|

بی‌‌رحمی سیاست؛ زنان از آزارها می‌گویند

استعفای ناگهانی نیکولا استورجن، وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند و محتوای کنفرانس مطبوعاتی‌‌اش باعث شده بی‌رحمی دنیای سیاست خاصه برای زنان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

بی‌‌رحمی سیاست؛ زنان از آزارها می‌گویند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

کلمه جاسوس بیش از هر زمان دیگری در صفحه اول رسانه‌ها به چشم می‌خورد؛ خاصه روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی. ماجرا از رصد و شلیک به بالون چینی شروع شد و حالا به دستگیری یکی از نیروهای امنیتی سفارت بریتانیا در برلین رسیده است.

 روزنامه‌های آمریکایی از دیدار وزیر خارجه ایالات متحده و چین در مونیخ می‌گویند و روزنامه‌های بریتانیایی از دستگیری جاسوس انگلیسی که برای روسیه کار می‌کرده است. بریتانیایی‌ها یک موضوع دیگر هم دارند؛ بی‌رحمی دنیای سیاست نسبت به زنان. 

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای همچنان زلزله ترکیه و سوریه موضوع مهمی است. از طرف دیگر خبر اقدام قطری‌ها برای خرید باشگاه منچستریونایتد هم در صفحات اول این روزنامه‌‌ها دیده می‌شود. جشنواره فیلم برلین و حواشی مرتبط با وقایع اخیر ایران هم موضوع دیگر در صفحه اول این روزنامه‌هاست.

 

گاردین

بی‌‌رحمی سیاست؛ زنان از آزارها می‌گویند 

استعفای ناگهانی نیکولا استورجن، وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند و محتوای کنفرانس مطبوعاتی‌‌اش باعث شده بی‌رحمی دنیای سیاست خاصه برای زنان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. 

به نظر می‌رسد همه‌گیر شدن فضای مجازی این بی‌رحمی را برای سیاستمداران زن مضاعف کرده است. استورجن در سخنرانی خداحافظی‌اش گفت او در مقامی قرار داشته که بسیاری خواستار رسیدن به آن جایگاه هستند و برای تحقق هدف خود دست به هر کاری می‌زنند. 

او همچنین از تهدیدها و آزارهای کلامی و غیر کلامی در فضای مجازی گله کرده است. مثلا ایمیلی دریافت کرده که در آن مردی او را به خیانت متهم کرده است. یا ایمیل دیگری گرفته که در آن مردی او را به ترور تهدید کرده است. 

به جز استورجن، دیگر زنان سیاستمدار بریتانیا که اغلب در پارلمان مشغول به فعالیت هستند، سکوت را شکسته اند و از آزارها گفته اند. یکی از آنها گفته دیگر از وسایل نقیله عمومی استفاده نمی‌کند، چون چندین بار تهدید شده که کشته خواهد شد. 

خانم ناکس رئیس کمیته زنان پارلمان بریتانیا هم می‌گوید صندوق ایمیلش پر از پیام‌های تهدید‌آمیز و تجاوز است و باعث نگرانی اعضای خانواده‌اش شده است.

 

نیویورک تایمز

خط و نشان بلینکن برای چین در مونیخ 

کنفرانس امنیتی مونیخ محلی شده است برای مقدمه‌چینی و کاهش تنش میان دولت آمریکا و چین. بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در حاشیه این نشست با همتای چینی خود دیدار و گفت و گو کرده است.

شلیک به بالون جاسوسی چینی‌ها در آسمان آمریکا تنش میان دو دولت را افزایش داد و سفر بلینکن به پکن را لغو کرد،‌ اما روابط را قطع نکرد. 

بلینکن در این دیدار به وزیر خارجه چین هشدار داد و تاکید کرد هرگز نباید سر و کله بالونی دیگر در آسمان ایالات متحده پیدا شود. همچنین حمایت چینی‌ها را از روسیه در تقابل با اوکراین یادآور شد و گفت این رفتارها هرگز فراموش نخواهد شد و در حال بررسی است. 

وزیر خارجه چین هم گفته است خسارات معنوی و مادی مرتبط با شلیک به بالون چینی به عهده ایالات متحده است و این کشور باید به حال واکنش‌‌های مسلحانه خود نسبت به هر موضوعی فکری بکند.

 

عرب نیوز

 سرعت غذارسانی به سوریه کُند است

رئیس برنامه جهانی غذا از سرعت پایین ارسال بسته‌های کمکی خاصه غذا به زلزله‌زده‌ها و آواره های سوریه گله دارد. دو هفته از زلزله فاجعه‌بار ترکیه و سوریه می‌گذرد، اما اوضاع برای آسیب‌دیدگان سوری این فاجعه بسیار بد است. 

مسدود بودن مسیرها، عدم تمایل دولت اسد برای کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده کشورش که اغلب از گروه معترضان به او هستند و همچنی بقایای یک دهه جنگ داخلی در این کشور کار کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان را سخت کرده است. 

در ترکیه اوضاع تا حدی بهتر است و هنوز نیروهای امداد افراد را زنده از زیر آوار بیرون می‌کشند. پس از دو هفته نیروهای امداد سه نفر را شامل یک مرد و یک زن و یک کودک ۱۲ ساله را نجات دادند. اما پسر پس از چند ساعت جان خود را از دست داد. نیروهای امداد جسد آتسو، فوتبالیست ملی غنا را که برای تیمی باشگاهی در ترکیه بازی می‌کرد هم پیدا کرده اند. 

شمار قربانیان زلزله سوریه و ترکیه به بیش از ۴۶ هزار نفر رسیده است. بیش از ۲۶۴ هزار دستگاه آپارتمان در ترکیه ویران و غیر قابل استفاده شده است. زندگی بیش از ۲۰ میلیون نفر متاثر از این فاجعه است.

 

ایندیپندنت

 بریتانیا سر بزنگاه مچ جاسوس روسیه را گرفت

نامش دیوید بالانتین اسمیت و ۵۸ ساله است. احتمالا نام مستعارش باشد. او یکی از ماموران امنیتی سفارت بریتانیا در برلین بود. نیروهای اطلاعاتی بریتانیا، MI5 موفق شدند در لحظه‌ای بسیار مهم آقای اسمیت را دستگیر کنند. 

دوربین مخفی سفارت بریتانیا در برلین دیوید اسمیت را شکار کرده است. او مشغول کپی کردن اسناد محرمانه سفارت برای ارسال و فروش به روسیه بوده است. 

دوربین مخفی سفارت بریتانیا و نیروهای MI5 درست سر بزنگاه کپی کردن اسناد او را گیر انداخته اند. دادگاه برای آقای اسمیت ۱۳ سال حبس در نظر گرفته است. 

آقای اسمیت در سندی دیگر نام و مشخصات و آدرس خانه و شماره تلفن کارمندان دفاعی بریتانیا را هم در یک فایل دیگر به نام تعطیلات برلین ذخیره کرده بوده است. کپی یکی از نامه‌های بوریس جانسون هم در اسناد او پیدا شده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد اقای اسمیت با یکی از دیپلمات‌های روس با نام « دیپلمات ایکس » در ارتباط بوده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها