|

پرواز تاکسی‌‌پرنده‌ها در سال ۲۰۲۶ در آسمان دوبی

امروز اجلاس رسمی سران جهان در دوبی افتتاح می‌شود. سران اماراتی قصد دارند در این نشست از پرواز تاکسی‌پرنده‌های خود تا چند سال آینده خبر بدهند. اماراتی‌ها تاکسی‌پرنده‌ها را برای سال ۲۰۲۶ آماده کرده اند.

پرواز تاکسی‌‌پرنده‌ها در سال ۲۰۲۶ در آسمان دوبی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

نگاه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هنوز که هنوز است به سوریه و ترکیه و حواشی زلزله است. آنها پیش‌بینی هولناک سازمان ملل از شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه را بررسی می‌کنند. کارشناسان حاضر در منطقه می‌گویند آمار واقعی بیشتر از ۳۰ هزار نفر خواهد بود. آنها حرف از ۵۰ هزار کشته می‌زنند. این کارشناسان از بحران انسانی قریب الوقوع سوریه نگران و هراسان هستند. این روزنامه‌ها به موضوعاتی دیگر مثل فعالیت‌های فضانوردی عربستانی‌ها و همچنین طرح راه‌اندازی تاکسی‌پرنده‌ها در دوبی هم توجه نشان داده اند. 

برای روزنامه‌های آمریکایی شلیک به پرنده‌های ناشناس در آسمان ایالات متحده و کانادا بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد. هنوز جزییات دقیق این پرنده‌ها و علت پرواز آنها در آمریکا مشخص نشده است. 

برای روزنامه‌های انگلیسی علاوه بر زلزله ترکیه و سوریه، انهدام پرنده‌های ناشناس در آسمان آمریکا و همچنین ریخت و پاش‌های دولت سوناک و پرونده فرار مالیاتی اعضای آن و اعتراض حزب کارگر به این وقایع اهمیت دارد.

 

نیویورک تایمز

از پرندگان ناشناس در آسمان آمریکا چه می‌دانیم؟

مقامات نظامی آمریکا می‌گویند این پرندگان خاصه آن که بر فراز میشیگان منهدم شده است، شی هشت ضلعی بوده است که روز قبل از عملیات شلیک در آسمان مونتانا دیده شده بود. بالون چینی نیز ساعاتی را بر فراز سیلوهای هسته‌ای آمریکا در این منطقه پرواز کرده بود.

این شی در ارتفاعی پرواز می‌کرده است که اگر به آن شلیک می‌کردند، امنیت هواپیماهای غیر نظامی را به خطر می‌انداخت. آنها در میشیگان و نزدیک به سایت‌های نظامی منطقه به آن شلیک کردند تا احتمال بروز خطر را برای غیر نظامیان و مناطق مسکونی و … صفر کنند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این پرندگان بر فراز سایت‌های نظامی و هسته‌ای به پرواز در آمده اند. تیم‌های تخصصی غواصی به محض سرنگونی این پرندگان آنها را جمع‌آوری کرده اند. هنوز با قطعیت نمی‌شود گفت این پرندگان فعالیت جاسوسی داشته یا نه و از کجا کنترل می‌شده اند.

طی روزهای گذشته جنگنده‌های آمریکایی سه پرنده ناشناس را بر فراز آلاسکا، میشیگان و یوکان ردیابی و منهدم کرده اند. این اتفاقات پس از شلیک به بالون سفید چینی و انهدام آن رخ داده است. 

 

نشنال

پرواز تاکسی‌‌پرنده‌ها در سال ۲۰۲۶ در آسمان دوبی 

امروز اجلاس رسمی سران جهان در دوبی افتتاح می‌شود. سران اماراتی قصد دارند در این نشست از پرواز تاکسی‌پرنده‌های خود تا چند سال آینده خبر بدهند. اماراتی‌ها تاکسی‌پرنده‌ها را برای سال ۲۰۲۶ آماده کرده اند. شیخ محمد بن راشد معاون شیخ محمد رئیس امارات، روز گذشته طرح ساخت ایستگاه‌های هوایی را تصویب و برای اجرا ارسال کرده است. 

طرح تاکسی‌پرنده‌های دوبی قرار است نماد توسعه فناوری در این شهر باشد. دو شرکت معتبر و پیشرفته فعال در زمینه حمل و نقل هوایی در پروژه تاکسی‌پرنده‌های دوبی همکاری می‌کنند. این پرند‌‌ه‌ها هر کدام شامل یک خلبان و چهار مسافر خواهند بود. حداکثر مسافتی که طی خواهند کرد ۲۴۱ کیلیومتر است که آن را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌پیمایند.

دوبی می‌خواهد نخستین شهر جهان در زمینه ایجاد شبکه میان فرودگاه‌های ورتیپورت باشد. آنها قرار است مرکز شهر دوبی را به منطقه پالم جمیرا و دوبی مارینا متصل کنند.

 

عرب نیوز

شکست جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌های سوریه

رئیس کمیته کمک‌رسانی سازمان ملل می‌گوید باید بپذیریم جریان کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده شمال غرب سوریه شکست خورده است. تعداد کامیون‌هایی که در این چند روز بسته‌های کمکی رسانده اند،‌ کافی نیست. 

مارتین گریفیث به صراحت تاکید می‌کند: باید بپذیریم مردم در شمال غرب سوریه به راستی رها شده اند. فاجعه‌ای انسانی اینجا در جریان است. پیش از زلزله خطر شیوع وبا وجود داشت، اما حالا که احتمال آلوده شدن منابع آبی بیشتر شده، باید همه‌گیری بیماری‌های ویروسی خاصه وبا را جدی بگیریم. 

شمار قربانیان زلزله اخیر سوریه و ترکیه از ۳۳ هزار نفر گذشته است. اما آقای گریفیث می‌گوید آن چه من از نزدیک می‌بینم فراتر از این عددهاست. به نظر می‌رسد مقامات به درستی جسدها را نشمرده اند. در واقع آنها از آن فاجعه‌ای که زیر آوار است، خبر ندارند. او می‌گوید آمار قربانیان ممکن است به بیش از ۵۰ هزار نفر برسد.

 

گاردین

نجات پس از ۱۴۷ ساعت زندگی زیر آوار

 یک هفته از زلزله مرگ‌بار ترکیه و سوریه می‌گذرد، اما امید هم کار خودش را می‌کند. نیروهای امداد پس از یک هفته موفق شده اند چهار نفر دیگر را هم زنده از زیر آوار شهری در ترکیه بیرون بکشند. دختری ۱۰ ساله، کودکی نوپا، همچنین یک پدر و دختر ۵ ساله‌اش به تازگی نجات پیدا کرده و زمان را شکست داده اند.

کارشناسان از زمان طلایی عملیات امداد و نجات زلزله می‌گویند که در ۲۴ ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه، شانس بقا ۷۴ درصد است، اما این عدد پس از گذشت ۷۲ ساعت به ۲۲ درصد و در روز پنجم پس از زلزله تنها به شش درصد می‌رسد. 

نجات‌یافتگان همه احتمالات بد را شکست داده اند و به اندک شانس بقا دست انداخته اند. شاید اگر عملیات آواربرداری با سرعت و روند بهتری اتفاق بیفتد، تعداد افراد بیشتری از زیر آوار زنده بیرون بیایند. 

نیروهای امداد از بسیاری از کشورهای جهان در مناطق زلزله‌زده ترکیه مشغول به کار هستند. کلاه سفیدها هم در سوریه سعی می‌کنند برای زلزله‌زده‌های سوریه کاری بکنند، اما آنها هرگز به تجهیزات و امکانات نیروهای امداد مستقر در ترکیه دسترسی ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها