|

تانک‌های آبرامز آمریکا در راه اوکراین؟

دولت آمریکا برای این که آلمانی‌ها را مجبور کند تانک‌های خود را به اوکراین بدهند، آبرامز‌های ایالات متحده را راهی می‌‌کند.

تانک‌های آبرامز آمریکا در راه اوکراین؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

بدون اغراق دو کلمه تانک و اوکراین پرتکرارترین کلماتی هستند که امروز در صفحه اول رسانه‌ها و و روزنامه‌های جهان از اروپا و آمریکا گرفته تا خاورمیانه دیده می‌شوند. تصمیم تاریخی آلمانی‌‌ها برای ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد به اوکراین و احتمال بالای ارسال تانک‌های نوع آبرامز آمریکایی‌ها و البته اقدامات ضد فساد رئیس‌جمهور اوکراین برای این که از حمایت غربی‌‌ها محروم نشود، مهمترین‌ خبرهایی است که در صفحه اول روزنامه‌ها دیده می‌شود. 

حتی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم در تیتر و عکس یک به این موضوع پرداخته و در حاشیه صفحه اول به موضوعات دیگر توجه کرده اند؛ مثل پرونده انفجار بیروت یا دیدار شیخ محمد رئیس امارات و رئیس‌جمهور الجزایر یا گفت و گوی نتانیاهو و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن درباره مسجد الاقصی و … 

روزنامه‌های آمریکایی در کنار اوکراین ماجرای تیراندازی‌‌های مرگ‌بار کالیفرنیا و روزنامه‌های انگلیسی پرونده اسکار و بالا رفتن هزینه‌‌های زندگی را هم مورد توجه قرار داده اند.

 

نیویورک تایمز

تانک‌های آبرامز آمریکا در راه اوکراین؟

دولت آمریکا برای این که آلمانی‌ها را مجبور کند تانک‌های خود را به اوکراین بدهند، آبرامز‌های ایالات متحده را راهی می‌‌کند. هنوز خبر ارسال تانک‌های آبرامز رسمی اعلام نشده است. اما برخی مقامات و کارشناسان معتقدند دولت بایدن در نهایت این تانک‌ها را در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد. 

واقعیت این است که نگهداری و استفاده از تانک‌های آبرامز کار هر کسی نیست؛ آموزش طولانی‌مدت و مهارت بالا می‌خواهد، اما زلنسکی قول بهره‌برداری کامل از امکانات آبرامز را داده و بایدن را مجاب کرده است این تانک‌ها را برایشان ارسال کند. 

خبرهای غیر رسمی می‌گویند حدود ۳۰ دستگاه تانک آبرامز ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد تا آلمانی‌‌ها هم لئوپاردها را ارسال کنند. در واقع آستین وزیر دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده چشم آلمان به دست و دهان آمریکاست. 

در چند روز اخیر بر فشار حملات روسیه در خاک اوکراین افزوده شده است. این موضوع باعث شده است زلنسکی دست به کار شود و بار دیگر به یاد متحدان غربی خود بیاورد که اوکراین نه تنها برای خودش که برای غرب می‌جنگد. 

 

گاردین

آلمان در اقدامی تاریخی لئوپاردها را به اوکراین می‌‌دهد!

بالاخره بعد از مدتی بگو مگو و نشست و جلسه مقامات آلمانی اعلام کرده اند تانک‌های لئوپارد خود را به اوکراین می‌فرستند. از این تصمیم با عنوان اقدامی تاریخی یاد شده است. 

تانک‌های لئوپادر آلمانی‌‌‌ها از جمله تانک‌های پیشرفته به شمار می‌آیند که می‌تواند مشکلات اوکراینی‌‌ها را در تقابل با روس‌ها برطرف کند. علاوه بر آلمانی‌ها، دولت فنلاند و سوئد و لهستان هم لئوپاردهای ساخت آلمان را ارسال خواهند کرد. 

پس از افزایش حملات روسیه در اوکراین، زلنسکی به صراحت اعلام کرد دولت‌های غربی متحد این کشور تجهیزات پیشرفته از جمله تانک و توپخانه بیشتری ارسال کنند. آمریکا و انگلیس زودتر از هر متحد دیگر پاسخ دادند و اعلام حمایت کردند. اما آلمانی‌ها زیر بار نرفتند تا این که در نشست اخیر بروکسل وزیر دفاع آمریکا موفق شد موافقت آلمانی‌ها را جلب کند.

پس از آن نشست و همچنین درز خبر ارسال تانک‌های آبرامز آمریکایی به اوکراین، آلمانی‌ها هم دست به کار شده اند و لئوپاردها را به تعداد ۱۲ دستگاه آماده کرده اند. اوکراینی‌‌ها در واکنش به شنیدن این خبر از آلمانی‌‌ها تشکر و با عبارت « این تصمیم تحمیل دموکراسی بر استبداد خواهد بود» استقبال کرده اند.

 

نشنال

اقدامات ضد فساد اقتصادی رئیس‌جمهور اوکراین

زلنسکی برای این که حمایت دولت‌های غربی را در تقابل با روسیه از دست ندهد، اقدامات سختگیرانه‌‌ای را در دستور کار خود قرار داده است؛ از جمله این که مقامات دولتی را که با هر گونه پرونده فساد مرتبط بوده اند، برکنار کرده است. 

نام یکی از معاونان زلنسکی در میان برکنار شده‌ها دیده می‌شود. پای او در پرونده رشوه‌گیری به ارزش ۴۰۰هزار دلار باز شده است. از دیگر مقامات برکنار شده دستیار زلسنکی است که با خودروی اهدایی به دولت اوکراین، برای اهداف شخصی رانندگی کرده و باعث بروز انتقادات شده است.

شفافیت قراردادهای اقتصادی و اقدامات پیشگیرانه از جمله موضوعات مورد توجه اتحادیه اروپا برای ارائه خدمات و استاندارهای اعتباری است. اوکراین برای مقاومت در جبهه تقابل با روسیه به اعتبار و حمایت اروپا و آمریکا نیاز دارد.

زلنسکی برای این که حمایت اروپا و متحدان غربی خود را از دست ندهد، نه تنها بسیاری از مقامات مرتبط با فساد را برکنار کرده که مقامات ارشد دولتی را ممنوع‌الخروج کرده است تا به آنها هشدار داده باشد.

 

عرب نیوز

قاضی پرونده انفجار بیروت لبنانی‌ها را غافلگیر کرد

قاضی پرونده انفجار بندر بیروت برخی مقامات قضایی، امنیتی و دولتی لبنان را غافلگیر کرده است. این پرونده همچنان باز است و ماموران مشغول تحقیق و بررسی عوامل وقوع آن حادثه تلخ و مرگ‌بار هستند.

قاضی طارق بیطار که قاضی این پرونده است مجموعه‌ای از اتهامات جدید را برشمرده و آنها را به مقامات ارشد لبنان نسبت داده است. از جمله این که نام دادستان کل لبنان و رئیس امنیت داخلی و رئیس امنیت عمومی و برخی مقامات گمرکی و اطلاعات نظامی این کشور به این پرونده سنگین اضافه شده است. 

حادثه تلخ و سنگین انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ رخ داد و در نتیجه‌اش ۲۱۸ نفر جان باختند. انفجار محموله نیترات آمونیوم انبار شده در سوله‌های حاشیه‌ای بندر بیروت عامل این حادثه معرفی شد. پرونده بررسی علت وقوع ماجرا به مدت یک سال و به دلیل مخالفت‌های حزب الله و برخی دیگر از مقامات لبنانی تعلیق شد، اما حالا دوباره به جریان افتاده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها