|

۶۰ هزار قربانی جدید کووید ۱۹ در چین

دولت چین اعلام کرده است از زمانی که سیاست‌های سختگیرانه کووید ۱۹ در سراسر این کشور لغو شده، ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و میلیون‌‌ها نفر بستری شده‌اند.

۶۰ هزار قربانی جدید کووید ۱۹ در چین

اعلام آمار قربانیان کووید ۱۹ از سوی چین باعث شگفتی و تعجب رسانه‌ها و کارشناسان بهداشتی در سراسر جهان، خاصه آمریکایی‌ها شده است. گرچه کارشناسان به این آمار هم اعتمادی ندارند، اما بالا بودن موارد مرگ و میر در میان شهروندان چینی برای آنها نشانه‌ای است از این که نگران پاندمی جدید باشند یا نه. رسانه‌های آمریکایی‌ به جز این موضوع به سیلاب کالیفرنیا، حملات جدید روسیه در اوکراین و البته پرونده اسناد محرمانه در دفترها و خانه بایدن هم پرداخته اند. 

درگذشت تنها دختر الویس پریسلی و همچنین دستاوردهای محققان در زمینه کنترل بیماری آلزایمر از جمله موضوعاتی است که رسانه‌های بریتانیایی به آن توجه نشان داده اند. البته ارسال تانک‌های پیشرفته و سیستم توپخانه‌ای بریتانیا برای اوکراین هم مورد دیگری است که در صفحه اول این رسانه‌‌ها بازتاب داشته است. 

اعدام یکی از مقامات سابق جمهوری اسلامی با اتهام جاسوس در شرایطی که این فرد دو تابعیتی بوده و شهروند بریتانیا هم به حساب می‌آمده باعث شده برخی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیشتر از هر موضوعی به آن بپردازند. اعتراضات در تونس و همچنین دست باز ترکیه برای حمله به مواضعی در سوریه هم موضوعات مورد توجه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. 

 

نیویورک تایمز

۶۰ هزار قربانی جدید کووید ۱۹ در چین

دولت چین اعلام کرده است از زمانی که سیاست‌های سختگیرانه کووید ۱۹ در سراسر این کشور لغو شده، ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و میلیون‌‌ها نفر بستری شده اند. این نخستین آمار رسمی است که دولت چین از موارد کرونایی خود منتشر کرده است. بیمارستان‌های سراسری پر شده اند و تصاویر منتشر شده یادآور روزهای نخستین پاندمی است.

انتشار آمار رسمی مرگ و میر اخیر چین باعث تعجب بسیاری از کارشناسان در دیگر کشورها شده است. چینی‌‌ها در آغاز همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ هرگز اطلاعات درستی منتشر نکردند. آنها درباره شهری مثل ووهان که منشا ویروس کرونا و آغاز بیماری کووید ۱۹ بود در نهایت اعلام کردند کمی بیشتر از ۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. 

همچنان کارشناسان و متخصصان با دیده تردید به آمارها و اطلاعات چین درباره این بیماری و قربانیانش نگاه می‌‌کنند. پیش از پایان سال ۲۰۲۲ سیاست‌های سختگیرانه کووید ۱۹ در چین و در واکنش به اعتراضات گسترده شهروندان لغو شد. 

چینی‌ها به دلیل اجرای سیاست کووید ۱۹ صفر، ایمنی طبیعی بدن خود را از دست داده اند. افزایش موارد ابتلا پس از رفع برخی محدودیت‌های کووید ۱۹ گواه این ادعاست. به همین دلیل شهروندان چینی خشمگین شدند و به خیابان آمدند و علیه دولت و سیاست‌هایش شعار دادند. این اعتراضات در نهایت باعث لغو سیاست‌های کنترلی و حالا افزایش مرگ و میر در میان چینی‌ها شده است. 

 

گلف نیوز

ارسال تانک‌های بریتانیایی برای اوکراین

پس از اوج گرفتن حملات روسیه در کیف و به گوش رسیدن صدای انفجار در پایتخت اوکراین دولت ریشی سوناک اعلام کرده است که تانک‌ها و سیستم توپخانه بریتانیا را در اختیار ارتش این کشور قرار می‌دهد. 

در بیانیه رسمی دولت بریتانیا اشاره‌ای به تعداد این تانک‌ها نشده است، اما گفته شده تانک‌ها از نوع تانک چلنجر ۲ هستند. سوناک پس از گفت و گو با زلنسکی وعده داده است که سیستم توپخانه‌ای و تجهیزات نظامی خود را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد و همچون روزهای آغازین جنگ حمایت‌های خود را ادامه دهد. 

رسانه‌های بریتانیایی می‌‌گویند این محموله شامل ۴ تانک چلنجر ۲ است که به سرعت برای اوکراینی‌ها ارسال می‌شود. هشت تانک دیگر هم در فهرست وجود دارد که در زمانی دیگر فرستاده خواهد شد. 

حملات اخیر روسیه در اوکراین همچنان زیرساخت‌های شهر کیف را هدف می‌گیرد و آنها را ویران می‌کند. این حملات همچنان در سمت چپ رودخانه دنیپرو ادامه دارد. در این حملات دست کم ۱۴ غیر نظامی جان خود را از دست داده اند.

 

گاردین

کاهش ابتلای زنان به آلزایمر با هورمون جایگزین

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هورمون‌هایی که برای کاهش و یا کنترل علائم یائسگی در زنان استفاده می‌شود، نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و یا کاهش آثار آن در آنها دارد. این تحقیقات در مراحل ابتدایی خود است و هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است. 

زوال عقل و یا آلزایمر یکی از مهمترین تهدیدات سلامتی در جهان است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد موارد ابتلا به این بیماری سه برابر شود و به ۱۵۳ میلیون نفر برسد. نکته مهم دیگر در این موضوع این است که در حال حاضر از هر ۴ زن بریتانیایی یک زن حامل ژن APOE4 یا ژن عامل ابتلا به آلزایمر است. 

همه این مسائل باعث شده است تا محققان برای کشف راه‌حل‌هایی به منظور مبارزه با این بیماری و یا کنترل آن پروژه‌های گسترده‌ای را پی بگیرند. ساخت و تولید داروهای مختلف و شناسایی ژ‌ن‌های محرک این بیماری از جمله فعالیت‌هایی است که محققان در دستور کار خود قرار داده اند. 

 

عرب نیوز

خشم تونسی‌ها از بحران اقتصادی

فریاد تونسی‌ها علیه وضعیت اقتصادی که در آن گرفتار شده اند بلند شده است. افزایش قیمت سوخت، تورم، تبعات و حواشی پس از پاندمی و تاثیرات حمله روسیه به اوکراین مواردی است که اوضاع اقتصادی تونس را به هم ریخته است. از سوی دیگر آنها دل خوشی هم از سیاست‌های اقتدارگرایانه قیس سعید، رئیس‌جممهور خود ندارند و برنامه‌های او را بر خلاف دموکراسی و استقلال نهاد‌ها از جمله نهاد قضا و پارلمان در تونس می‌دانند. 

این اتفاقات در کنار هم باعث شده تا شهروندان تونسی خشمگین و عصبانی ‌به خیابان‌های پایتخت بیایند و علیه دولت و برنامه‌هایش شعار بدهند. این تجمعات با دوازدهمین سالگرد بهار عربی مصادف شده و تونسی‌ها را برای ادامه اعتراضات و تجمعات مصرتر و مشتاق‌تر کرده است.

قیس سعید چندی پیش قانون اساسی تونس را به بهانه اصلاحات تغییر داد، اما باعث اعتراض گروه‌ها و احزاب سیاسی و وکلا و حقوق‌دان‌های این کشور شد. آنها معتقدند این تغییرات باعث بازتر شدن دست رئیس‌جمهور برای اقتدار و تمرکز قدرت و دور شدن از استقلال قوا می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها