|

قتل عام در جنین؛ اسرائیلی‌ها سوار بر کامیون لبنیات وارد شدند

با حملات گسترده نظامیان اسرائیلی به اردوگاه جنین در کرانه باختری دست کم ۹ شهروند فلسطینی جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰ نفر هم زخمی و مجروح شده اند. در میان کشته‌ها نام یک زن ۶۰ ساله هم دیده می‌شود.

قتل عام در جنین؛ اسرائیلی‌ها سوار بر کامیون لبنیات وارد شدند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای حملات مر‌گ‌بار اسرائیلی‌ها در اردوگاه جنین اهمیت دارد. نظامیان اسرائیلی با هدف دستگیری سه عضو گروه جهاد اسلامی سوار بر کامیون حمل شیر و ماست وارد اردوگاه جنین شده و کشته به جا گذاشته اند. اتفاقی که حیرت و عصبانیت کشورهای اسلامی و برخی مجامع بین‌المللی را در پی داشته است. 

روزنامه‌های آمریکایی درگیر موضوع اوکراین و حملات روز گذشته روسیه هستند. سوژه‌هایی مثل تیراندازی در مناطق مختلف ایالات متحده، رشد اقتصادی و فرار از تاثیرات تورم پس از کرونا هم در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود. 

برای روزنامه‌های چاپ انگلیس از بین رفتن بودجه ۱۵ میلیارد پوندی وزارت بهداشت، همچنین پرونده فرار مالیاتی ناظم زهاوی و عواقب برگزیت اهمیت دارد.

 

گاردین

وزارت بهداشت ۱۵ میلیارد پوند هدر داده است!

سازمان دیده‌بان بریتانیا به داده‌هایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد وزارت بهداشت این کشور طی دو سال اخیر چیزی حدود ۱۵ میلیارد پوند هدر داده است. 

 این وزارت یک بار در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ و با خرید انواع ماسک و گان و شیلد به ارزش حدود ۹ میلیارد پوند و یک بار در سال ۲۰۲۲ با خرید این تجهیزات و انواع واکسن کووید ۱۹ و کیت تشخیص به ارزش ۶ میلیارد، بودجه را مصرف کرده است. 

سازمان دیده‌بان با بررسی موضوع به این نتیجه رسیده است وسایل محافظتی تهیه شده و همچنین واکسن‌ها و کیت تشخیص کووید ۱۹ استفاده نشده است. در واقع مقدار وسایلی که تهیه شده بیش از حد مصرف کادر درمان بوده است. به این ترتیب ۱۵ میلیارد پوند بودجه هدر رفته است.

این در حالی است که بودجه یک سال پلیس بریتانیا به اندازه ۱۵ میلیارد پوند است. اما این پول با خرید وسایلی که استفاده نشده و در انبارها باقی مانده، هدر رفته است.

 

نیویورک تایمز

واکنش موشکی روسیه به ارسال تانک به اوکراین

فردای روزی که معلوم شد تانک‌های آبرامز آمریکایی و لئوپارد آلمانی به اوکراین ارسال می‌شوند، روسیه حملات موشکی متعددی را در سراسر اوکراین تدارک دید. این حملات دست کم جان ۱۱ غیرنظامی را گرفته است. 

اوکراینی‌ها می‌گویند از ۵۵ موشک روسی که به سراسر این کشور شلیک شده، ۴۷ موشک ردیابی و ساقط شده است. آنها فقط ۲۰ موشک را در اطراف کیف ردیابی و ساقط کرده اند. موشک‌های روسی که با موفقیت رد شده اند، به ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های انرژی برخورد کرده اند. با توجه به هوای سرد زمستانی، زدن زیرساخت انرژی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

زلنسکی پس از این حملات خطاب به متحدان غربی خود گفت ما تجهیزات نظامی پیشرفته را برای مقابله با این وضعیت می‌خواهیم. این حملات مرگ‌بار با تجهیزات نظامی کافی و به موقع دفع خواهد شد. غرب بیش از این باید روسیه را تحریم کند. 

 

عرب نیوز

قتل عام در جنین؛ اسرائیلی‌ها سوار بر کامیون لبنیات وارد شدند

با حملات گسترده نظامیان اسرائیلی به اردوگاه جنین در کرانه باختری دست کم ۹ شهروند فلسطینی جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰ نفر هم زخمی و مجروح شده اند. در میان کشته‌ها نام یک زن ۶۰ ساله هم دیده می‌شود. 

تیراندازی‌ها و حملات مرگ‌بار اسرائیلی‌ها با ورود کامیون حامل لبنیات به ارودگاه آغاز شد. به جای آن که از کامیون شیشه‌های شیر و سطل‌های ماست خالی شود، نیروهای اسرائیلی پایین آمدند و عملیات نظامی را آغاز کردند. اسرائیلی‌ها مدعی اند هدف از ورود به اردوگاه دستگیری سه عضو گروه جهاد اسلامی بوده که پیش‌تر حملاتی را علیه اسرائیلی‌ها طراحی کرده اند. 

رهبران فلسطینی در واکنش به این جنایت اعلام کرده اند هرگونه همکاری امنیتی با دولت اسرائیل متوقف خواهد شد. عربستان سعودی هم این حمله را محکوم کرده است. سازمان ملل می‌گوید از وقوع چنین جنایتی شوکه شده است. اتحادیه اروپا هم خواستار تحقیق فوری درباره خشونت نظامی اسرائیلی‌ها شده است.

 

نشنال

چرا نتایج تحقیقات انفجار بندر بیروت اعلام نمی‌شود؟

نزدیک به سه سال از انفجار مرگ‌بار بندر بیروت می‌گذرد، اما خانواده قربانیان و بازماندگان هنوز به پاسخ قطعی و درستی درباره عاملان آن حادثه نرسیده اند. تحقیقات به کندی پیش‌ می‌رود و اطلاعات اندکی درباره آن منتشر می‌شود. 

این تاخیر و تعلل باعث شده خانواده قربانیان مقابل ساختمان دادگستری تجمع کنند و درگیر شوند. انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ رخ داد و ۲۲۰ کشته به جا گذاشت. پرونده ماجرا از همان سال باز شد، اما با کارشکنی‌ها و مخالفت برخی گروه‌ها از جمله حزب‌الله روند قضایی برای مدتی متوقف شد. 

چند روز پیش قاضی طارق بیطار که قاضی تحقیق این پرونده است اعلام کرد پیگیری قضایی دوباره آغاز شده است. او نام چند مقام رسمی لبنان از جمله دادستان را هم به عنوان کسانی که در موضوع دست داشته اند و یا قصور کرده اند، نام برد. این اتفاق باعث شده است دادستان کل لبنان دستور توقف روند قضایی را برای بار چندم صادر و قاضی پرونده را ممنوع الخروج کند!

تاخیرهای طولانی‌مدت این پرونده لبنانی‌ها و خانواده‌های قربانیان را خشمگین کرده است. آنها در آخرین اقدام سعی کرده اند وارد کاخ دادگستری شوند و آن را تصرف کنند که با نیروهای امنیتی درگیر شده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها