|

تعیین بازرس ویژه برای رسیدگی به اسناد بایدن

در حالی که کاخ سفید اعلام کرده است که اسناد به صورت غیرعمد در دفتر‌های متعلق به بایدن گردآوری شده است، اما دادستان کل ایالات متحده کار خودش را انجام می‌دهد. آقای گارلند در نخستین گام بازرسی ویژه برای رسیدگی به این ماجرا تعیین کرده است.

تعیین بازرس ویژه برای رسیدگی به اسناد بایدن
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که تانک‌های پیشرفته غربی به اوکراین ارسال شده و جبهه جنگ روسیه و اوکراین دوباره اوج گرفته، اما برای رسانه‌های آمریکایی و حتی انگلیسی پیدا شدن اسناد محرمانه در دفترهای بایدن و البته تعیین بازرس ویژه برای بررسی پرونده رئیس‌جمهور موضوع مهمی به شمار می‌رود.

    روزنامه‌های انگلیسی در کنار موضوع بایدن، به سفر احتمالی جانسون به اوکراین و نگرانی حامیان سوناک به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا از این سفر پرداخته اند. گویا دولت از سفر جانسون بی‌خبر است و به تازگی در جریان قرار گرفته است. ماجرای اعتصابات هم که ادامه دارد. این میان رئیس سازمان بهداشت گفته وقتی دولت کاری برای پرداخت حقوق اعضای این سازمان نمی‌کند، خودم باید به فکر افزایش حقوق کادر خواهم بود.

    انهدام یک گروه تروریستی وابسته به داعش در عراق و همچنین اعتراض وکلا به سیاست‌های افراطی دولت نتانیاهو و اعتراض دولت بریتانیا به ایران درباره یک زندانی سیاسی و دیدار رئیس امارات با نخست‌وزیر پاکستان از جمله موضوعاتی است که در صفحات اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد.

 

 نیویورک تایمز

تعیین بازرس ویژه برای رسیدگی به اسناد بایدن

    در حالی که کاخ سفید اعلام کرده است که اسناد به صورت غیرعمد در دفتر‌های متعلق به بایدن گردآوری شده است، اما دادستان کل ایالات متحده کار خودش را انجام می‌دهد. آقای گارلند در نخستین گام بازرسی ویژه برای رسیدگی به این ماجرا تعیین کرده است.

    رابرت کی هور بازرس ویژه‌ای است که از سوی دادستانی برای بررسی پرونده اسناد محرمانه بایدن تعیین شده است. او سابقه کار در پرونده ترامپ را هم دارد. بر اساس گزارش‌ها اسناد محرمانه در اتاق خصوصی بایدن در واشنگتن و خانه‌اش در ولمینگتون پیدا شده اند.

    بازرس ویژه دادستانی اجازه دارد دیگر مکان‌های متعلق به رئیس‌جمهور ایالات متحده را هم بررسی و نتیجه کار را اعلام کند. با همه این حرف‌ها مورد پیش‌آمده برای بایدن با آن چه ترامپ درگیر آن شد، بسیار متفاوت است.

    وکلای بایدن بدون آن که کسی از آنها بخواهد این اسناد را پیدا کرده اند و خودشان تحویل داده اند. اما در پرونده ترامپ وضع به این شکل بود که رئیس‌جمهور سابق بارها مقاومت درخواست نهادهای قضایی برای بازگرداندن اسناد مقاومت کرد و در نهایت با حضور ماموران ویژه این اسناد از ویلای خصوصی ترامپ جمع‌آوری شد.

 

 

    گاردین

    جانسون به دیدار زلنسکی در کیف می‌رود؟

 

    برنامه نخست‌وزیر سابق بریتانیا این است که راهی اوکراین شود و با زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند. اما این سفر از اقتدار سوناک در مقام نخست‌وزیر می‌کاهد؟ این موضوع سبب نگرانی محافظه‌کاران ارشد بریتانیا و حامیان سوناک شده است.

    جانسون به نزدیکانش گفته است که هدف از این سفر تنها حمایت از اوکراین و زلنسکی در جبهه مقاومت علیه روسیه است. اوکراینی‌ها هم در واکنش به این سفر گفته اند تنها خبر آن را شنیده اند، اما از جزییات دقیق آن اطلاعی ندارند. جانسون و زلنسکی از دوستان صمیمی یکدیگر هستند.

    واقعیت این است که با آغاز حمله روسیه به اوکراین و شدت گرفتن جنگ، جانسون نخست‌وزیر وقت بریتانیا راهی این کشور شد و با قدم زدن در خیابان‌های کیف محبوبیتی بی‌نظیر میان اوکراینی‌ها به دست آورد. او چه در قامت نخست‌وزیر بریتانیا و چه حالا که سمتی رسمی ندارد، از حامیان سرسخت اوکراین به شمار می‌رود و همواره کمک‌های بریتانیا را به اوکراین رسانده است.

    نگرانی و پرسش‌های محافظه‌کاران ارشد حامی سوناک درباره برنامه جانسون بیشتر از هر چیزی نشان می‌دهد دولت در جریان این سفر قرار نگرفته است.

 

 

    عرب نیوز

    اعتراض وکلا به نتانیاهو و سیاست‌هایش

 

    دولت راست‌گرای افراطی نتانیاهو با جبهه جدیدی از اعتراض مواجه شده است. این بار دیگر پای فلسطینی‌ها در میان نیست؛ این وکلای اسرائیلی هستند که تجمعاتی اعتراضی را علیه نخست‌وزیر و سیاست‌هایش ترتیب داده اند.

    وکلای اسرائیلی مقابل دادگاهی در تل آویو تجمع کرده اند تا به برنامه‌های دولت نتانیاهو که استقلال نهاد قضایی را از بین می‌برد، اعتراض کنند. آنها می‌گویند برنامه‌هایی که نتانیاهو با هدف اصلاحات در دستور کار خود قرار داده،‌ شوکه کننده است. آنها می‌گویند قوانین مورد نظر نتانیاهو و ائتلاف دولت با کنشت به راحتی می‌تواند تصمیم دیوان عالی را باطل کند. این موضوع چیزی جز از بین رفتن استقلال نهاد قضا نیست.

    وکلا و مخالفان سیاست‌های نتانیاهو معتقدند او با ادعای اصلاحات در واقع با کارت زندانش بازی می‌کند. نتانیاهو به فساد متهم است و پرونده‌ای قطور در این زمینه دارد. نتانیاهو با اصلاحات دنبال راه چاره‌ای می‌گردد تا آن پرونده را بی‌اعتبار کند

 

نشنال

    تدارک امارات برای برگزاری اجلاس COP28

 

    سال گذشته قرار شد میزبان نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی COP28  امارات باشد. طبق قرار همواره در ماه‌های پایانی هر سال این گردهمایی رهبران و نمایندگان کشورهای جهان برگزار می‌شود. اما از همین حالا اماراتی‌ها آستین‌ها را بالا زده اند.

    آنها در گام اول رئیس برگزارکننده این نشست را تعیین و در گام دوم دیگر اعضای همراه و همکار را مشخص کرده اند. از وزرای صنعت و نماینده ویژه مبارزه با تغییرات اقلیم هم خواسته شده تا با گروه تعیین شده همکاری کنند.

    اماراتی‌ها باید سیزده دور نشست و جلسه را در سیزده روز میزبانی کنند و در کنار آن برنامه‌ها و ورکشاپ‌ها و نشست‌های مرتبط را هم تدارک ببینند. برگزاری چنین نشست‌هایی که مقامات سیاسی و دیپلمات‌های سرشناس کشورهای جهان در آن شرکت می‌کنند، ریزه‌کاری‌ها و تشریفات خاص خودش را دارد. به همین دلیل است که کمیته برگزاری این اجلال از امروز کار را شروع کرده است.

    امارات مدتهاست در زمینه حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی فعالیت‌هایی را شروع کرده است. استفاده از انرژی پاک به جای سوخت‌های فسیلی از جمله اقدامات عملی اماراتی‌ها در این زمینه بوده است. برگزاری نشستهای معتبر بین‌المللی از جمله COP28 هم می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه اهداف محیط زیستی آنها داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها