|

راز زنده‌ماندن زیر آوار؛ نوشیدن ادرار تا خوردن پودر پروتئین

وقتی سه روز طلایی عملیات نجات تمام شد، اما پس از گذشت ۲۰۰ ساعت هنوز افراد زنده و تا حدی سلامت از زیر آوار زلزله بیرون می‌آیند، حتما رازی وجود دارد. اما این راز چیست؟ پای معجزه در میان است یا نجات‌یافته‌ها کار خاصی انجام می‌دهند؟

راز زنده‌ماندن زیر آوار؛ نوشیدن ادرار تا خوردن پودر پروتئین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

بیش از یک هفته از زلزله می‌گذرد، اما عملیات نجات بازمانده‌ها ادامه دارد. به سختی اما ادامه دارد. این موضوع که همچنان افراد زنده از زیر آوار بیرون می‌آیند برای رسانه‌‌ها مهم است. آنها که پس از ۲۰۰ ساعت زنده بیرون آمده اند از راز این اتفاق می‌گویند. روزنامه‌های آمریکایی به جز این موضوع به حادثه تیراندازی در دانشگاه میشیگان و درگیری دانشجویان از دوران دانش‌آموزی تا تحصیلات عالی با این پدیده هم می‌پردازند. 

برای روزنامه‌های انگلیسی موضوع جاسوسی چین از تجهیزات کنترلی موجود در دستگاه پلیس بریتانیا اهمیت دارد. هر چند آنها هم به زلزله و حواشی آن و همچنین کاهش بودجه بنگاه خبری بی‌بی‌سی در هند توجه نشان داده اند. 

برگزاری اجلاس سران در دوبی و حضور برخی رهبران جهان برای اماراتی‌ها، بیانیه شدیدالحن وزرای خارجه اروپا و آمریکا درباره غصب سرزمینی فلسطینی‌ها به دست اسرائیلی‌ها و همچنان زلزله سوژه صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای است.

 

نیویورک تایمز

راز زنده‌ماندن زیر آوار؛ نوشیدن ادرار تا خوردن پودر پروتئین

وقتی سه روز طلایی عملیات نجات تمام شد، اما پس از گذشت ۲۰۰ ساعت هنوز افراد زنده و تا حدی سلامت از زیر آوار زلزله بیرون می‌آیند، حتما رازی وجود دارد. اما این راز چیست؟ پای معجزه در میان است یا نجات‌یافته‌ها کار خاصی انجام می‌دهند؟ 

برخی از آنها که زیر آوار سهمگین زلزله اخیر ترکیه و سوریه زنده بیرون آمده اند می‌گویند جایی گیر افتاده بودند مشکلی درباره تنفس نداشته اند. فضای هوارسانی باز بوده، اما گرسنگی و تشنگی امان آنها بریده بوده است. 

برای گرسنگی دست به دامن مکمل‌های بدن‌سازی مثل پودر پروتئین شده اند. خب البته آنها شانس آورده اند در جایی گیر افتاده بودند که این مواد وجود داشته است. اما مسئله آب را چگونه حل کرده اند؟ 

نوشیدن ادرار! بله آنها ادرار خود را نوشیده اند تا از کمبود آب بدنشان آسیب نبیند. یک هفته بی‌آبی می‌تواند باعث مرگ شود. آنها مشکل بی‌آبی به این شکل حل کرده اند. 

بیش از یک هفته از زلزله سنگین و وحشتناک ترکیه و سوریه می‌‌گذرد. اما همین دیروز امدادگران در ترکیه ۷ نفر را زنده از زیر آوارها بیرون کشیده اند. در زنده ماندن آنها رازی است که باید تعریف کنند.

 

گاردین

احتمال جاسوسی چین از دوربین‌‌های پلیس

گزارش‌هایی از گروه‌های ناظر منتشر شده که در آن به نگرانی‌های امنیتی مهمی بابت استفاده از تجهیزات چینی در پلیس بریتانیا اشاره شده است. پلیس بریتانیا از دوربین‌ها و دیگر تجهیزات ساخت چین در برخی فعالیت‌ها و عملیات خود استفاده می‌‌کند. 

این نگرانی‌ها زمانی بیشتر بروز کرده که ریشی سوناک نسبت به بالون جاسوسی چینی در آسمان آمریکا و شلیک به آن اظهار نظر کرده است. سوناک گفته جتهای بریتانیایی به هر پرنده چینی که حریم بریتانیا را رعایت نکنند، شلیک خواهند کرد. 

سران سابق MI6 هم هشدار داده اند بریتانیا باید نسبت به استفاده از هرگونه تجهیزات در امور امنیتی ساخت چین هوشیار باشد و با احتیاط عمل کند. 

هفته گذشته آمریکایی‌ها ضمن انهدام بالون چینی سفید بر فراز ایالات متحده ادعا کردند چینی‌ها نه تنها از آمریکا که از سایت‌های نظامی بسیاری از کشورها در سراسر جهان جاسوسی کرده اند و می‌کنند. 

 

عرب نیوز

پنج قدرت شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم کردند

وزرای خارجه پنج دولت غربی به صراحت اعلام کرده اند با شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری مخالف هستند. آنها اقدامات ساخت و ساز اسرائیل را غصب سرزمینی توصیف کرده اند. علاوه بر دولت‌های غربی، پادشاهی عربستان هم با ساخت و سازهای جدید اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی نشین مخالفت خود را ابراز کرده است. 

کابینه اسرائیل می‌‌گوید در پی قانونی کردن ساخت ۹ شهرک اسرائیلی نشین در کرانه باختری است و همچنین در نظر دارد هزاران واحد مسکونی دیگر هم برای شهروندان اسرائیلی در این مناطق بسازد. 

اما وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در کنار وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده اند با هر گونه اقدام یک‌جانبه اسرائیل هستند. آنها معتقدند این اقدامات باعث تضعیف گفت و گوی‌های فلسطینی - اسرائیلی می‌شود. 

با استقرار کابینه نتانیاهو تنش میان دولت فلسطین و اسرائیل بیش از پیش بالا گرفته است. دولت تندروی نتانیاهو قصد دارد طرح غیر قانونی ساخت و ساز در کرانه باختری را به هر شکلی قانونی اعلام کند و به فعالیت‌های شهرک‌سازی خود ادامه دهد.

 

نشنال

ترس از شیوع بیماری در پناه‌گا‌‌های زلزله 

زلزله ترکیه و سوریه زندگی میلیو‌ن‌ها نفر را مختل کرده است. خانه بسیاری از اهالی منطقه تخریب شده و پای آنها را به پناه‌گاه‌ها و کمپ‌ها باز کرده است. 

زندگی در کمپ و پناه‌گاه شاید آوارگان را از سرما و باران و برف و پدیده‌های جوی تا حدی در امان بدارد، اما کمبود وسایل بهداشتی و در هم تندیدگی‌های جمعیتی باعث بروز انواع بیماری‌‌های واگیر و ویروسی خواهد شد. 

این اتفاق باعث ترس کارشناسان بهداشتی و جمعیتی سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی شده است. در ترکیه بیش از ۸۰ هزار نفر از آسیب‌دیده‌های زلزله در بیمارستان‌‌ها و مراکز بهداشتی بستری هستند. این موضوع فشار را بر سیستم بهداشتی سراسری ترکیه هم افزایش می‌دهد و امور روزانه را مختل می‌کند. 

 از این گذشته در منطقه زلزله زده ترکیه و سوریه تاسیسات آب و فاضلاب آسیب دیده و آب همچنان قطع است. بی‌آبی هم می‌تواند مزید بر علت شود و احتمال بروز انواع بیماری را بیشتر کند. 

شمار قربانیان زلزله اخیر در ترکیه و سوریه از مرز ۴۰ هزار نفر گذشته است، اما فقط در روز سه شنبه ۷ نفت نفر زنده از زیر آوار بیرون آمده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها