|

اصابت موشک‌های روسی به پالایشگاه نفت اوکراین

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده است که روسیه حدود ۳۶ موشک در ساعات اولیه روز پنجشنبه به سمت این کشور شلیک کرده است. صدای آژیر حمله هوایی در شهرهای مختلف اوکراین شنیده شد.

اصابت موشک‌های روسی به پالایشگاه نفت اوکراین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

خبرهای زلزله و حواشی آن کم‌ کم در صفحه اول روزنامه‌های به حاشیه رانده می‌شود. گرچه فاجعه و عواقب آن همچنان پایدار است. روزنامه‌های آمریکایی در کنار همه مسائل داخلی خود هنوز نیم‌نگاهی به زلزله ترکیه و سوریه و حواشی آن دارند. بحث جاسوسی چینی‌ها و پرنده‌های ناشناس و قطاری که در اوهایو از ریل خارج شد هم همچنان داغ است. 

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا حواشی استعفای نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، اظهارات بایدن درباره عدم ارتباط میان پرنده‌های ناشناس با برنامه جاسوسی چین و البته وقایع اخیر اوکراین اهمیت دارد. 

نگاه بن سلمان به توسعه مناطق حاشیه‌ای ریاض، اصابت موشک‌های روسی به پالایشگاه نفت اوکراین، اعتراضات لبنانی‌‌ها به وضعیت آشفته اقتصادی و زنده‌ ماندن برخی شهروندان زلزله‌زده زیر آوار پس از ۱۰ روز که از حادثه می‌گذرد، موضوعات مورد توجه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است.

 

گاردین

پرنده‌های ناشناس متعلق به برنامه جاسوسی چین نیست

بالاخره جو بایدن سکوتش را شکست و درباره پرنده‌های ناشناس در آسمان ایالات متحده حرف زد. بایدن معتقد است سه پرنده ناشناسی که به تازگی در آسمان آمریکای شمالی منهدم شده اند هیچ ربطی به برنامه جاسوسی چین و بالون آنها ندارد. 

او در پاسخ به خبرنگاران گفته هنوز معلوم نیست این پرنده‌ها چه هستند. اما در ارتباط با برنامه جاسوسی چین هم نیستند. به نظر می‌رسد این شبه‌بالون‌ها یا پرنده‌هایی که سرنگون شده اند متعلق به شرکت‌های خصوصی و فعال در زمینه مسائل آب و هوا و تحقیقات علمی بوده اند. 

حضور این اشیا ناشناس و البته بالون سفید چینی در آسمان آمریکا باعث بروز تنش‌های سیاسی میان چین و آمریکا و چالش‌هایی در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده شده است. 

منتقدان و جمهوریخواهان می‌گویند بالون چینی چرا زودتر منهدم نشد و وقتی بخشی از حریم هوایی آمریکا را طی کرد، ساقط شد. 

 

نشنال

آثار پاندمی کووید ۱۹؛ از دست رفتن سرمایه انسانی

به تازگی گزارشی از موسسه بانک جهانی منتشر شده است که در آن به آثار بلند مدت همه‌گیری کرونا در سراسر جهان اشاره شده است. از دست رفتن آینده اقتصادی کودکان و آسیب‌های وابسته به آن یکی از مهمترین آثار بلند مدت همه‌گیری کووید ۱۹ خواهد بود. 

داده‌های مورد استناد این گزارش از  شرکتی اقتصادی مستقر در واشنگتن جمع‌آوری شده است. این گزارش می‌گوید پاندمی کرونا باعث شده بسیاری از مدارس متاثر از وضعیت تعطیل شوند. به عبارت بهتر همه‌گیری کووید ۱۹ یادگیری و روند آموزشی دانش‌آموزان را به تاخیر انداخته و دچار چالش کرده است. 

این تاخیر در روند یادگیری می‌تواند منجر به از دست رفتن درآمد آنها در آینده شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان نوپای متولد شده در دوران پاندمی ممکن است ۲۵درصد درآمد خود را از دست بدهند. این عدد برای دانش‌آموزان دوران پاندمی حدود ۱۰ درصد است. 

کارشناسان گروه بانک جهانی می‌گویند این گزارش هشدار می‌دهد نه تنها یک نسل که ممکن است چند نسل و سرمایه انسانی متاثر از پاندمی از دست بروند و آسیب ببینند.

 

واشنگتن پست

عملیات نجات و جستجو رو به پایان است

دختری ۱۷ ساله پس از ده روز زنده از زیر آوار زلزله در شهر قهرمان‌ماراش ترکیه بیرون آمده است، اما ماموران جستجو و نجات کم کم برای پایان ماموریت آماده می‌شوند. تکلیف خیلی‌ها هنوز روشن نیست. شمار قربانیان زلزله مرگ‌بار ترکیه و سوریه به بیش از ۴۲ هزار نفر رسیده است.

اما جای خالی خیلی از افراد خانواده پر نشده است؛ نه جنازه‌ای، نه خبری از مصدومیت و جراحت. ماموران امداد و نجات حاضر در مناطق زلزله‌زده سعی می‌کنند این جای خالی را پر کنند. آنها تلاش کرده اند جنازه‌‌ها را پیدا کنند، بازمانده‌ها را از زیر آوار بیرون بکشند. مصدومان را به بیمارستان‌ها انتقال دهند و … اما جاهای خالی بسیار زیاد است. 

خیلی از زلزله‌زده‌هایی که زندگی‌شان را در چادرهای صلیب سرخ و سازمان ملل و نهادهای کمک‌کننده ادامه می‌دهند، می‌گویند ما غذا می‌خوریم، آب می‌نوشیم، سرپناهی جزیی داریم، اما از افراد خانواده‌مان خبر نداریم. ما زمان را هم گم کرده ایم.

خانواده‌های تکه‌پاره از هم پاشیده و بی‌خبری این روزها بیشتر از سرمای سخت زمستان در مناطق زلزله‌زده شهروندان سوریه و ترکیه را آزار می‌‌دهد.

 

عرب نیوز

اصابت موشک‌های روسی به پالایشگاه نفت اوکراین

در حالی که وزیر خارجه اسرائیل به کیف سفر کرده است، موشک‌باران روس‌ها در مناطق مختلف اوکراین ادامه داشت. از جمله مناطق اوکراین که هدف موشک‌باران اخیر روسیه، پالایشگاه و تاسیسات نفتی عظیم کرمنچوک است. 

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده است که روسیه حدود ۳۶ موشک در ساعات اولیه روز پنجشنبه به سمت این کشور شلیک کرده است. صدای آژیر حمله هوایی در شهرهای مختلف اوکراین شنیده شد. 

از این تعداد موشک شلیک شده روسی، ۱۶ موشک رهگیری و خنثی شده است. اما برخی از موشک‌ها از نوع kh-31  و کروز ضد کشتی اونیکس بوده که پدافند هوایی اوکراین قادر به رهگیری آنها نیست. 

اوکراین هنوز درباره میزان خسارت تاسیسات نفتی کرمنچوک گزارش نداده است. کرمنچوک بزرگترین تاسیسات نفتی اوکراین است. این اتفاق در حالی رخ داده که دبیر کل ناتو و همچنین سران بریتانیا و لهستان طی روزهای گذشته گفته بودند باید از اوکراین حمایت بیشتری صورت بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها