|

هشدار درباره بحران شیوع وبا در سوریه

گروه‌های فعال حقوق بشری در سوریه هشدار می‌دهند در صورت توقف ارسال کمک‌های سازمان ملل، وضعیت شیوع وبا در این کشور بحرانی خواهد شد. روسیه می‌تواند باعث توقف ارسال این کمک‌ها شود.

هشدار درباره بحران شیوع وبا در سوریه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

رسانه‌های آمریکایی از پایان ماراتن انتخاب سخنگوی مجلس نمایندگان خبر داده اند و البته تصاویری از دعوا و بگو مگوی جمهوریخواهان در فرایند رای‌گیری منتشر کرده اند. آنها همچنین به جنگ اوکراین، حواشی خاکسپاری پاپ سابق و گزارش‌هایی درباره نسل Z توجه کرده اند. 

برای روزنامه‌های انگلیسی هم انتخاب کوین مک‌کارتی به عنوان سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا اهمیت دارد، اما گزارش‌هایی درباره فرار آبراموویچ روس از شر تحریم‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین و همچنین حواشی شاهزاده هری و کتابش و البته بگو مگوی ادامه دار سازمان بهداشت بریتانیا و دولت بر سر افزایش حقوق و اعتصاب در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود. 

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای تصاویری از دو فرد جوان اعدام شده در ایران نقش بسته است. در کنار آن گزارش‌هایی از سوریه و افزایش نگرانی درباره عمیق‌تر شدن بحران شیوع وبا در این کشور به چشم می‌خورد. 

 

گاردین

ترفند آبراموویچ برای فرار از شر تحریم‌ها

اسناد و مدارکی به دست روزنامه گاردین رسیده است که نشان می‌دهد مالک ثروتمند روس سابق باشگاه چلسی پیش از آن که جنگ اوکراین شروع شود، اقداماتی برای تغییر مالکیت دارایی‌های خود انجام داده است.

آبراموویچ صاحب هفت فرزند است که کوچکترین آنها ۹ سال سن دارد. این روس ثروتمند پیش از این که روس‌ها به اوکراین حمله و اروپایی‌ها دارایی‌ها و املاک الیگارش پوتین را تحریم کنند، مالکیت ۱۰ صندوق مالی مخفی، کشتی لوکس، جت شخصی و هلی‌کوپترها و … را به فرزندانش واگذار کرده است. 

در واقع آبراموویچ تهدید روسای دولت‌های اروپایی و آمریکایی را برای مقابله با الیگارش پوتین جدی گرفته و همان روزها اصلاحاتی را در امور مالی‌اش ایجاد کرده است.

اما پرسشی که برای گاردین پیش آمده این است که نحوه انتقال دارایی‌‌ها و تغییرات به چه شکل بوده و آیا در نهایت این اموال و دارایی از محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در امان می‌مانند؟

 

عرب نیوز

هشدار درباره بحران شیوع وبا در سوریه

گروه‌های فعال حقوق بشری در سوریه هشدار می‌دهند در صورت توقف ارسال کمک‌های سازمان ملل، وضعیت شیوع وبا در این کشور بحرانی خواهد شد. روسیه می‌تواند باعث توقف ارسال این کمک‌ها شود.

کمک‌های سازمان ملل از مرز ترکیه برای سوریه ارسال می‌شود. تاریخ انقضای مجوز ارسال این کمک‌ها روز سه‌شنبه فرا می‌رسد. پیش از این که مجوز باطل شود، شورای امنیت جلسه‌ای ترتیب خواهد تا در صورت امکان مجوز برای شش ماه دیگر تمدید شود. 

گروه‌‌های فعال حقوق بشری گزارش‌های خود را درباره وضعیت بهداشت و غذا در مناطق محل ماموریت به سازمان ملل ارسال کرده اند. این گروه‌‌ها اغلب در مناطق مخالف دولت سوریه مثل بخش‌هایی از استان ادلب و حلب مستقر هستند. 

عدم رسیدگی دولت سوریه به این مناطق باعث بروز آسیب‌های گوناگون از جمله شیوع وبا شده است. گروه‌های حقوق بشری می‌ترسند با توجه به اتحاد روسیه و سوریه، روسیه درخواست برای تمدید ارسال کمک را وتو کند. 

 

نیویورک تایمز

پایان نبرد جنجالی « خانه » با پیروزی مک‌کارتی

پس از چهارده بار تلاش و البته شکست بالاخره در پانزدهمین دور رای‌گیری کوین مک‌کارتی نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا موفق شد چکش رهبری مجلس نمایندگان را در دست بگیرد و آن را روی میز بکوبد!

جناح دست راستی و تندروی جمهوریخواهان در مجلس برای چند روز مانع از انتخاب کوین مک‌کارتی شدند، روند رای‌گیری را مسدود کردند و خلاصه برای چهارده بار پیاپی او را ناکام گذاشتند. این وضعیت حتی پای ترامپ را هم به میان کشید و او را وادار به میانجی‌گری کرد. 

با همه این حرف‌ها مک‌کارتی امتیازاتی داد و جبهه تندروها را در مجلس سنگین‌تر کرد تا بتواند روی کرسی رهبری « خانه » بنشیند. در گزارش‌های مختلف به بگو مگوهای شدید مخالفان و موافقان مک‌کارتی هم اشاره شده است. گزارشگران نوشته اند حتی کار به نشان دادن انگشت و دست هم کشیده است.

 

ایندیپندنت

بگو مگوی سوناک و پرستاران ادامه دارد

ریشی سوناک از اتحادیه پرستاران بریتانیا خواسته اقدامی فوری و جسورانه انجام دهند تا با بحران بیمارستانی مقابله کنند. اعتصابات پراکنده در بخش بیمارستانی و خدمات اورژانسی باعث شده تعداد بیماران در لیست انتظار طولانی شود. 

اما رئیس اتحادیه پرستاران بریتانیا هم گفته این خواسته زمانی عملی می‌شود که دولت به تقاضای جامعه درمانی پاسخ دهد و به حقوق درخواستی آنها توجه کند. جامعه درمانی و سازمان بهداشت بریتانیا چندی پیش اعلام کرد با افزایش ۴درصدی حقوق موافق نیست و افزایش حقوق مطابق تورم روز می‌خواهد. 

دولت آن تقاضا را بی‌جواب گذاشته و از جامعه درمانی خواسته برای عبور از وضعیت اقتصادی موجود با کابینه همراهی کنند و اجازه ندهند بحرانی گسترده سازمان بهداشت بریتانیا را فرا گیرد.

رهبر اتحادیه پرستاران هشدار می‌دهد بی‌توجهی دولت به این قشر از شهروندان انگلیسی باعث می‌شود اعتصابی فراگیر که نمونه‌اش در تاریخ اعتصابات بریتانیا بی‌سابقه بوده، در دستور کار قرار بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها