|

تبادل بسکتبالیست آمریکایی با «تاجر مرگ» روسی

تبادل زندانی آمریکایی و روسی با یکدیگر مهمترین خبر روزنامه‌های آمریکایی است. آنها گرچه به خبرهایی از اوکراین و فرارسیدن تعطیلات آخر سال توجه کرده اند، اما بیش از هر موضوعی به تبادل بریتنی گرینر با تاجر روسی اسلحه پرداخته اند.

تبادل بسکتبالیست آمریکایی با «تاجر مرگ» روسی

به گزارش شبکه شرق، برای انگلیسی‌ها سر و صدایی که هری و مگان با پخش سریالی در نتفلیکس به پا کرده اند اهمیت دارد. البته گزارش‌هایی از وقایع ایران هم در صفحه اول این روزنامه‌ها به چشم می‌خورد.

مشارکت همه‌جانبه چین و عربستان اغلب روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را به خود مشغول کرده است. جز آن خبر اعتصابات فرودگاهی در بریتانیا و همچنین گزارش‌هایی از اجرای حکم برخی معترضان بازداشتی در وقایع اخیر ایران و تنش میان فلسطین و اسرائیل در صفحه اول این روزنامه دیده می‌شود. 

 

 

گاردین

تلاش برای سلب عناوین سلطنتی هری و مگان 

 

یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس بریتانیا تصمیم گرفته طرحی را برای سلب عناوین سلطنتی هری و مگان ارائه دهد. آقای باب سیلی می‌گوید او این طرح را پیش از جنجال‌های اخیر نتفلیکس و مستند هری و مگان آماده کرده است. 

پخش مستند شش اپیزودی هری و مگان از نتفلیکس یک بار دیگر نام دو عضو خانواده سلطنتی را سر زبان‌ها انداخته است. به زعم منتقدان این سریال توهین به میراث ملکه الیزابت دوم است. 

هری و مگان دوک و دوشس ساسکس هستند. اگر طرح باب سیلی در پارلمان رای بیاورد، طبق قانون این دو عضو خانواده سلطنتی القاب خود را از دست خواهند داد. 

باب سیلی معتقد است این دو نفر نه تنها شان خانواده خود را در حد زباله کاهش می‌‌دهند که از این رفتارها پول هم در می‌آورند. 

برخی از نمایندگان حزب کارگر هم البته با اهدافی دیگر در پی حذف برخی عناوین سلطنتی هستند. آنها معتقدند ریخت و پاش‌های این خانواده زیاد است و بهتر است با حذف برخی عناوین از هزینه‌ها کاسته شود.

 

 

نیویورک تایمز

تبادل بسکتبالیست آمریکایی با «تاجر مرگ» روسی

 

با موافقت ایالات متحده بالاخره بازیکن بسکتبال آمریکا بریتنی گرینر با یک شهروند روسی معاوضه شد و به خانه برگشت. این شهروند روس ویکتور بوت نام دارد و به « تاجر مرگ » مشهور است. 

ویکتور بوت به مدت ۱۲ سال در ایالات متحده در حبس بود. در سوی دیگر ماجرا روسیه ستاره بسکتبال تیم فینیکس مرکوری آمریکا را به اتهام مواد مخدر به مدت ۱۰ ماه در زندان نگه داشته بود. 

جو بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید خبر داد بریتنی گرینر سالم و سرحال است و در ابوظبی با زندانی روس معاوضه شده و در راه آمریکا است. او همچنین گفت تلاش‌های ایالات متحده برای آزادی پل ویلان مدیر شرکت میشیگان هم ادامه دارد. 

پل ویلان از سال ۲۰۱۸ در روسیه در زندان است. بایدن معتقد است روسیه به شکلی دیگر با پرونده آقای ویلان برخورد می‌کند. 

 

 

عرب نیوز

آموزش زبان چینی در مدارس عربستان

 

رهبران دو کشور چین و عربستان مشارکت استراتژیک خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترش داده اند و پای قراردادهای متنوعی امضا انداخته اند. 

در این توافق جامع نه تنها چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و توسعه کمربند جاده‌ای چین مورد توجه قرار گرفته است که طرف سعودی پذیرفته آموزش زبان چینی در مدارس عربستان فراگیر شود. 

مشارکت در زمینه قضایی و تجاری و انرژی و ساخت و ساز مسکن هم از دیگر زمینه‌های توافق جامع میان چین و عربستان است. 

با توجه به این که موارد ابتلا به کووید ۱۹ در چین افزایش داشته، پروتکل ماسک در دیدار هیات‌های دو کشور در ریاض رعایت شده است. 

 

 

نشنال

اعتصاب؛ هشدار بی‌نظمی در فرودگاه‌های بریتانیا

 

وزیر کشور بریتانیا در واکنش به اعتصابات کارمندان فرودگاهی در تعطیلات کریسمس از مسافران خواسته در تاریخ و زمان پروازهای‌ خود تجدید نظر کنند. 

سوئلا بریورمن به مسافران هشدار داده که در صورت سفر در تعطیلات کریسمس با فرودگاه‌هایی پر هرج و مرج و نامنظم روبه‌رو خواهند شد. 

او همچنین از کارگران و کارمندان انتقاد کرده که تاریخ تعطیلات را برای اعتصاب و اعتراض انتخاب کرده اند. 

امسال بریتانیا تعطیلات کریسمس پر هرج و مرجی را پشت سر خواهد گذاشت؛ نه تنها کارمندان فرودگاهی که کارمندان راه آهن هم تصمیم گرفته اند اعتصاب کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها