|

توقیف محموله کلاشنیکف در دریای عمان

نیروهای دریایی آمریکا قایقی ماهیگیری را در آبهای دریای عمان توقیف کرده اند که شامل بیش از دو هزار اسلحه جنگی بوده است. اسلحه‌ها از نوع کلاشنیکف AK - 47 هستند.

توقیف محموله کلاشنیکف در دریای عمان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

توفان و سیلاب در کالیفرنیا مثل وقایعی غرب نیویورک و بمب قطبی صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی را به خود مشغول کرده است. در کنار آن دردسرهایی که مجلس نمایندگان به دلیل خودنمایی شاخه تندروی جمهوریخواهان با آن مواجه شده، مورد توجه قرار گرفته است. تحرکات اخیر روس‌ها در بخش‌هایی از اوکراین نیز موضوع دیگری است که این رسانه‌ها به آن توجه کرده اند. 

 برای روزنامه‌های چاپ انگلیس، دعوای سندیکاها و دولت برای اعتصاب، همچنین پدیده‌های جوی که این روزها آمریکا را متاثر کرده و جنگ اوکراین در صدر اخبار قرار دارد. برگزاری مراسم گلدن گلوب هم موضوع دیگری است که مورد توجه این روزنامه‌‌ها قرار گرفته است. 

توقیف قایق حامل اسلحه در دریای عمان، جولان دولت جدید اسرائیل در تقابل با فلسطینی‌ها، همکاری امارات و آمریکا در زمینه تولید دارو و خبرهایی درباره اجلاس داووس ۲۰۲۳ موضوعاتی است که در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد.

 

نیویورک تایمز

سیلاب و توفان بی‌سابقه در ایالت کالیفرنیا

    از هزاران نفر در سراسر ایالت کالیفرنیا خواسته شده است خانه‌هایشان را ترک کنند و به مناطق امن‌تر بروند. بارش‌های سنگین و سیلابی بی‌سابقه بخش‌هایی از این ایالت را فرا گرفته و خساراتی به جا گذاشته است. 

    در نخستین گزارش‌های منتشر شده از کالیفرنیا اعلام شده است که ۱۷ نفر جان خود را از دست داده اند. از روزهای پایانی ماه دسامبر درباره بروز این وضعیت هشدار داده بودند. بارش‌‌ها از روز یکشنبه در کالیفرنیا آغاز شده است. 

    بارش‌های سنگین و مداوم باعث سرریز شدن برخی رودخانه‌ها و راه افتادن سیلاب در سراسر ایالت شده است. این وضعیت باعث شده حدود ۵۰ هزار نفر از ساکنین ایالت خانه خود را ترک کنند. در اثر توفان‌های شدید و بارش چند پل هم تخریب شده است. 

    کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند روز آینده این وضعیت برقرار است و بارش‌ها ادامه دارد، هر چند در برخی مناطق سیلاب فروکش کرده و سر ریز رودخانه‌ها پایان گرفته است.

 

نشنال

ممنوعیت پلاستیک یک‌بار مصرف در امارات

دولت امارات تصمیم گرفته است استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف از سال آینده در این کشور ممنوع شود. این ممنوعیت از روز اول ژانویه ۲۰۲۴ اعمال می‌شود و شامل کیسه‌های پلاستیکی و انواع مواد و ترکیبات آن خواهد بود. 

اماراتی‌ها همچنین واردات وسایلی مثل جعبه‌های غذا، فنجا‌ن‌های نوشیدنی، کارد و چنگال و قاشق ساخته شده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را ممنوع خواهند کرد. البته این ممنوعیت از سال ۲۰۲۶ اعمال می‌شود. 

موضوع حفاظت از محیط زیست برای دولت امارات اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. آنها در بخش انرژی هم سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در بخش انرژی پاک و خورشیدی داشته اند. رئیس امارات در نخستین سخنرانی‌اش به شهروندان این کشور وعده داد در آینده‌ای نچندان دور وابستگی اقتصاد امارات به نفت و سوخت‌های فسیلی تمام می‌شود.

 

    عرب نیوز

    توقیف محموله کلاشنیکف در دریای عمان 

    نیروهای دریایی آمریکا قایقی ماهیگیری را در آبهای دریای عمان توقیف کرده اند که شامل بیش از دو هزار اسلحه جنگی بوده است. اسلحه‌ها از نوع کلاشنیکف AK - 47  هستند.

    معاون فرمانده نیروهایی که این قایق ماهیگیری را توقیف کرده اند می‌گوید مقصد این اسلحه‌‌ها یمن بوده است. در واقع قرار بوده این سلاح‌ها به دست نیروهای حوثی بیفتد. این مقام آمریکایی تعداد دقیق سلاح‌های کلاشنیکف توقیفی را ۲ هزار و ۱۱۶ قبضه اعلام می‌کند. به جز کلاشنیکف سلا‌ح‌های دیگری هم ضبط شده است.

 در بخشی دیگر از اظهارات این مقام نظامی تاکید شده است «این بار اولی نیست که قایق‌های حامل سلاح در این بخش از دریای عمان توقیف می‌شوند». او به مسیری اشاره می‌کند که اغلب برای قاچاق و حمل و نقل غیرقانونی اسلحه و ارسال آن به یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

این مقام نظامی یک بار دیگر یادآور شد هرگونه تامین و یا فروش سلاح به حوثی‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نقض قوانین بین ‌المللی است.

 

گاردین

    اعتصاب علیه لایحه ضد اعتصاب!

    اتحادیه‌ها با همراهی کارگران و کارمندان بخش عمومی تصمیم گرفته اند اقدامی هماهنگ علیه لایحه ضد اعتصاب دولت انجام دهند. ادامه دادن به اعتصابات و همچنین برگزاری تجمعات خیابانی از جمله اقدامات آنها خواهد بود. 

    دولت ریشی سوناک برای مقابله با اعتصابات فلج‌کننده کارگران و کارمندان در بخش حمل و نقل، سازمان بهداشت و آموزش لایحه‌ای تدارک دیده است. این لایحه به کارمندان و کارگران این اصناف اجازه نمی‌دهد هر وقت و هر جا کار را زمین بگذارند و سیستم حمل و نقل و آموزش و مراکز درمانی را تعطیل کنند و اختلالات گسترده به وجود آورند. در بخشی دیگر از این لایحه به کارفرما اجازه داده می‌شود افراد خاطی را برکنار کند. 

    این موضوع باعث واکنش حزب کارگر و البته اتحادیه‌ها شده است. نماینده‌های کارگران در اتحادیه اصناف تصمیم گرفته اند علیه این لایحه اقدامی هماهنگ ترتیب دهند. آنها می‌گویند دولت به جای پاسخ به مطالبات حق اعتراض و اعتصاب را محدود می‌کند. کارگران خواستار افزایش حقوق متناسب با تورم هستند.

    موافقان لایحه ضد اعتصابات می‌گویند این قانون حامی مردم بریتانیاست. آنها متاثر از اعتصابات بسیار آسیب می‌بینند و این قانون اجازه نمی‌دهد هر زمان و هر جا که کارگران صلاح دیدند کار را زمین بگذارند و یک سیستم را مختل کنند. موافقان اشاره می‌‌کنند توقف کار در بخش بهداشت و درمان مثل اعتصاب راننده‌های آمبولانس آسیب‌های فراوان دارد و با جان انسان‌ها بازی می‌کند. پیش از تعطیلات سال نو راننده‌های آمبولانس مرکز فوریت‌های پزشکی بریتانیا اعتصاب کردند و ترس و وحشت زیادی در جامعه بریتانیایی به وجود آوردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها