|

اوکراین جت‌های آمریکایی را می‌‌خواهد

لابی‌های نمایندگان اوکراین و ایالات متحده در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برای دریافت جت‌های F-16 آمریکا تشکیل شده است. اوکراینی‌ها برای مقابله بهتر با تجهیزات روسی خواهان تسلیحات هوایی هستند.

اوکراین جت‌های آمریکایی را می‌‌خواهد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر نام اوکراین را به صدر اخبار آورده است. رسانه‌ها پس از کم‌رنگ شدن حواشی زلزله به اوکراین و وقایع اخیر و شدت گرفتن حملات روسیه پرداخته اند. نمایندگان اوکراین در مونیخ از غربی‌ها خواسته اند بیش از پیش تجهیزات نظامی در اختیارشان بگذارند و این موضوع در روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی و حتی خاورمیانه‌ای هم مورد توجه قرار گرفته است. 

روزنامه‌های آمریکایی به جز موضوع اوکراین سرگرم نامزدی نیکی هیلی جمهوریخواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴ هم هستند. زنی که باید چالش‌های سنتی حزبی هم درگیر شود. روزنامه‌های انگلیسی از پیدا شدن جسد زنی که مشاور موسسه وام مسکن بوده خبر می‌دهند و همچنین از درگیری‌های کابینه با محافظه‌کاران در زمینه پروتکل ایرلند شمالی و البته نگرانی کارشناسان بابت روحیه ضعیف کادر درمان. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها زلزله ترکیه و سوریه مهمترین خبر صفحه اول است. از آن گذشته اوکراین هم دوباره به موضوع صفحه اول این روزنامه‌ها تبدیل شده است. 

 

نیویورک تایمز

نامزدی نیکی هیلی؛ آزمون بزرگ جمهوریخواهان

نیکی هیلی می‌خواهد نخستین رئیس‌جمهور زن ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴ باشد. خواسته نیکی هیلی خواسته عجیبی نیست، اما خاستگاه حزبی او و البته فرهنگی سیاسی آمریکا تا حدی در تقابل با این خواسته است. زن؟ رئیس‌جمهور؟ 

نیکی هیلی یک جمهوریخواه سرسخت است. او یک زن جمهوریخواه سرسخت است. او به صراحت درباره قلدر‌های سیاسی حرف می‌زند: آنها را باید با یک لگد پشت پا ادب کرد!‌ پیش از این سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بوده و همچنین در کارولینای جنوبی فرمانداری کرده و حالا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پا پیش گذاشته است.

اما نکته اینجاست که تا به حال هیچ زنی در انتخابات مقدماتی ایالتی ریاست‌جمهوری از حزب جمهوریخواهان پیروز نشده است. هیلی حالا برای نامزدی حزب اقدام کرده است! حزبی که تا همین چندی پیش دونالد ترامپ رهبری‌اش می‌کرد و با عباراتی سخیف از زنان حرف می‌زد. 

نیکی هیلی راه بسیار سختی پیش رو دارد، سخت‌تر از هیلاری کلینتون و مسیرش برای کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸. مردان سیاست در حزب جمهوریخواه دیدگاهی سنتی و قدیمی درباره زنان دارند. زنان را در قامت سیاستمداران عالی رتبه کمتر می‌پذیرند. نیکی هیلی حالا باید با ارزش‌های جمهوریخواهی هم مبارزه کند؛ تبعیض جنسیتی!

 

عرب نیوز

اوکراین جت‌های آمریکایی را می‌‌خواهد

لابی‌های نمایندگان اوکراین و ایالات متحده در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برای دریافت جت‌های F-16 آمریکا تشکیل شده است. اوکراینی‌ها برای مقابله بهتر با تجهیزات روسی خواهان تسلیحات هوایی هستند. آنها پیش از این بریتانیا خواسته بودند جنگنده‌های هوایی را در اختیارشان بگذارند.

نکته مهم لابی اوکراینی و آمریکایی در مونیخ این است که نمایندگان هر دو حزب آمریکا در جلسه حضور داشته اند. با این حساب به نظر می‌رسد یکی از مهمترین حمایت‌های نظامی آمریکا از اوکراین صورت بگیرد. حمایتی شامل رای موافق هر دو حزب.

علاوه بر لابی‌های اوکراینی - آمریکایی، جوزپ بورل رئیس سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا هم از اعضا خواسته بیش از پیش به اوکراین کمک کنند. در واقع کنفرانس امنیتی مونیخ به محلی برای همگرایی بیشتر غرب در تقابل با روسیه تبدیل شده است. 

 

گاردین

روحیه کارکنان سازمان بهداشت از دست رفته است

یکی از دانشمندان ارشد سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر به وضعیت روحی و روانی کارکنان و کادر درمان و بهداشت توجه نشود، زمانی که به آنها نیاز داریم در دسترس نخواهند بود. او هشدار می‌دهد اوضاع روحی کارکنان این حوزه خوب نیست. 

جرمی فارار دانشمند برجسته بریتانیایی می‌گوید وقتی این کارمندان و کارکنان حرف از اعتصاب و اعتراض می‌زنند، مهم است. باید به خواسته‌شان توجه کرد. نه تنها کارکنان بخش درمان و پزشکی که حتی باید مطالبات راننده‌های آمبولانس را هم جدی گرفت. 

یکی از بزرگترین اعتصابات بخش بهداشت و درمان بریتانیا در راه است و اظهارات پروفسور فارار در واکنش به این اتفاق است. او می‌گوید مشکلاتی که باعث می‌شود کادر درمان بریتانیا تصمیم بگیرد اعتصاب کند، تنها خاص این کشور نیستند و این یک معضل جهانی است. 

بی‌توجهی به مطالبات کادر درمان باعث خسارات بزرگی خواهد شد که به این راحتی جبران نمی‌شود. اگر آنها روحیه خود را از دست بدهند و کار نکنند، فجایع بزرگی در انتظار جوامع خواهد بود.

اتحادیه کارکنان و سازمان بهداشت بریتانیا تصمیم گرفته اند یکی از بزرگترین اعتصابات را در تاریخ رقم بزنند. گفت و گوهای آنها با دولت بی‌نتیجه بوده و موفق نشده اند مطالبات و افزایش حقوق کادر درمان را مطابق تورم موجود محقق کنند.

 

نشنال

 پرواز وزیر خارجه ایالات متحده در آسمان ترکیه 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از کنفرانس مونیخ راهی ترکیه شده تا اوضاع مناطق زلزله‌زده این کشور را از نزدیک ببیند. او همراه با همتایش چاوش اوغلو سوار بر هلیکوپتر اوضاع را رصد کرده است. 

وزیر خارجه آمریکا بسته‌های کمکی این کشور را هم به ترکیه آورده است. زلزله هفت و هشت دهم ریشتری دو هفته پیش ترکیه و سوریه یکی از سهمگین‌ترین وقایع منطقه خاورمیانه در صد سال اخیر بوده است. 

 بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این حادثه واکنش نشان داده اند و به صورت مالی و غیر مالی کمک‌هایی ارسال کرده اند.

سازه‌های بیشماری در شهرهای زلزله‌زده ترکیه در اثر این اتفاق ویران و نیمه‌ویران شده است. دولت ترکیه تعدادی از پیمان‌کاران را تحت تعقیب قرار داده است. شمار کشته‌ها در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۶ هزار نفر رسیده است. سازمان ملل تخمین زده است فاجعه‌ عمیق‌تر و تعداد قربانیان بیشتر از این تعداد است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها