|

وزن سنگین جنگ؛ اوکراین و خارج از اوکراین

یک سال از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد. در این یک سال جمعیت بزرگی از شهروندان اوکراینی خاصه کودکان و زنان و سالمندان کشور را ترک و به کشورهای مجاور و یا دورتر مهاجرت کرده اند.

وزن سنگین جنگ؛ اوکراین و خارج از اوکراین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اوکراین همچنان این روزها پرتکرارترین واژه در صفحه اول رسانه‌هاست. یک ساله شدن حمله روسیه به این کشور باعث شده جبه‌گیری‌های واضح‌تری نسبت به این اتفاق رخ بدهد. از جمله این که عربستان هواداری روشن‌تری از اوکراین به نسبت روزهای آغازین جنگ نشان می‌دهد. هر چند که در این یک سال اوکراین یکی از سوژه‌های پر تکرار در صفحه اول رسانه‌های سعودی بوده است. 

علاوه بر اوکراین، تنش میان اسرائیل و فلسطین و همچنین نشست آنها در بندر عقبه اردن از دیگر موضوعاتی است که در صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. 

برای رسانه‌های بریتانیایی حضور خانم فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در لندن به منظور توافق نهایی برگزیت با دولت بریتانیا اهمیت دارد. آنها همچنین به قهرمانی منچستریونایتد در جام اتحادیه اشاره کرده اند. 

روزنامه‌های آمریکایی از اوکراین و مسائل داخلی آمریکا مثل حادثه از ریل خارج شدن قطار در اوهایو و حواشی آن و البته سوءاستفاده هواداران ترامپ از این موضوع نوشته اند. 

 

گاردین

ملاقات سوناک و فون در لاین برای توافق نهایی برگزیت

امروز قرار است ریشی سوناک پای توافق نهایی میان بریتانیا و اروپا را برای خروج از اتحادیه امضا کند. اما این امضا تبعاتی برای سوناک نخست‌وزیر بریتانیا خواهد داشت. 

ممکن است هم‌حزبی‌های سوناک و همچنین حزب اتحاد دموکراتیک در ایرلند شمالی با این امضا و توافق نهایی موافق نباشند و آن را نپذیرند. آنها پیش از این هم هشدارها و تذکرها را به سوناک داده اند. 

پیش از امضای توافق نهایی، سوناک نخست‌وزیر بریتانیا و فون‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت دیداری با هم خواهند داشت تا درباره آخرین وضعیت برگزیت با هم گفت و گو و دست آخر عصر امروز پای توافق‌نامه را امضا کنند. 

سوناک خوب می‌داند محافظه‌‌کاران داخلی و ایرلند شمالی مطالبات و خطوط قرمزی خواهند داشت خاصه در زمینه تعیین مرزی تجاری بریتانیا و اروپا از مسیر ایرلند شمالی. این موضوع در زمان جانسون هم مشکلی بزرگ بود و حالا قرار است در توافق نهایی اصلاح شود. سوناک روزهای سختی پیش رو خواهد داشت. محافظه‌کاران تندرو به این راحتی از قضیه برگزیت و تحقق همه خواسته‌هایشان نمی‌گذرند.

 

نشنال

حمایت اسرائیل و فلسطین از نشست عقبه

تنش و درگیری‌های اخیر میان دو دولت اسرائیل و فلسطین کار را به نشست عقبه و میانجی و گفت و گو کشاند. نمایندگان هر دو دولت در این نشست به میزبانی اردن شرکت کرده و تمایل خود را برای آغاز مجدد گفت و گوهای صلح و افزایش همکاری به منظور کاهش تنش نشان داده اند.

در این نشست نمایندگانی از مصر، اردن، ایالات متحده و فلسطین و اسرائیل حضور داشته اند. در نشست عقبه بر مسئولیت اردن به عنوان نگهبان مسجدالاقصی تاکید شده است. نمایندگان آمریکا و مصر و اردن تلاش کرده اند دولت اسرائیل را متقاعد کنند دست کم به مدت ۶ ماه فعالیت شهرک‌سازی را متوقف کند.

با این همه نماینده اسرائیل اعلام کرده بعید است دولت متبوعش پای بیانیه‌ای را امضا کند که مانع شهرک سازی در کرانه باختری شود. او به صراحت اعلام کرده است هیچ بیانیه‌ای نمی‌تواند مانع ادامه فعالیت‌های ساخت و ساز شود. شهرک‌سازی‌های گسترده و غیر قانونی اسرائیلی‌ها در کرانه باختری یکی از مهمترین دلایل تنش‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطین است. 

 

یواس‌ای تودی

وزن سنگین جنگ؛ اوکراین و خارج از اوکراین

یک سال از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد. در این یک سال جمعیت بزرگی از شهروندان اوکراینی خاصه کودکان و زنان و سالمندان کشور را ترک و به کشورهای مجاور و یا دورتر مهاجرت کرده اند. به جز جمعی مهاجر، ده‌ها هزار نفر در این حمله جان خود را از دست داده اند و زیرساخت‌های شهری از بین رفته و کلی هزینه مادی و معنوی به اوکراینی‌ها تحمیل شده است. 

با همه این حرف‌ها مقاومت به لطف تجهیزات نظامی ارسالی آمریکا و اروپا به اوکراین ادامه دارد و مسیرهای تحقق خواسته روسیه را مسدود می‌کند. اما این مقاومت سویه دیگری هم دارد. سنگینی بار جنگ بر دوش آنها که خانه و زندگی را رها کرده و آواره کشوری دیگر شده اند. 

شهروندان اوکراینی که در این یک سال در سرزمینی دیگر ساکن شده اند، امیدواری خود را به بازگشت و پایان جنگ از دست داده اند. برای آنها شکل زندگی تغییر کرده است. خاصه کودکان تاثیرات زیادی از این وضعیت پذیرفته اند.

مطالعاتی جدید درباره تاثیر جنگ اوکراین بر کودکان صورت گرفته است که نتیجه‌اش می‌گوید تعداد زیادی از کودکان آواره اوکراینی گفته اند ممکن است دیگر به اوکراین باز نگردند!

 

عرب نیوز

کمک ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان به اوکراین

وزیر خارجه عربستان در کیف با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار و به عهد دولت سعودی با زلنسکی وفا کرده است. در تماس تلفنی میان بن سلمان و زلنسکی در سال ۲۰۲۲ دولت سعودی متعهد شد بسته‌های کمکی خود شامل کمک‌های مالی و انسان‌دوستانه را برای اوکراینی‌ها ارسال کند. 

حالا این تعهد عملی شده و قرارداد کمک اقتصادی عربستان به اوکراین به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار امضا شده است. این کمک بخشی از حمایت عربستان از اوکراینی است که در طول یک سال گذشته مقابل حملات روسیه مقاومت کرده است. این تفاهم‌نامه سعودی - اوکراینی شامل ارسال ۱۰۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه و همچنین ۳۰۰ میلیون قرارداد ارسال مشتقات نفتی به عنوان کمک‌های مالی به این کشور است. 

دولت عربستان در این دیدار یک بار دیگر بر حمایت خود از اوکراین در مواجهه با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی تاکید کرده است. طرفین همچنین درباره ارتقا روابط دو جانبه نیز با هم گفت و گو کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها