|

دل مراکشی‌های فرانسه با مراکش است

امشب بازی دوم دور نیمه‌نهایی جام جهانی قطر۲۰۲۲ میان دو تیم ملی فرانسه و مراکش برگزار می‌شود. حضور مراکش به عنوان نخستین تیم عرب و آفریقایی در این مرحله شگفت‌انگیز و جاه‌‌طلبانه است.

دل مراکشی‌های فرانسه با مراکش است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در حالی که جام جهانی قطر به مراحل حساس و هیجان‌انگیز خود نزدیک شده، روزنامه ‌های آمریکایی بیش از پیش به ماجراهای اوکراین و البته تصمیمات جدید ماسک در توییتر مشغول هستند. اعتصاب کارگران خطوط ریلی بیش از هر موضوعی حواس روزنامه‌های انگلیسی را به خود جلب کرده است. در کنار آن بحران سازمان بهداشت و همچنین وعده‌های نخست‌وزیر برای پایان دادن به موضوع اسکان مهاجران موضوعات مهمی هستند که در صفحه اول مورد توجه قرار گرفته اند. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها رویارویی مراکش و فرانسه در نیمه‌نهایی جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ و همچنین فشار مضاعف زمستان بر اوکراینی‌ها در هیاهوی جنگ با روسیه و عملیات حوثی‌ها در یمن و موضوعاتی از این دست اهمیت دارد. 

  

گاردین

اعتصاب کارگران؛ از سفر با قطار خودداری کنید!

با ادامه اعتصاب کارگران خطوط ریلی بریتانیا تنها راه حلی که به نظر مسئولان رسیده توصیه به عدم استفاده از قطار است! آنها قرار بود در جلسه کبرا درباره استفاده از نظامیان به جای کارگران اعتصاب‌کننده تصمیم بگیرند که به نظر می‌رسد به توافق نرسیده اند.

از یک سو کارگران و کارمندان اعتصاب‌کننده بریتانیایی سر حرفشان ایستاده اند و از سوی دیگر حرف ریشی سوناک در جایگاه نخست‌وزیر یک کلام است و قرار نیست تغییری در دستمزد کارگران ایجاد شود. 

این جبهه‌گیری‌ها در نهایت منجر به این شده است که تنها ۲۰درصد خدمات ریلی برقرار باشد و بخش عمده، مشغول اعتصاب. کارشناسان ارزیابی می‌کنند این وضعیت تا چهار هفته در روزهای تعطیلات کریسمس و آخر سال بر عملکرد راه‌ آهن سراسری بریتانیا تاثیر می‌گذارد و اختلال و بی‌نظمی را همراه خواهد داشت. 

اعتصاب دو روزه خطوط ریلی بریتانیا حدود ۴۰هزار کارگر را شامل می‌شود و یکی از گسترده‌ترین اعتصابات بخش صنعتی انگلیس به حساب می‌آید. 

 

نیویورک تایمز

گام دوم ماسک برای کاهش هزینه‌ها در توییتر

با دستور ایلان ماسک، رئیس توییتر، پرداخت اجاره دفتر تیم‌‌های حقوقی این شرکت هم متوقف شد تا گام دوم برای کاهش هزینه‌ها برداشته شود. این اقدام به منزله انحلال تیم‌های مشاور حقوقی توییتر است.

تیم‌های حقوقی توییتر در این دفترها مستقر بودند و در مسائل ایمنی به صاحبان شرکت مشاوره می‌دادند. چند نفر از نزدیکان توییتر می‌گویند نه اجاره دفتر مشاوران حقوقی سانفرانسیسکو پرداخت شده است و نه اجاره دفترهای خارج از آمریکا. 

ایلان ماسک به محض حضور در توییتر و در دست گرفتن کار گام اول را برداشت و تعدادی از مدیران ارشد و همچنین کارمندان این شرکت را اخراج و تعدیل کرد. او در ادامه تعدادی از قراردادهای تبلیغاتی توییتر را هم فسخ کرد. 

ماسک همچنین به کارمندان توییتر ایمیلی داخلی فرستاده که حواسشان به حرف‌ها و اظهاراتشان در مصاحبه با رسانه‌ها باشد و چیزی نگویند که بر خلاف منافع شرکت باشد. در غیر این صورت از آنها شکایت خواهد شد. 

 

عرب نیوز

فشار مضاعف زمستان بر اوکراینی‌ها

زمستان امسال برای اوکراینی‌ها سخت‌تر و سردتر از هر زمستان دیگر می‌گذرد؛ گویی جنگ و راکت‌های روسی هوا را سردتر کرده است. 

حملات موشکی اخیر روسیه به پایتخت اوکراین شهروندان کیف را یک بار دیگر مجبور کرده به پناه‌گاه‌ها و البته ایستگاه‌های مترو پناه ببرند. ترس و هراس از جنگ و ناامنی و ویرانی خانه‌ها یک طرف، طرف دیگر هوای سرد و غیر قابل تحمل اوکراین است. 

تاسیسات انرژی و برق اوکراین زیر بار حملات روسیه آسیب دیده و باعث شده ایالات متحده آمریکا در جدیدترین بسته‌های کمکی خود این موضوع را در نظر داشته باشد و تجهیزات انرژی برای اوکراینی‌ها بفرستد. 

فشار جدید حملات موشکی روسیه در زمستان همچنین باعث شده متحدان غربی اوکراین کمک‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برای این کشور در نظر بگیرند. این تصمیم در نشست اخیر رهبران غربی در پاریس اتخاذ شده است.

 

نشنال

دل مراکشی‌های فرانسه با مراکش است

امشب بازی دوم دور نیمه‌نهایی جام جهانی قطر۲۰۲۲ میان دو تیم ملی فرانسه و مراکش برگزار می‌شود. حضور مراکش به عنوان نخستین تیم عرب و آفریقایی در این مرحله شگفت‌انگیز و جاه‌‌طلبانه است

اتفاق جالب اما حس و واکنش مراکشی‌های مقیم فرانسه به این رویارویی است؛ مهاجرانی که امشب می‌خواهند بازیکنان سرزمین مادری پیروز میدان باشند. آنها به مراکش وفادارند هرچند که در فرانسه زندگی می‌کنند. 

بسیاری از آنها از فرانسه راهی قطر شده اند تا مراکش را تشویق کنند. مراکشی که نه تنها نماینده آفریقایی‌ها که نماینده جهان عرب و مسلمانان در این مرحله از جام جهانی است. 

برای بسیاری از هواداران مراکشی بازی امشب فراتر از یک مسابقه فوتبال است؛ آنها به بازی امشب به چشم یک مواجهه سیاسی نگاه می‌کنند. یک سو فرانسه با سابقه استعماری در مراکش و دیگر کشورهای آفریقایی ایستاده است و سوی دیگر مستعمره سابق که حالا ۶۶ سال است که آزاد و مستقل شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها