلزله جان خود را از دست داده اند. 

اغلب آواره‌های زلزله اخیر ترکیه درون چادرهای امدادی زندگی می‌کنند. این وضعیت برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر سخت‌ و غیر قابل تحمل است. شرایط جوی منطقه هم مزید بر علت شده تا گذران زندگی برای زلزله‌زده‌ها سخت و ناممکن شود. 

 

ایندیپندنت

پیروزی کامیلا در لغو سانسور کتاب‌های دال

ملکه همسر، کامیلا و جمع نویسندگان و معترضان به سانسور و تغییر متن‌های نویسنده کودکان رولد دال دست آخر موفق شدند، این روند را متوقف کنند. آنها از ناشر این کتاب‌ها، شرکت پنگوئن رندوم هاوس بخش کودکان خواسته اند در این کتاب‌ها دست نبرند و به کلمات نویسنده وفادار بمانند. 

این انتشاراتی معتبر به تازگی بیانیه‌ای صادر کرده و پذیرفته به متن‌‌های رولد دال وفادار بماند و آنها را تغییر ندهد. آنها البته آن تعداد نسخه‌های تغییر یافته را با قید این شرط هم به فروش خواهند رساند تا مورد انتخاب و قضاوت خوانندگان قرار بگیرد.

چندی پیش ناشر کتاب‌های رولد دال تصمیم گرفت برخی کلمات نویسنده را تغییر دهد و آن را متناسب با فرهنگ و شرایط امروز منتشر کند. از جمله موارد تغییری صفت چاقی درباره کودکان و یا رنگ و نژاد در برخی داستان‌‌ها بوده است. 

اما جمع بزرگی از معترضان از جمله ملکه همسر و برخی نویسندگان از جمله رشدی برابر این اقدام موضع گرفتند و آن را عملی پوچ توصیف کردند. کامیلا و رشدی و … معتقدند دال فرشته نبود، پس با سانسور افکار او نباید کار بیهوده انجام بدهیم. همچنین این که اسناد و مدارکی از اظهارات خود نویسنده منتشر شد که هشدار داده بود مبادا روزی برسد که کسانی بخواهند کلمات او را تغییر بدهند. او گفته بود همان «تمساح بزرگ» یکی از داستان‌ها را به سراغش خواهند فرستاد.

 

گلف نیوز

اختلاف نظر کشورهای گروه ۲۰ درباره اوکراین

سران و نمایندگان کشورهای عضو گروه بیست در هند دور هم جمع شده اند تا نشست سالانه خود را برگزار کنند. اما این نشست بر خلاف خواست میزبان بیش از هر موضوعی متاثر از جنگ اوکراین برگزار شده است. 

در بیانیه مشترک اعضای گروه بیست روسیه به دلیل حمله به اوکراین محکوم شده است، اما نکته قابل تامل این که دو عضو یعنی روسیه و چین از امضای این بیانیه خودداری کرده اند!

از آن عجیب‌تر این که هند به عنوان میزان نشست تمایلی به مطرح کردن موضوع جنگ اوکراین نداشته است! اما فشار کشورهای غربی باعث برجسته شدن موضوع جنگ اوکراین شده است. در واقع کشورهای غربی عضو گروه بیست به صراحت گفته اند اگر در بیانیه نهایی چیزی جز محکومیت حمله روسیه نباشد، آن را امضا نخواهند کرد.

در بیانیه مشترک گروه بیست به خطر افتادن امنیت مواد غذایی و اختلال در زنجیره تامین آن و همچنین بی‌ثباتی و التهاب بازار انرژی متاثر از جنگ اوکراین موضوع اصلی را تشکیل می‌دهند؛ هر چند که چین و روسیه به آن توجه نکنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها