|

خاکسپاری بندیکت؛ رضایت دوستان جلب نشد

پس از چند روز که از درگذشت پاپ سابق، بندیکت شانزدهم می‌گذرد، بالاخره مراسم وداع رسمی او در میدان سنت پیتر واتیکان برگزار شد.

خاکسپاری بندیکت؛ رضایت دوستان جلب نشد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

همچنان بن‌بست سیاسی در مجلس نمایندگان آمریکا سوژه مهم روزنامه‌های ایالات متحده است. جناح راست جمهوریخواهان همکاری نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد کوین مک‌کارتی به عنوان رهبر مجلس یا سخنگوی آن انتخاب شود. اما در کنار این موضوع جنگ اوکراین و البته حواشی مراسم خاکسپاری پاپ سابق موضوعات مهم به شمار می‌روند.

روزنامه‌های انگلیسی خاصه روزنامه‌هایی که سمت و سوی چپ دارند به لایحه ضد اعتصابات دولت سوناک پرداخته اند. از سوی دیگر دردسر تازه خانواده سلطنتی پس از ادعای شاهزاده هری که برادرش او را کتک زده هم سوژه دیگر این روزنامه‌هاست. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها برگزاری دادگاه متهمان حمله به خودروی سازمان ملل، تقاضای آتش‌بس در جنگ اوکراین از سوی پوتین، مراسم خاکسپاری پاپ سابق و موضوعاتی دیگر در صفحه اول بازتاب دارد.

 

گاردین

واکنش حزب کارگر به قانون ضد اعتصاب دولت

نه تنها اتحادیه‌های کارگری که حزب کارگر بریتانیا هم به تصمیم ریشی سوناک برای محدود کردن اعتصابات و اعتراضات واکنش نشان داده اند. رهبر حزب کارگر می‌گوید تلاش خواهیم کرد لایحه ضد اعتصاب را تغییر دهیم.

ریشی سوناک  و اعضای کابینه‌اش تصمیم گرفته اند در واکنش به اعتصابات اخیر، لایحه‌ای به نام « حداقل سطح خدمات » را تهیه کنند. این لایحه هنوز به طور کامل تهیه نشده است. اما پیش‌نویس آن می‌گوید اعتصاب‌گنندگان باید حداقل‌هایی را رعایت کنند وگرنه کار خود را از دست می‌دهند. 

آنها برای شش بخش از جمله سازمان بهداشت، راه‌ آهن، مدارس، آتش‌نشانی، امنیت مرزی لایحه ضد اعتصاب « حداقل سطح خدمات » را تهیه کرده اند تا مانع از برگزاری اعتصابات فلج‌کننده کارگری علیه دولت شوند. 

دولت ریشی سوناک در آخرین روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ و در روزهای آغازین سال ۲۰۲۳ با انواعی از اعتصابات رو به رو شد. اعتصاب‌کنندگان خواهان افزایش حقوق متناسب با تورم هستند.

 

نیویورک تایمز

خاکسپاری بندیکت؛ رضایت دوستان جلب نشد

پس از چند روز که از درگذشت پاپ سابق، بندیکت شانزدهم می‌گذرد، بالاخره مراسم وداع رسمی او در میدان سنت پیتر واتیکان برگزار شد. پاپ فرانسیس به گفتن جملاتی کوتاه و کلیشه‌ای در توصیف بندیکت بسنده کرد و البته باعث تکدر خاطر دوستان نزدیک پاپ سابق شد. 

مشاوران پاپ فرانسیس می‌گویند خواسته خود بندیکت شانزدهم این بوده مراسم ساده و متواضعانه و کم سر و صدا برگزار شود. اما نزدیکان و دوستان پاپ سابق می‌گویند حد و مقام بندیکت گفتن جملات ساده پاپ فرانسیس نبوده است. مراسمی همچون تشییع پاپ ژان پل دوم باید برای بندیکت برگزار می‌شد. 

پاپ فرانسیس به جمله ساده « بندیکت؛ دوست وفادار عیسی بود و امید است با شنیدن صدای او شادی‌اش کامل شود » بسنده کرده و متن خاص و جداگانه‌ای برای درگذشت بندیکت تهیه ندیده است. نزدیکان بندیکت می‌گویند این سخنان را برای هر کسی می‌توان به زبان آورد، اما بندیکت پاپ سابق بود؛ هر کسی نبود. 

 

عرب نیوز

حمله به خودروی سازمان ملل بدون برنامه‌ریزی بود

نخستین جلسه دادگاه متهمان حمله به خودروی سازمان ملل در روستای العقبیه لبنان برگزار شده است. قاضی پرونده معتقد است بر اساس اسناد و مدارک حمله به خودرو از پیش‌ برنامه‌ریزی شده نبوده است؛ در لحظه رخ داده است. تحقیقات نشان می‌دهد گروهی ۵۰ نفره با چوب و وسایل دیگر به خودروی حامل سربازان صلح سازمان ملل حمله کرده اند.

این پرونده هفت متهم دارد که یک نفر آنها به قتل متهم است و در بازداشت به سر می‌برد. شش نفر دیگر به خرابکاری و دستکاری در خودرو و البته اقدام به قتل متهم شده اند که در حال حاضر آزاد هستند. 

چندی پیش خودروی سازمان ملل در مسیر بازگشت به بیروت، در جاده‌ای در روستای العقبیه هدف حمله قرار گرفت. تیراندازی و البته چپ کردن خودرو باعث کشته شدن یک سرباز صلح ایرلندی و مجروحیت سه نفر دیگر از سرنشینان شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها