|

حملات سنگین اوکراین علیه روسیه در شرق

حداقل ۶۰ سرباز روسیه در حمله اخیر اوکراین در منطقه دونباس جان خود را از دست داده اند.

حملات سنگین اوکراین علیه روسیه در شرق
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

خبر و گزارش خسارات فراوانی که اوکراینی‌ها در تلافی حملات اخیر روسیه به این کشور وارد کرده اند، در صفحه اول اغلب رسانه‌ها و سایت‌های خبری جهان به چشم می‌خورد. برخی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای حتی عکس یک خود را همراه با گزارشی مفصل به این موضوع اختصاص داده اند. آنها به افزایش درگیری در کرانه باختری هم اشاره کرده اند.

برای روزنامه‌های انگلیسی همچنان هشدارهایی که سازمان بهداشت می‌دهد و از عواقب بی‌توجهی دولت به خواسته‌های کادر درمان می‌گوید، مهم است. از آن گذشته خبر ابتلای دوباره ناوراتیلووای افسانه‌ای به سرطان هم بخشی از صفحه اول این روزنامه‌ها را به خود مشغول کرده است. 

برای روزنامه‌های آمریکایی همچنان اوکراین و نزدیک شدن روسیه به شکست نهایی مهم است. در کنار آن به پیدا شدن شواهد بیشتر مبنی بر تاثیر مستقیم ترامپ بر حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ هم پرداخته اند. 

 

گاردین

سرطان؛ بازگشت ناوراتیلووا به زمین مبارزه!

نام مارتینا ناوراتیلووا پس از سال‌ها بازنشستگی و بی‌خبری به صدر اخبار بازگشته است. این قهرمان سالهای گذشته تنیس وقتی توییت کرد: « به سرطان مبتلا شده ام، اما با تمام وجودم مبارزه خواهم کرد »، بار دیگر نامش را سر زبان‌ها انداخت.

مارتینا ناوراتیلووا، سالها زن شماره یک تنیس جهان بود؛ یکی از بهترین تنیسورهای همه دوران! علاقمندان این رشته ورزشی او را به سرسختی در مبارزه می‌شناسند. ناوراتیلووا در حال حاضر ۶۶ ساله و به سرطان پستان و حنجره مبتلا شده است.

خودش می‌گوید یک بار هم در سال ۲۰۱۰ سرطان پستان را تجربه کرده است. اما تشخیص به موقع و پیگیری درمان باعث شده سرطان را هم شکست دهد. حالا در سال ۲۰۲۳ بار دیگر سر و کله سلول‌های سرطانی در بدن ناوراتیلووا پیدا شده است. پزشکان می‌گویند بیماری در مراحل اولیه و از نوع قابل درمان است. 

 

نشنال

تعیین اولویت‌‌های سال ۲۰۲۳ برای امارات 

شیخ محمد بن راشد، حاکم دوبی که ریاست دولت امارات را هم به عهده دارد، به همراه دیگر اعضای کابینه در نخستین جلسه هیات دولت سرفصل‌ها و اولویت‌های مهم کشور را برای سال ۲۰۲۳ مشخص کردند. 

هویت ملی و اماراتی کردن امور، تثبیت و پایداری آن، آموزش و توسعه اقتصادی از جمله اولویت‌های دولت امارات برای سال ۲۰۲۳ هستند. کابینه شیخ محمد بن راشد تلاش می‌‌کند این شاخصه‌ها را بیش از پیش ارتقا دهد. 

شیخ محمد بن راشد، حاکم دوبی می‌گوید با احتساب شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و توسعه امارات جایگاه بسیار خوبی در میان کشورهای جهان دارد. اما برنامه این است که جایگاه امارات ارتقا یابد و بهترین‌ها نزدیک‌تر شود. 

 در پایان نخستین جلسه هیات دولت امارات در سال ۲۰۲۳، آنها همچنین موافقت خود را برای گسترش همکاری با صربستان، ایتالیا، ساحل عاج و ساموآ اعلام و فرمان اجرایی شدن آن را تصویب کردند.

 

 نیویورک تایمز

حملات سنگین اوکراین علیه روسیه در شرق

حداقل ۶۰ سرباز روسیه در حمله اخیر اوکراین در منطقه دونباس جان خود را از دست داده اند. منابع خبری می‌گویند این حملات شکست روسیه را در اوکراین آشکارتر از گذشته کرده و یک بار دیگر اشتباه فرماندهان روس را نشان داده است. 

حملات اوکراین در روز دوشنبه و به اعتبار راکت‌های آمریکایی انجام شده است. هیمارس‌های شلیک شده از سوی اوکراین ضربه سنگینی به پیکر نظامیان روس وارد و آنها را در ماکیوکا در دونتسک زمین‌گیر کرده است. 

اوکراینی‌ها از اظهارنظر صریح و مستقیم درباره این حملات خودداری می‌کنند، اما غیر مستقیم و در لفافه معتقدند میزان تلفات روس‌ها در حملات روز دوشنبه حدود ۴۰۰ سرباز است، نه ۶۰ سرباز!

هواداران حمله روسیه به اوکراین در واکنش به این حملات یک بار دیگر فرماندهان روس را مقصر دانسته اند که اشتباهاتشان خسارات فراوان به بار آورده است. پوتین در سخنرانی شب سال نو و خطاب به خانواده‌های سربازان کشته شده روس گفته: « از صمیم قلب در غمتان شریک هستم».

 

عرب نیوز

اوج گرفتن خشونت در کرانه باختری

با بازگشت نتانیاهو به قدرت، درگیری و خشونت در کرانه باختری بیش از پیش اوج گرفته است. این درگیری‌ها باعث شده دو جوان فلسطینی جان خود را از دست بدهند. آنها نخستین قربانیان بازگشت نتانیاهو به عرصه سیاسی و دولت ائتلافی او هستند.

علاوه بر کشته شدن دو جوان فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی، سه شهروند فلسطینی دیگر هم مجروح و مصدوم شدند. همچنین در الخلیل، رام‌الله، نابلس، بیت لحم و سالفیت هم درگیری‌هایی گزارش شده است. 

نخست‌وزیر فلسطین، محمد شتیه می‌گوید اسرائیل بدون ترس از عقوبت این جنایات را انجام می‌دهد. آنها مسئول همه تنش‌ها و درگیری‌های جدید هستند. پیش از این تحلیلگران هشدار داده بودند بازگشت نتانیاهو به قدرت تنش و درگیری در کرانه باختری را افزایش خواهد داد. 

اسرائیل برای ضمیمه کردن کرانه باختری، مدت‌ها برنامه‌ریزی کرده و شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی‌نشین در مناطق فلسطینی‌نشین بنا کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها