|

پایتخت برزیل در محاصره هواداران بولسونارو

درست همان اتفاقی که در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا رخ داد، در خیابان‌های برازیلیا تکرار شده است؛ هواداران شورشی رئیس‌جمهور سابق و ملی‌گراهای افراطی با این ادعا که لولا رئیس‌جمهور قانونی نیست، به خیابان آمده اند و ساختمان‌های دولتی را تسخیر کرده اند!

پایتخت برزیل در محاصره هواداران بولسونارو
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تکرار وقایع روز ششم ژانویه کنگره آمریکا در خیابان‌های برازیلیا پایتخت برزیل و به دست هواداران بولسونارو، روزنامه‌های آمریکایی را به خود مشغول کرده است. نه تنها آمریکایی‌ها که روزنامه‌های چاپ انگلیس هم درگیر این موضوع هستند. شورش افراطی‌ها و ملی‌گراهای برزیل نگاه دوربین‌های خبری را دزدیده است. 

برای روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی یک موضوع دیگر هم اهمیت دارد؛ باز شدن مرزهای چین پس از سه سال پاندمی کرونا. در حالی که چین همچنان گرفتار کووید ۱۹ است، اما مرزهای خود را باز کرده است! روزنامه‌‌های انگلیسی از خشم شاهزاده هری در مصاحبه تلویزیونی و کتابش نسبت به نامادری‌اش هم نوشته اند. هری سوژه تکراری این روزنامه‌ها در روزهای اخیر است. 

 اعدام دو شهروند ایرانی مربوط به وقایع اخیر در خیابان‌های ایران و همچنین لغو مجوز وزیر خارجه فلسطین از سوی اسرائیل و هوای سرد و اختلال عملکرد بیمارستانی و فرودگاهی در هند و اقدام چین برای بازگشایی مرزها سوژه‌های مورد نظر روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هستند.

 

    گاردین

    خشم شاهزاده هری نسبت به نامادری در مصاحبه تلویزیونی

    پس از درز اطلاعاتی بخش‌هایی از کتابی که شاهزاده هری درباره خودش و خانواده سلطنتی نوشته، او در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شده و درباره ادعاهایی که کرده، پاسخ داده است. شاهزاده هری در این گفت و گو خشمش را علیه کامیلا، نامادری‌اش به وضوح نشان داده و درباره پدرش، برادرش و ازدواجش با مگان و حواشی‌اش صحبت کرده است. 

    شاهزاده هری با عنوان انتقاد به خانواده‌اش این حرفها را به زبان آورده است و گفته واقعیت این است که سکوت باعث می‌شود متجاوز سوء استفاده کند و ادامه دهد. هری در پایان برنامه تلویزیونی گفته مرور این مصاحبه به قدری تلخ خواهد بود که می‌تواند ملکه را هم به ضد سلطنت تبدیل کند.

    نام کتاب شاهزاده هری « ولیعهد یدکی / جانشین ولیعهد » است. او در این کتاب به صراحت می‌گوید خواسته‌هایش قربانی نامادری‌اش کامیلا شده است. هری در مصاحبه با ITV هم به صراحت از این ادعا دفاع کرده و گفته این حرف عین واقعیت است و از قضا برای کامیلا و بقیه اعضای خانواده ناراحت‌کننده نیست. چون آنها خاصه کامیلا من را آزار داده اند و البته هنوز هم چیزهایی برای آزار رساندن دارند. 

 

    نیویورک تایمز

    پایتخت برزیل در محاصره هواداران بولسونارو

    درست همان اتفاقی که در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا رخ داد، در خیابان‌های برازیلیا تکرار شده است؛ هواداران شورشی رئیس‌جمهور سابق و ملی‌گراهای افراطی با این ادعا که لولا رئیس‌جمهور قانونی نیست، به خیابان آمده اند و ساختمان‌های دولتی را تسخیر کرده اند! 

    چندی پیش خبر رسید بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل پیش از برگزاری مراسم تحلیف لولا این کشور را به قصد اقامتی یک ماهه در فلوریدا ترک کرده است. او هیچ‌وقت شکست را نپذیرفت و انتخاب لولا داسیلوا را به عنوان رئیس‌جمهور جدید برزیل به رسمیت نشناخت، اما هرگز مدرکی هم برای اثبات تقلب در انتخابات هم ارائه نکرد. 

    هواداران بولسونارو هم مدرکی برای اثبات ادعای تقلب در انتخابات ارائه نداده اند، اما دوباره لباس‌های زرد تیم ملی برزیل را به تن کرده و با پرچم این کشور به خیابان آمده و برخی ساختمان‌ها و وسایل دولتی را به آتش کشیده اند. آنها مقابل کنگره برزیل با صدای بلند می‌گویند: «همیشه گفته ایم که کنگره مال ماست».

 

عرب نیوز

    لغو مجوز سفر وزیر خارجه دولت فلسطین

    دولت اسرائیل در اقدامی جدید مجوز سفر‌های وزیر خارجه دولت فلسطینی‌ را لغو کرده است. آنها می‌گوید این اقدامی تنبیهی علیه فلسطینی‌ها است که به تازگی از سوی کابینه تندروی نتانیاهو در دستور کار قرار گرفته است. 

    وزیر خارجه دولت فلسطین، ریاض ملکی می‌گوید پس از این که از سفر برزیل بازگشته از لغو مجوز سفر خبردار شده است. آقای ملکی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برزیل به این کشور سفر کرده بود. مجوز سفر در واقع اعتبارنامه‌ای است که به مقامات ارشد فلسطینی اجازه می‌دهد راحت‌تر از شهروندان عادی داخل و یا خارج از کرانه باختری اشغالی سفر کنند. لغو این اعتبارنامه مانع بزرگی برای سفرهای دیپلماتیک مقامات فلسطینی ایجاد کرده است. 

    فلسطینی‌ها می‌گویند این اسرائیل است که باید بابت رفتارهای غیرقانونی تنبیه شود. آنها هستند که قوانین و عرف بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند و مستحق تنبیه هستند نه فلسطینی‌ها.

    به نظر می‌رسد تلاش اخیر مقامات فلسطینی برای این که بالاترین مقامات قضایی سازمان ملل نسبت به رفتارهای افراطی دولت نتانیاهو واکنش نشان بدهند، باعث اقدام اخیر اسرائیل شده است. خشونت نسبت به شهروندان فلسطینی و همچنین حضور وزیر امنیت اسرائیل همراه با گادر مسلح در مسجد الاقصی واکنش مسلمانان را در پی داشت و باعث عارض شدن فلسطینی‌ها به سازمان ملل شد. 

 

    نشنال

    زمستان و بیماران بی‌سرپناه در بیمارستان‌های هند

    دمای هوا در هند به زیر صفر رسیده و اختلالات عمده‌ای در پذیرش بیمارستانی ایجاد کرده است. صف طولانی بیماران سرپایی که بدون سرپناه و در هوای بسیار سرد مقابل مراکز درمان صف کشیده اند، رسانه‌ها را وادار به واکنش کرده است. 

    ظرفیت پذیرش مراکز درمانی دولتی برای رسیدگی به بیماران نیازمند به بستری پر شده، اما این مراکز دیگر توان رسیدگی به بیماران سرپایی و خدمات رسانی به آنها را ندارند. شهروندان بیمار در هوای سرد خارج از فضای سرپوشیده ساعتها باید منتظر بمانند تا ویزیت و رسیدگی شوند. 

    مدت زمانی که بیماران صرف معاینه و دریافت خدمات می‌کنند، گاه به قدری زیاد است که مجبور می‌شوند در فضاهای بیرونی این مراکز بخوابند! برخی از آنها به ایستگاه‌های اتوبوس که سقف دارد، پناه می‌برند و برخی مکان‌های مسقف دیگر. 

    شرایط جوی نامساعد و بروز مه حتی عملکرد فرودگاهی پایتخت را هم مختل کرده است. برخی پروازها لغو و یا با تاخیرهای فراوان انجام شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها