|

ارائه پانکراس مصنوعی برای بیماران دیابتی

سازمان بهداشت بریتانیا می‌گوید دستگاهی که قرار است نقش پانکراس را بازی کند و همان وظایف را به عهده بگیرد، از پس آزمایش‌ها بر آمده است. به این دستگاه پانکراس مصنوعی می‌گویند.

ارائه پانکراس مصنوعی برای بیماران دیابتی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تصویب قانون داخلی مجلس نمایندگان و آغاز دردسرهای مک‌کارتی با جناح تندروی جمهوریخواهان مهم‌ترین سوژه‌‌ای است که روزنامه‌های آمریکایی خاصه روزنامه‌های نزدیک به دموکرات‌ها با آن مواجه هستند. در کنار آن اتفاقات برزیل هم جای خود را دارد. 

برای روزنامه‌های انگلیسی پافشاری کادر درمان و اعضای سازمان بهداشت برای اعتصاب و همچنین شورش هواداران بولسونارو در برزیل اهمیت ویژه دارد. البته مجوز سازمان بهداشت بریتانیا برای به کارگیری دستگاه پانکراس مصنوعی برای بیماران دیابتی هم در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود. حواشی شاهزاده هری همچنان پابرجاست. 

درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی، وقایع ایران، شورش در برزیل و برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ریاض از جمله موضوعات داغ صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است.

 

گاردین

ارائه پانکراس مصنوعی برای بیماران دیابتی

 سازمان بهداشت بریتانیا می‌گوید دستگاهی که قرار است نقش پانکراس را بازی کند و همان وظایف را به عهده بگیرد، از پس آزمایش‌ها بر آمده است. به این دستگاه پانکراس مصنوعی می‌گویند. 

این دستگاه قرار است به بیش از ۱۰۰هزار بیمار دیابتی نوع اول در انگلستان پیشنهاد شود. کارشناسان بسیار امیدوار هستند با کمک لوزالمعده مصنوعی مشکل بخش بزرگی از جامعه بیماران قندی را حل کنند. لوزالمعده مصنوعی از یک الگوریتم برای تعیین مقدار انسولینی که باید تجویز شود، استفاده می‌کند و همچنین سطح قند خون را برای ثابت نگه داشتن آن اعلام می‌کند. 

    در آزمایش‌های مقدماتی و پیشرفته‌تر مشخص شده پانکراس مصنوعی نسبت به دیگر دستگاه‌های مورد استفاده در کنترل قند خون، خاصه در کودکان و سالمندان کارایی بهتری دارد و کمتر آنها را به دردسر می‌اندازد. در واقع فعالیت پانکراس مصنوعی وابسته به نظارت بیمار بر وضعیت خودش نیست و بدون دخالت او کارش را انجام می‌دهد. 

 

    نشنال

    محکومیت شورش در پایتخت برزیل

    وقایعی که در برازیلیا پایتخت برزیل رخ داده، واکنش رهبران جهان را برانگیخته است. آنها متفق القول شورش علیه دولت منتخب در این کشور را محکوم کرده اند. ایالات متحده به عنوان میزبان بولسونارو اعلام کرده در پی اخراج و استرداد رئیس‌جمهور سابق برزیل است. بایدن می‌گوید اتفاقی که در برزیل در جریان است، شورش علیه دموکراسی و یادآور وقایع تلخ حمله به کنگره است. 

    لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور حال حاضر برزیل هم همانند بسیاری از رهبران جهان و آمریکا معتقدند بولسونارو و اظهاراتش در فردای مراسم تحلیف لولا باعث تحریک هواداران و شورش‌ اخیر شده است. 

    بولسونارو روز قبل از تحلیف به آمریکا سفر کرد و در فلوریدا ساکن شد. او با عدم شرکت در مراسم رئیس‌جمهور پس از خود در واقع او را به رسمیت نشناخت. بولسونارو همچنین ادعا کرد لولا با تقلب به این مقام رسیده است. او مدارک این ادعا را تا به حال ارائه نکرده است. 

    هواداران بولسونارو که ملی‌گرا و راست افراطی هستند با پیراهن‌های تیم ملی فوتبال برزیل بر تن به خیابان‌های برازیلیا آمده اند و ساختمان‌ها و دفترهای دولتی را به آتش کشیده اند، خراب کرده اند و … نیروهای پلیس با کمک سربازان ارتش تلاش می‌کنند با دستگیری رهبران و شناسایی خانه‌های سازمان‌دهی این شورش‌‌ها اوضاع را آرام کنند. دست کم هزار و دویست نفر در جریان وقایع دیروز دستگیر شده اند. 

 

    نیویورک تایمز

    جولان افراطی‌ها در مجلس و دردسرهای مک‌کارتی

    با تصویب قانون داخلی خانه، به نظر می‌رسد شاخه تندروی جمهوریخواهان آمریکا در مجلس نمایندگان به خواست خود رسیده است. آنها چهارده بار روند رای‌گیری انتخاب سخنگوی این مجلس را مسدود کردند تا بتوانند امتیازاتی بگیرند. کوین مک‌کارتی در بار پانزدهم و با دادن امتیازات به این گروه در نهایت سخنگوی خانه شد. 

    قانون داخلی مجلس نمایندگان با ۲۲۰ رای موافق و ۲۱۳ رای مخالف شامل ۲۱۲ رای مخالف نمایندگان دموکرات به اضافه یک رای مخالف نماینده جمهوریخواه به تصویب رسید تا گام اول امتیاز‌گیری جناح تندرو برداشته شود. این قانون به نمایندگان اجازه می‌دهد در تامین مالی برای اهداف نظامی ایالات متحده سنگ‌اندازی‌های گسترد‌ه‌ای صورت بگیرد؛ درست همان چیزی که جمهوریخواهان در تقابل با جنگ اوکراین می‌خواهند. 

    از سوی دیگر نقطه امیدوارکننده این قانون، نظارت بیشتر و شفافیت بیشتر در روند تنظیم و تصویب قوانین در ایالات متحده است. هرچند که تامین‌کننده نظر بخش دموکرات مجلس نمایندگان نیست. هیچ‌کدام از نمایندگان دموکرات به این قانون رای موافق نداده اند و آن را باج سخنگو شدن مک‌کارتی به تندروها توصیف کرده اند.

 

عرب نیوز

    هدف اسرائیل فروپاشی تشکیلات خودگردان است

    نخست‌وزیر فلسطین معتقد است اسرائیل جنگی جدید را علیه فلسطین و فلسطینی‌ها آغاز کرده است. محمد اشتیه پس از اقدام اخیر اسرائیل واکنش نشان داده است. اسرائیل مجوز سفرهای وزیر خارجه فلسطین را لغو کرده است. دولت نتانیاهو به قصد تنبیه فلسطینی‌ها این کار را انجام داده است. 

    محمد اشتیه می‌گوید دولت نتانیاهو هدفی جز فروپاشی دولت فلسطینی و تشکیلات خودگردان ندارد. این اقدامات معنایی جز راه انداختن جنگی جدید نیست. دولت تندروی اسرائیل ۴۰ میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها را هم غصب کرده است. با سر کار آمدن نتانیاهو و کابینه‌اش ساخت و ساز شهروندان فلسطینی در کرانه باختری ممنوع شده و از سوی دیگر گسترش شهرک‌های اسرائیلی‌ در این منطقه قانونی اعلام شده است.

    دولت اسرائیل در واکنش به اظهارات اشتیه و دیگر مقامات فلسطینی می‌گوید تا زمانی که دولت خودگردان اقدامات تروریستی را تشویق کند، وضع همین است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها