|

نخست وزیر نیوزلند «به سادگی» کناره‌گیری می‌کند

استعفای راحت و بی‌دردسر نخست‌‌وزیر نیوزیلند همه رسانه‌ها را شوکه کرده است. رسانه‌های غربی در کنار ماجراهای اخیر اوکراین و سقوط هلیکوپتر حامل وزیر کشور این کشور در تیتر و عکس یک به کناره‌گیری جاسیندا آردرن پرداخته اند.

نخست وزیر نیوزلند «به سادگی» کناره‌گیری می‌کند

به گزارش شبکه شرق، استعفایی که به دلیل نداشتن توان انجام درست و عادلانه کار صورت گرفته است. آردرن نخست‌وزیری بود که در دوره پاندمی نیوزیلند را سربلندتر از هر کشور دیگری از بحران خارج کرد. اما حالا می‌گوید دیگر نمی‌تواند عادلانه کار کند. 

روزنامه‌های انگلیسی هم به جز استعفای آردرن، به بی‌اعتباری عبارت کربن خنثی روی کالاهای تولید شرکت‌های مدعی پرداخته اند و البته برنامه اعتصاب مشترک کارمندان سازمان بهداشت و رانندگان آمبولانس در واکنش به برنامه ضد اعتصاب دولت!

خاورمیانه‌ای‌ها هم ماجرای سقوط هلیکوپتر حامل وزیر کشور اوکراین روی مهد کودکی در نزدیکی کیف را با جزییات بسیار پوشش داده اند و البته به دادگاهی کردن دو یوتیوبر یمنی توسط حوثی‌ها اشاره کرده اند. 

 

 

گاردین: به برچسب « کربن خنثی »روی کالاها اعتماد نکنید!

 

نتایج تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد عبارت «کربن خنثی» روی کالا‌ها و یا « این محصول بدون تاثیر بر تغییرات آب و هوایی تولید شده است » چقدر بی‌اعتبار است و از قضا ممکن است کاملا برعکس باشد. 

استاندارد « ورا » یا همان شاخص میزان کربن در بازار تولید جهان نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های جبران کربن بزرگترین شرکت‌های تولید کننده که نام‌های معتبر و مشهوری هم دارند، بی‌ارزش است. نه تنها بی‌ارزش است که حتی ممکن است تاثیر معکوس هم داشته باشد. 

در این تحقیق به نام‌های پر سر و صدایی مثل « دیزنی »، « شل »، « گوچی » و … اشاره شده است. این شرکت‌ها همواره ادعا کرده اند اگر محصولی تولید می‌کنند و یا فعالیتی می‌کنند مطابق استانداردهای کربن خنثی است یا نقشی در تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد و … اما تحقیقات گاردین، دی زت و موسسه روزنامه‌نگاری تحقیقی سورس متریال نشان می‌دهد هیچ‌کدام از این نام‌ها خسارت جنگل‌های بارانی را جبران نکرده اند و در بهترین حالت فعالیت‌هایشان بی‌ارزش بوده است.

 

 

نشنال: فرود هلیکوپتر وزیر کشور اوکراین روی مهد کودک

 

تازه‌ترین خبری که از حادثه سقوط هلیکوپتر در اوکراین منتشر شده این است که هیچ نشانه‌ای از حمله و اصابت گلوله به بدنه « سوپر پوما » نیست. اما این حادثه تنها جان سرنشینان هلیکوپتر را نگرفته است. لاشه سوپر پوما بر سر مهدکودکی فرو آمده است …

هلیکوپتر سوپر پومای ساخت فرانسه اوکراین روز گذشته در نزدیکی کیف سقوط کرد. این هلیکوپتر حامل وزیر کشور اوکراین، معاون او و هیات همراه او بود. آنها در جوی مه‌آلود در حال حرکت بودند. 

دست کم ۱۴ نفر جان خود را از دست داده اند؛ سرنشینان هلیکوپتر و سه کودک در ساختمان مهدکودکی که لاشه هلیکوپتر روی آن فرود آمده است. ۲۹ نفر در این ماجرا زخمی شده اند که ۱۵ نفر آنها کودک هستند. 

اوکراین نزدیک به یک سال است که در وضعیت جنگی به سر می‌برد. وزیر کشور اوکراین بالاترین مقامی بوده است که در این مدت جان خود را از دست داده است؛ البته در حادثه‌ای بی‌ارتباط به وضعیت جنگی. 

 

 

عرب نیوز: محاکمه دو یوتیوبر در دادگاه حوثی‌ها

 

دو فعال فضای مجازی و یوتیوبر یمنی به دادگا‌ه‌ حوثی‌ها معرفی شده اند. آنها قرار است به زودی محاکمه شوند. گروه‌‌های حقوق بشری ناظر در یمن نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و گفته اند حوثی‌ها به وسیله دادگاه منتقدان را سرکوب می‌کنند. 

مصطفی مومری و احمد هاجر دو کاربر یوتیوب هستند که ویدئو‌هایی انتقادی از نظام حوثی‌ها در یمن ساخته اند. این ویدئوها به مذاق حوثی‌ها خوش نیامده است. این دو کاربر حوثی‌ها را به فساد اقتصادی و دزدی متهم و به نظام مالیاتی آنها انتقاد کرده اند. حوثی‌ها می‌گویند این فعالان هدفی جز بدنام کردن دستگاه حاکمه و تحریک مردم و تشویش اذهان عمومی ندارند. 

در منابع خبری آمده حوثی‌ها چهار فعال فضای مجازی را دستگیر کرده که دو نفر آنها به قید وثیقه آزاد شده اند. اما دو نفر دیگر باید محاکمه شوند. حوثی‌ها در منابع خبری نزدیک به خود اعلام کرده اند آن دو نفر ابراز پشیمانی کرده و گفته اند دیگر اقداماتی نظیر این انجام نمی‌دهند. 

این ادعا در حالی صورت گرفته که در صفحات مجازی بازداشت شده‌ها عبارت‌های حمایت از جنبش ضد فساد به چشم می‌خورد. 

 

 

نیویورک تایمز: نخست‌وزیر نیوزیلند « به سادگی » کناره‌گیری می‌کند

 

خانم جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند و رهبر حزب کارگر این کشور در اعلامیه‌ای ناگهانی اعلام کرده است که دیگر توان ماندن در این سمت را ندارد و وقتش است کنار برود. 

او اعلام کرده است که حداکثر تا هفتم ماه فوریه دفتر نخست‌وزیری را تحویل می‌دهد و می‌رود. این در حالی است که او برگزاری انتخابات سراسری در ماه اکتبر آتی را تایید کرده است! 

او در نشست سالانه احزاب نیوزیلند به صراحت اعلام کرده است که حضور در مقام نخست وزیری مسئولیت‌آور است، اما دیگر توان ماندن در این نقش ممتاز و خاص را ندارد: « من خودم می‌دانم به اندازه‌ای که باید عادلانه و درست کار کنم چیزی در کیسه ام نیست. پس وقت رفتن است. به همین سادگی!». 

با این حساب دوره نخست‌وزیری خانم آردرن تا پایان روز هفتم فوریه به پایان می‌رسد. اما او در مقام نماینده مجلس در پارلمان این کشور ادامه می‌دهد.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها