|

پوتین: پیشروی حملات در اوکراین خوب است

ولادیمیر پوتین همچنان از گفتن کلمه حمله طفره می‌رود و از واژه ترکیبی « عملیات نظامی » استفاده می‌کند. او می‌گوید عملیات نظامی روسیه در اوکراین به خوبی پیش می‌رود و شتاب مثبتی گرفته است.

پوتین: پیشروی حملات در اوکراین خوب است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که بسیاری از کارشناسان نظامی پیش‌بینی کرده اند که روسیه احتمالا تسلط خود بر شبه جزیره کریمه را هم از دست بدهد، اما پوتین معتقد است پیشروی نیروهای نظامی روسیه در اوکراین خوب است. این موضوع مورد توجه برخی رسانه‌ها غربی و خاورمیانه‌ای قرار گرفته است. 

رسانه‌های آمریکایی علاوه بر اوکراین به ماجراهای بایدن و پرونده اسناد محرمانه و سقوط هواپیمای مسافری در نپال هم پرداخته اند. روزنامه‌های انگلیسی هم در کنار حادثه سقوط هواپیما به تشریح جزییات طرح جدید دولت سوناک برای برخورد با اعتصابات و اعتراضات توجه کرده اند. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها دیدار رئیس امارات با رئیس‌جمهور کره جنوبی، چالش دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و بریتانیا، اظهارات پوتین و … مهمترین موضوعات صفحه اول است. 

 

    گاردین

    اختیارات جدید پلیس برای جلوگیری از اعتراضات

    طرح جدید دولت ریشی سوناک، دست پلیس بریتانیا را برای جلوگیری از اعتراضات بازتر می‌کند. این طرح در واقع پیش از این که اعتصاب و اعتراضی آغاز و یا منجر به اختلال در سیستم خدمات‌دهی عمومی شود، آن را خاموش می‌کند!

    طرح جدید دولت سوناک بیش از هر گروهی معترضان مسائل محیط زیستی که به برگزاری راه‌پیمایی‌های چریکی مشهور هستند را هدف می‌گیرد و سرکوب می‌کند. اما برگزارکنندگان تجمعات و راهپیمایی‌‌های آرام هم از طرح دولت سوناک بی‌نصیب نخواهند بود. پلیس برای برخورد با آنها هم اختیاراتی خواهد داشت. 

    البته هنوز این طرح و پیشنهادات تصویب نشده اند. سوناک می‌گوید در جلسه این هفته مجلس اعیان طرحش را ارائه می‌دهد تا نمایندگان درباره آن بحث کنند. مطرح شدن برخی جزییات این طرح باعث خشم عمومی از آن شده است. 

    مخالفان می‌گویند حق اعتراض و اعتصاب حق بنیادی و اساسی کارگران است و هیچ دولتی به بهانه جلوگیری از اختلال در نظام خدمات‌رسانی اجازه ندارد آن را سلب کند.

 

    عرب نیوز

    پوتین: پیشروی حملات در اوکراین خوب است

    رئیس‌جمهور روسیه از حملات اخیر نظامیان این کشور به اوکراین راضی است. ولادیمیر پوتین همچنان از گفتن کلمه حمله طفره می‌رود و از واژه ترکیبی « عملیات نظامی » استفاده می‌کند. او می‌گوید عملیات نظامی روسیه در اوکراین به خوبی پیش می‌رود و شتاب مثبتی گرفته است. 

    روز گذشته خبر رسید موشک‌های روسی در شهر دنیپرو فرود‌ آمده و تلفاتی به جا گذاشته است. اوکراینی‌ها می‌گویند این موشک‌ها خانه‌‌های مسکونی و زیرساخت‌‌های شهری را هدف گرفته اند. آنها تعداد قربانیان غیرنظامی را در نخستین ساعات حمله دست کم ۱۴ نفر اعلام کردند. در تازه‌ترین گزارش‌ها تعدا کشته‌ها ۳۵ نفر اعلام شده است. 

    روس‌ها همچنین پس از مدت‌ها عقب‌نشینی و شکست و از دست دادن زمین‌های شرقی موفق شده اند کنترل شهر سولدار را در منطقه دونباس در اختیار بگیرند. این شهر به معدن نمک خود مشهور است. 

    پوتین به اعتبار دستاوردهای جدید امیدوار است نیروهایش بتوانند به پیروزی‌هایی بزرگتر دست پیدا کنند. این در حالی است که متحدان اروپایی اوکراین از جمله انگلیس و آلمان اعلام کرده اند تانک‌های پیشرفته و سیستم توپخانه‌ای خود را در اختیار جبهه مقاومت قرار می‌دهند.

 

    نیویورک تایمز

    ارتباط هواپیما با فرودگاه مقصد قطع شده بود

    هواپیمای دو موتوره ATR-72 نپالی که روز گذشته از فرودگاه کاتماندو بلند شد و قصد داشت در پخارا بنشیند، در نزدیکی فرودگاه مقصد در دره سقوط کرد و دست کم ۶۸ کشته به جا گذاشت.

    سخنگوی شرکت پروازی یتی ایرلاین می‌گوید داده‌ها نشان می‌دهد ۲۰ دقیقه پس از پرواز این هواپیما ارتباط آن با فرودگاه پخارا قطع شده است. کارشناسان پرواز می‌گویند اغلب نپالی‌ها برای سفرهای کوتاه درون کشور از هواپیماهای دو موتوره استفاده می‌کنند که البته فرسوده و قدیمی هستند. آنها تغییر شرایط جوی و دید ضعیف را هم از عوامل اصلی بروز حوادث پروازی نام می‌برند.

    این هواپیما ۶۸ مسافر و ۴ خدمه پروازی داشت. ماموران نجات پس از جستجو‌های طولای‌مدت توانسته اند به جسد ۶۶ نفر در محل سقوط دست پیدا کنند. آنها ۲۹ جسد را برای شناسایی و تعیین هویت به بیمارستان انتقال داده اند. جستجو ادامه دارد. در این هواپیما مسافرانی از نپال، هند، فرانسه، آرژانتین، استرالیا، ایرلند و کره جنوبی حضور داشته اند.

 

نشنال

    قرارداد همکاری امارات و کره جنوبی در علوم فضایی

    شیخ محمد رئیس امارات و یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در ابوظبی پایتخت امارات با هم دیدار کرده اند. همکاری‌‌های دو دولت در زمینه علوم فضایی و ارتباطاتی و همچنین و تولید و انتقال هیدروژن بخشی از موضوع دیدار دو سیاستمدار بوده است. 

    رئیس امارات و رئیس‌جمهور کره جنوبی به منظور رسمی‌ کردن همکاری‌های دو کشور قراردادهایی را امضا کرده اند و برای اجرا به وزارتخانه‌های مورد نظر فرستاده اند. 

    امارات در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ میزبان نشست COP28 نیز خواهد بود. به همین دلیل در دیدار دو رئیس کشور درباره مسائل محیط زیستی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز بحث و گفت و گو شده است. 

    رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره این سفر و دیدار گفته است: « پتانسیل همکاری دو کشور بسیار بالاست. حدود ۱۰۰ رئیس شرکت تجاری کره‌ای با من به این سفر آمده اند تا از فرصت ارتقای همکاری میان دو کشور استفاده کنند و روابط ما و امارات را به سطحی دیگر برسانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها