|

بازیابی و شناسایی بقایای مهم بالون چینی

ارتش آمریکا می‌گوید در این چند روز که از انهدام بالون چینی بر فراز ایالات متحده می‌گذرد، بقایای این بالون را جمع کرده و به نتایج قابل توجهی هم رسیده است.

بازیابی و شناسایی بقایای مهم بالون چینی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تیراندازی مرگبار در دانشگاه میشیگان خبر بازیابی قطعات سوار شده بر بالون چینی که هفته گذشته در آمریکا ساقط شد و همچنین خبرهای زلزله را در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی به حاشیه رانده است. 

در عوض روزنامه‌‌های انگلیسی هم خبرهای زلزله را مفصل پوشش داده اند و هم از بازیابی قطعات مهم سوار شده بر بالون چینی نوشته اند. مسائل داخلی بریتانیا هم البته بخشی دیگر از صفحه اول روزنامه‌های چاپ بریتانیا را به خود اختصاص داده است.

عجیب این که زلزله و حواشی آن در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه ای هم به حاشیه رفته و یا حتی محو شده است. شمار قربانیان زلزله به ۳۶ هزار نفر رسیده است. عملیات نجات هم همچنان ادامه دارد. به جای این خبرها، ولنتاین و روز عشاق و البته نشست جهانی سران کشورها در دوبی نگاه‌ها را به خود مشغول کرده است. 

 

گاردین

بازیابی و شناسایی بقایای مهم بالون چینی

ارتش آمریکا می‌گوید در این چند روز که از انهدام بالون چینی بر فراز ایالات متحده می‌گذرد، بقایای این بالون را جمع کرده و به نتایج قابل توجهی هم رسیده است. 

در میان زباله‌های بالون چینی حسگرها و قطعات الکترونیک ویژه‌ای به دست آمده است که بیش از پیش ادعای جاسوسی بودن این پرنده را محتمل می‌کند. شناسایی قطعات الکترونیک و حسگرها پس از آن رخ داد که کاخ سفید گفت جاسوسی چین از ایالات متحده به سال‌ها قبل برمی‌گردد و مربوط به سال‌های اخیر نیست.

البته جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید برنامه نظارتی چین بر آمریکا در دوره ترامپ هم بوده، اما این سیاستمدار به آن توجه نکرده و به عبارت بهتر از آن غافل بوده است.

بالون چینی نخستین شی از مجموعه پرنده‌های ناشناسی بود که طی یک هفته گذشته ایالات متحده بر فراز مرزهای این کشور و مرز کانادا سرنگون کرده است. 

 

عرب نیوز

جشن ولنتاین در سراسر عربستان!

رنگ قرمز سراسر خیابان‌های شهرهای عربستان را فرا گرفته است. گل‌فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها شلوغ و پر رفت و آمد شده اند. بازار شکلات و خرس و گل سرخ داغ شده است. 

این نشانه‌‌ها به جشن روز عشاق می‌رسد. عربستانی‌ها پس از جشن‌های کریسمس و تزیین کاج و سال نو، حالا به جشن روز عشاق یا ولنتاین رسیده اند. کار کار اصلاحات اجتماعی بن سلمان است. او درهای جامعه عربستان را باز کرده و از بروز و ظهور نشانه‌های فرهنگ غربی هراس ندارد.

بسیاری از مراکز توریستی عربستان برای جذب مشتری برنامه‌های خاص شب ولنتاین تدارک دیده اند. رستوران‌ها منوی ویژه تهیه کرده اند. عربستانی‌ها تلاش می‌کنند خودشان را با وقایع جهانی تنظیم کنند. آنها می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰ بند ناف اقتصاد را از نفت جدا کنند و متکی به صنعت توریسم شوند. 

 

نشنال

سیسی: تغییرات در مصر آغاز شده است

عبدالفتاح سیسی در نشست سران جهان در دوبی سخنرانی کرده و از شرایط مصر امروز و روزی که او مسئولیت دولت را به عهده گرفته،‌ گفته است. سیسی می‌گوید در روزی که بر کرسی ریاست‌جمهوری مصر نشسته با جمعیتی ناامید و خسته از مردم مصر روبه‌رو بوده است. 

جمعیتی که برای تهیه سوخت در صف‌های طولانی می‌ایستاده و روزگار سختی را می‌گذرانده است. اما مقاومت کرده و امروز به جایی رسیده که با جایگاه قبلی بسیار فاصله دارد. کسی فکر نمی‌کرد مصری‌ها این فشارها را تحمل کنند و دوام بیاورند. البته سیسی معتقد است این فشارها همچنان وجود دارد و مصری‌‌ها هم مقاومت می‌کنند.

سیسی در سال ۲۰۱۳ و از پی کودتا علیه دولت مرسی به ریاست‌جمهوری رسید. او ادعا می‌کند تلاش کرده در این مدت مصر را به سمت مدرن شدن پیش‌ ببرد و شیوه‌ای از اتوماسیون به روز اداری را در دولت به کار بگیرد. او می‌گوید عصر امروز عصر تغییر است و تغییرات در مصر آغاز شده است.

او مدعی است در این ۱۰ سال تلاش کرده اعتماد شهروندان مصری را جلب کند و دست به اصلاحات اقتصادی بزند و آسیب‌ها را ترمیم کند. سیسی از شیخ محمد هم تشکر کرده که در روزگار سخت مصر در کنار این مردم ایستاده و بی آن که درخواستی کرده باشند، به آنها کمک کرده است.

 

نیویورک تایمز

تیراندازی در دانشگاه ایالتی میشیگان

پلیس میشیگان می‌گوید روز دوشنبه فردی مسلح در محوطه دانشگاه ایالتی میشیگان اسلحه کشیده و تیراندازی کرده است. سه نفر جان باخته اند. پنج نفر هم به دلیل آسیب و جراحت به بیمارستان منتقل شده اند.

به گفته پلیس جسد فرد ضارب در حالی که به خودش آسیب رسانده و شلیک کرده، در فضای باز دانشگاه پیدا شده است. او مردی ۴۳ ساله بوده است. 

تیراندازی در دانشگاه میشیگان باعث شده است پلیس دانشجویان را مجبور کند درون خوابگاه‌ها پناه بگیرند و از تیررس ضارب در امان باشند. پردیس خوابگاهی دانشگاه میشیگان یکی از پرجمعیت‌ترین پردیس‌‌های دانشگاه‌ی در سراسر ایالات متحده است.

تیراندازی در دانشگاه میشیگان بار دیگر بحث قانون حمل اسلحه و استفاده از سلاح‌های غیرمجاز و خرید و فروش آن را در عرصه سیاسی آمریکا داغ کرده است. فرماندار میشیگان از قانون‌گذاران خواسته قوانین حمل اسلحه را سخت‌تر کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها