|

پرواز بولسونارو به اورلاندو و اقامت در فلوریدا!

پیش از این که لولا داسیلوا سوگند بخورد و دوران ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند، رقیب انتخاباتی‌اش برزیل را ترک کرده بود.

پرواز بولسونارو به اورلاندو و اقامت در فلوریدا!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برگزاری مراسم تحلیف لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل با غیبت بولسونارو رئیس‌جمهور سابق این کشور نگاه رسانه‌های دنیا را خود جلب کرده است. اغلب روزنامه‌ها از روزنامه‌های غربی تا خاورمیانه به حضور داسیلوا در جمع مردم در برازیلیا اشاره کرده اند و از وعده او برای عبور از دوران مصیبت‌بار بولسونارو گفته اند. 

روزنامه‌های انگلیس علاوه بر ماجراهای برزیل، هشدار سازمان بهداشت را هم درباره اعتصابات طولانی مدت و موضوع حقوق کادر درمان پوشش داده اند. برای آنها گزارش صندوق جهانی پول درباره وضعیت سخت جهان در سال ۲۰۲۳ و ضعیف شدن قدرت اقتصادی بسیاری از کشورها هم اهمیت دارد. 

برای روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای گزارش سازمان ملل درباره اقتصاد کشورهای عربی، برگزاری مراسم تحلیف داسیلوا و حضور خیابانی او و همچنین خبر دستگیری تعدادی از بازیکنان فوتبال ایران در مهمانی اهمیت دارد.

 

گاردین

هشدار سازمان بهداشت درباره اعتصابات سال جدید

دولت سوناک تصمیم گرفته در سال ۲۰۲۳ تنها دو درصد به حقوق کادر درمان و اعضای سازمان بهداشت بریتانیا اضافه کند. این مقدار افزایش حقوق باعث واکنش سازمان بهداشت شده است. 

معترضان می‌گویند پیش‌بینی‌های اقتصادی و ارزیابی شاخص‌ها، از تورم بیش از ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهند، چطور ممکن است حقوق برای اعضای سازمان بهداشت بریتانیا با سقف ۲ درصد افزایش باشد؟

سازمان بهداشت هشدار می‌دهد بی‌توجهی به موضوع حقوق کادر درمان منجر به اعتصابات طولانی‌ مدت و فلج‌کننده خواهد شد. آنها پیش‌بینی می‌کنند مشابه اعتصابات بخش راه‌ آهن و فرودگاه در سازمان بهداشت و مراکز درمانی رخ دهد. شمه‌ای از این نوع اعتصابات در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ در بخش فوریت‌های پزشکی و رانندگان آمبولانس هم رخ داد. 

انتظار دولت بریتانیا از سازمان بهداشت و جامعه درمانی این است که افزایش دو درصدی حقوق را بپذیرند و کابینه را در کنترل تورم افسار گسیخته کمک کنند.

 

عرب نیوز

نشست ترکیه، سوریه و روسیه برای تنش‌زدایی

پس از دیدار و گفت و گوی وزرای دفاع و اطلاعات کشورهای روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو، وزرای خارجه این کشورها هم برای تنش‌زدایی اعلام آمادگی کرده اند. این نشست‌ها باعث گرم شدن روابط دو دولت ترکیه و سوریه شده است. 

به نظر می‌رسد در نیمه دوم ژانویه وزرای خارجه این کشورها دور هم جمع شوند و پروژه تنش‌زدایی را ادامه دهند. تلویزیون دولتی ترکیه در حالی این خبر را اعلام کرده است که مکان برگزاری نشست هنوز مشخص نشده است. 

کارشناسان مسائل خاورمیانه می‌گویند دیدار وزرای خارجه ترکیه، روسیه و سوریه نقش مهمی در ثبات منطقه خواهد داشت. آنها می‌گویند گرم شدن رابطه میان ترکیه و سوریه یعنی برقراری آرامش به ۹۰۰ کیلومتر مرز و کاسته شدن از درگیری‌ها. 

 مدتی است ترکیه رشته عملیاتی نظامی را در مناطق مرزی با سوریه و به منظور کنترل شبه‌نظامیان کرد انجام می‌دهد. پس از انفجار تروریستی استانبول اردوغان حتی از حملات زمینی در خاک سوریه با هدف تامین امنیت داخلی ترکیه هم خبر داد. 

 

نشنال

توسعه اقتصاد کشورهای عربی در دو سال آینده 

پیش‌بینی سازمان ملل این است که در پایان سال ۲۰۲۴ اقتصاد کشورهای عربی رشدی محسوس و بزرگ را تجربه خواهند کرد. در این گزارش آمده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، با رشدی سریع‌تر از سال ۲۰۱۴ تا امروز مواجه خواهند شد.

این گزارش از طرف کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا تهیه شده است. به استناد داده‌های این گزارش پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در غرب آسیا از ۱۴درصد در سال گذشته به هشت درصد در سال ۲۰۲۳ و چهار و نیم درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد. 

در گزارش سازمان ملل به تاثیر جنگ اوکراین و برخی درگیری‌ها و البته احتمال شیوع کووید ۱۹ هم توجه شده است. با این همه اما انتظار می‌رود نرخ تولید ناخالص داخلی در ۲۲ کشور عربی برای سال ۲۰۲۳ چهار و نیم درصد رشد پیدا کند و برای سال ۲۰۲۴ سه و چهاردهم درصد باشد.

 

نیویورک تایمز

پرواز بولسونارو به اورلاندو و اقامت در فلوریدا!

پیش از این که لولا داسیلوا سوگند بخورد و دوران ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند، رقیب انتخاباتی‌اش برزیل را ترک کرده بود. بولسونارو، رئیس‌‌جمهور سابق برزیل بود که در انتخابات اخیر شکست خورد. او هیچ وقت نتایج انتخابات و پیروزی لولا داسیلوا را به صراحت نپذیرفت. 

 طبق آداب و رسوم سیاست قرار بولسونارو در روز تحلیف حضور داشته باشد و رئیس‌جمهور جدید در حضور او سوگند بخورد و کار را شروع کند، اما سیاستمدار دست راستی و افراطی برزیل شب قبلش به سمت اورلاندو پرواز کرده بود. او می‌خواهد حداقل یک ماه در فلوریدای آمریکا بماند. 

آیا بولسونارو فقط برای از اعتبار انداختن مراسم تحلیف داسیلوا به سمت فلوریدا پرواز کرده است؟ برخی منابع می‌‌گویند پرونده تحقیقات از بولسونارو گشوده شده و او برای فرار از بازپرسی و سوالات مربوط به دوران ریاست‌جمهوری خود برزیل را ترک کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها