|

پوتین به پیمان تسلیحاتی هسته‌ای با آمریکا پایان داد

با اظهارات پوتین در نخستین سالگرد حمله به اوکراین آخرین رشته‌های پیوند تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه گسسته شد. این سخنرانی پیش از سخنرانی بایدن در لهستان و در حمایت از اوکراین انجام شد.

پوتین به پیمان تسلیحاتی هسته‌ای با آمریکا پایان داد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تصاویر پوتین و بایدن اغلب صفحات اول روزنامه‌ها را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. تقریبا همه روزنامه‌ها در خاورمیانه، اروپا و آمریکا به بالا گرفتن چالش‌های کلامی و غیر کلامی دو رئیس‌جمهور روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و ادامه جنگ پرداخته اند. 

روزنامه‌های بریتانیا به جز این موضوع از توقف اعتصاب امروز و فردای پرستاران گفته اند. مذاکرات فشرده با دولت قرار است مشکل آنها را حل کند. موضوع دیگر کمبود سبزیجات تازه در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بریتانیا متاثر از وضعیت آب و هوایی است. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم مفصل درگیر مسئله بایدن و پوتین هستند و در کنار آن به جشن‌های روز ملی عربستان و همچنین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی و نظامی ابوظبی می‌پردازند. 

 

نیویورک تایمز

بایدن: جهان باید جنایات پوتین را سرزنش کند

رئیس‌جمهور ایالات متحده در لهستان نه تنها از اروپایی‌ها خواسته حمایت خود را از اوکراین افزایش دهند که از سران جهان درخواست کرده جنایت‌های پوتین را ملامت کنند و مقابل آن بایستند. 

بایدن پس از سفر غیر منتظره به اوکراین، راهی لهستان شد تا هم از همکاری‌ها و همراهی‌های آنها در حمایت از اوکراین تشکر کند و هم جواب تهدید‌های هسته‌ای پوتین و روسیه را بدهد. پوتین در سالگرد حمله به اوکراین اعلام کرده معاهده کنترل تسلیحات خود را با ایالات متحده کاهش می‌دهد. 

رئیس‌جمهور ایالات متحده در لهستان کشتار یک ساله روس‌ها در اوکراین که منجر به آوارگی میلیون‌ها نفر و وحشی‌گری در اروپا شده را محکوم کرده است. بایدن در توصیف پوتین گفته خودکامگان تنها یک کلمه را می‌فهمند؛ نه! نه! نه! پوتین این جنگ را انتخاب کرده است و ادامه‌اش خواهد داد. 

بایدن یک بار دیگر مقاومت اوکراین را در این سخنرانی ستوده و تاکید کرده کیف ایستاده است. این در حالی است که روسیه در روزهای نخستین جنگ ادعا کرده بود کیف را به سرعت تسخیر خواهد کرد. پوتین چند روز پیش این ادعا را دوباره تکرار کرد. 

 

گاردین

مذاکرات فشرده به جای اعتصاب پرستاران

قرار بود کادر درمان بریتانیا خاصه پرستاران یکی از بزرگترین اعتصابات بخش بهداشت و درمان را برای امروز و پنجشبه کلید بزنند، اما حالا وزیر بهداشت خبر می‌دهد اعتصاب متوقف شده است. آنها قرار است وارد مذاکرات فشرده شوند. 

این مذاکرات قرار است امروز با حضور نمایندگان طرفین انجام شود تا در نهایت نظر پرستاران و کادر درمان در زمینه پرداخت حقوق و ساعات و شرایط کار جلب شود. چالش میزان افزایش حقوق کادر درمان از مدت‌ها قبل در دولت سوناک آغاز شده است. 

رقم مد نظر دولت برای افزایش حقوق کادر درمان مورد قبول اعضای سازمان بهداشت نیست. آنها می‌گویند دریافتی باید متناسب با تورم حال حاضر و شرایط اقتصادی موجود باشد. دولت اما دنبال افزایش ۴ درصدی حقوق این گروه است. 

نمایندگان مذاکره‌کننده امیدوارند این بار بتوانند به توافقی همه‌جانبه دست پیدا کنند. اعتصاب پیشین کادر درمان و فوریت‌های پزشکی و رانندگان آمبولانس در بریتانیا اختلالات بسیار زیادی در امور روزمره ایجاد کرد و باعث آسیب به برخی از گروه‌های بیمار شد.

 

نشنال

پوتین به پیمان تسلیحاتی هسته‌ای با آمریکا پایان داد

با اظهارات پوتین در نخستین سالگرد حمله به اوکراین آخرین رشته‌های پیوند تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه گسسته شد. این سخنرانی پیش از سخنرانی بایدن در لهستان و در حمایت از اوکراین انجام شد. 

پوتین آب پاکی را روی دست آمریکا و اروپا ریخت و حجت را تمام کرد. به این ترتیب جنگ در اوکراین ادامه خواهد داشت. همان‌طور که بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده هم پس از پوتین بر این ادعا صحه گذاشت؛ اوکراین مقاومت و آمریکا و اروپا حمایت می‌کنند. 

بایدن یک بار دیگر تاکید کرد، روسیه هرگز برنده این جنگ نخواهد بود. البته پوتین هم پیش از او مدعی شد روسیه کیف را فتح خواهد کرد و جبهه مقاومت را در هم خواهد شکست. 

اما نکته مهم چالش‌های کلامی دو رئیس‌جمهور روسیه و آمریکا گذشته از این که مشخص شد جنگ ادامه خواهد داشت، افزایش نگرانی‌ها بابت استفاده از سلاح هسته‌‌ای از سوی روسیه است. روس‌ها پیش از این هم استفاده از گزینه هسته‌ای را محتمل دانسته بودند. 

آمریکایی‌ها بارها درباره این احتمال هشدار داده اند. حالا با گسسته شدن آخرین رشته‌های پیوند تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه این احتمال پررنگ‌تر خواهد شد.

 

ایندیپندنت

 پوتین - بایدن؛ جهان جای خطرناک‌تری خواهد بود

چالش کلامی دو رئیس‌جمهور روسیه و آمریکا باعث افزایش نگرانی‌ها در سراسر جهان شده است. پوتین از خروج کامل روسیه از پیمان تسلیحات ‌هسته‌ای با آمریکا خبر می‌دهد و بایدن هم کوتاه نیامدن اوکراین و حامیانش را می‌ستاید و این یعنی جنگ ادامه دارد. 

جنگ ادامه دارد و همچنین ترس از بروز تنش‌های هسته‌ای. چالش کلامی پوتین و بایدن در آستانه سالگرد حمله روسیه به اوکراین می‌گوید جهان جای خطرناک‌تری نسبت به قبل خواهد بود. 

بایدن برای پوتین خط و نشان می‌کشد که او هرگز موفق نخواهد شد کیف را فتح کند و در آن طرف پوتین گام‌هایی را برای جنگ هسته‌ای بر می‌دارد. جنگی که قربانیانش تنها از اوکراین نخواهد بود و دامنه وسیعی را شامل خواهد شد.

بایدن در سخنرانی خود در لهستان از ناتو و اروپا خواسته حمایت‌های قطعانه خود را از اوکراین ادامه دهد. پیش از این او در سفر غیر منتظره به کیف از کمک ۵۰۰ میلیون دلاری نظامی و تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین خبر داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها