|

کرمیلن: آمریکا در جنگی غیر مستقیم با روسیه است

سفر فوق محرمانه زلنسکی به آمریکا، استقبال ویژه از او در این کشور و همچنین افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از اوکراین واکنش روس‌ها را در پی داشته است.

کرمیلن: آمریکا در جنگی غیر مستقیم با روسیه است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

انتشار گزارش نهایی کمیته تحقیق و بررسی کنگره آمریکا در موضوع حمله روز ششم ژانویه و حکومیت ترامپ مهمترین سوژه‌ای است که روزنامه‌های آمریکایی به آن پرداخته اند. البته بروز موج سرما و بارش سنگین برف و اختلال در تعطیلات کریسمس هم موضوع مهم دیگر در صفحه اول این روزنامه‌هاست.

روزنامه‌های انگلیسی این روزها و در موسم کریسمس منتشر نمی‌شوند و به تعطیلات رفته اند. سایت‌های این روزنامه‌ها موضوعاتی مثل چالش میان بریتانیا و اسکاتلند، اعتصاب و همچنین گزارش کمیته تحقیق و بررسی کنگره آمریکا و سرمای شدید در این کشور را مورد توجه قرار داده اند.

این که چینی‌ها یمن را به عدن می‌شناسند نه به افق صنعا، برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مهم است. به همین دلیل گزارشی از سفر هیات چینی به عدن در صفحه اول روزنامه‌های عربستان دیده می‌‌شود. اماراتی‌‌ها هم به واکنش روسها به سفر زلنسکی به آمریکا پرداخته اند.

 

گاردین

هشدار سوناک به اسکاتلند درباره قانون جنسیت

دومین چالش قانونی انگلیس و اسکاتلند در راه است؛ این بار پای هویت جنسی و قوانین تغییر جنسیت در میان است. چالش اول چندی پیش بر سر برگزاری رفراندوم دوم برای استقلال اسکاتلند بود. دیوان عالی بریتانیا هشدار داد هولی رود و اسکاتلند بدون تایید و مجوز وست‌مینستر، پارلمان بریتانیا نمی‌توانند رفراندوم برگزار کنند.

این بار هم نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده است اسکاتلند مستقل از آن چه در وست‌مینستر مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده، نمی‌تواند درباره روند تغییر جنسیت قانون وضع کند و بریتانیا را به چالش بکشد.

اسکاتلندی‌ها می‌خواهند قانون تغییر جنسیت را برای افراد راحت‌تر و در واقع دست دولت و نهادهای حاکمیتی را در این فرآیند کوتاه‌تر کنند. در طرح اسکاتلندی‌ها حتی برای افراد در سن ۱۶ تا ۱۷ سالگی گواهی هویت جنسی صادر خواهد شد.

خانم نیکولا استورجن به عنوان وزیر اول اسکاتلند و رئیس حزب ملی اسکاتلند در واکنش به هشدار بریتانیا گفته: سوناک و کابینه‌اش منکران دموکراسی هستند. 

 

عرب نیوز

ورود گروه دیپلمات‌های چینی به عدن 

چینی‌ها پس از تحکیم روابط با سعودی‌ها حالا راهی یمن شده اند. این نخستین سفر یک هیات چینی در هشت سال اخیر به این کشور است. هشت سالی که برای یمنی‌ها آغشته به جنگ و مصیبت و فلاکت بوده است. 

چینی‌‌ها به محض ورود به یمن، در عدن با دولت عبدالمالک سعید، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده و درباره حمایت‌‌ها و کمک‌های بشردوستانه به این کشور به بحث و گفت و گو نشسته اند. آنها به صنعا نرفته اند و با حوثی‌‌ها ملاقاتی نداشته اند.

همکاری چین در پروژه‌های عمرانی و تجاری و صنعتی یمن از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد توجه قرار گرفته است. این سفر در ادامه دیدار شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین با رئیس شورای رهبری یمن، علیمی در ریاض انجام گرفته است. 

دو هفته پیش از سفر هیات چینی به یمن، گروهی متشکل از سفرای اروپایی راهی عدن شدند. آنها همچنین شرایط تعز را هم بررسی کردند.

 

نشنال

کرمیلن: آمریکا در جنگی غیر مستقیم با روسیه است

سفر فوق محرمانه زلنسکی به آمریکا، استقبال ویژه از او در این کشور و همچنین افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از اوکراین واکنش روس‌ها را در پی داشته است. 

روسیه در واکنش به این اتفاق گفته است حمایت تمام و کمال آمریکا از اوکراین نشان می‌دهد این کشور در جنگی غیر مستقیم با کرملین است. 

سفر زلنسکی به آمریکا نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور است. او سوار بر قطار تا لهستان سفر کرد تا از خطر حملات موشکی روس‌ها در امان باشد و سپس سوار بر هواپیما به سمت آمریکا رفت. 

زلنسکی در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و از آنها خواست تا برای پیروزی مقابل روسیه حمایت نظامی خود را ادامه و هر چه بیشتر سلاح در اختیار اوکراین قرار دهند. 

روسیه بارها نسبت به حمایت نظامی آمریکا از اوکراین هشدار داده و از ایالات متحده خواسته سلاح‌‌های پیشرفته‌ای به اوکراین ندهد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها