|

تقویت روابط چین و سعودی در سفر شی به عربستان

رئیس‌جمهور چین امروز وارد عربستان می‌شود تا روابط تجاری و دیپلماتیک کشورش را با سعودی‌‌‌‌ها تقویت کند.

تقویت روابط چین و سعودی در سفر شی به عربستان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

درخشش شیرهای اطلس در بازی دور حذفی جام جهانی مقابل اسپانیا رسانه‌ها را وادار کرده دست کم در عکس یک به این موضوع اشاره کنند؛ مراکشی‌ها در ضربات پنالتی اسپانیای مدعی را حذف کردند تا به دور یک چهارم صعود کنند و با پرتغال دیگر مدعی قهرمانی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ روبه‌رو شوند. 

روزنامه‌های آمریکایی همچنین به ماجرای فرار مالیاتی یکی از شرکتهای ترامپ و محکومیت آن اشاره کرده است. همچنین خبر رد شکایت علیه بن سلمان و پیروزی نماینده دموکراتها در انتخابات سنای جورجیا هم پرداخته است. 

روزنامه‌های انگلیسی بار دیگر پرونده لیدی مون نماینده مجلس اعیان را گشوده اند و از لابی‌های دیگر این نماینده پرده برداشته اند و همچنین خبرداده اند او برای اعاده حیثیت از مجلس کناره‌گیری کرده است. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها صعود مراکش به دور یک چهارم جام جهانی قطر و حذف اسپانیا به دست این تیم بسیار اهمیت دارد. همچنین آنها به سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و وضعیت اقتصادی بحرانی لبنان و صدور حکم اعدام برای پنج معترض در ایران اشاره کرده اند. 

 

عرب نیوز

 تقویت روابط چین و سعودی در سفر شی به عربستان 

شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین امروز وارد عربستان می‌شود تا روابط تجاری و دیپلماتیک کشورش را با سعودی‌‌‌‌ها تقویت کند.

رهبران دو کشور پای بیش از ۲۰ قرارداد اولیه را با ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار امضا خواهند کرد و بیش از پیش روابط تجاری خود را گسترش خواهند داد. 

این قراردادها بیشتر در زمینه تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و جدایی اقتصاد سعودی از نفت و توسعه صنعت توریسم است. 

سفر شی به عربستان سه روزه است. رئیس‌جمهور چین در این سفر همچین در نشست‌هایی بین المللی با حضور رهبران بیش از ۳۰ کشور جهان شرکت خواهد کرد. 

 

گاردین

لیدی مون از مجلس لردها کناره‌گیری می‌کند

پرونده لابی‌های گسترده لیدی مون و همسرش برای بستن قرارداد با دولت در دوران پاندمی کووید ۱۹ کار دست این نماینده مجلس لردهای بریتانیا داد. 

لیدی مون زیر بار فشار رسانه‌ها و همچنین به منظور اعاده حیثیت از مجلس اعیان مرخصی گرفته است که معنی و مفهوم آن ترک همیشگی کرسی مجلس است. 

در اسناد و مدارکی که چندی پیش منتشر شده است لیدی مون در دوران پاندمی کووید ۱۹ لابی‌های گسترده‌ای به منظور بستن قرارداد تهیه وسایل محافظتی کادر درمان با دولت انجام می‌دهد و از کنار این معامله مبلغ هنگفتی سود به دست می‌آورد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد دو شرکتی که لیدی مون برای بستن قرارداد میان آنها و دولت لابی کرده به نوعی با همسرش در ارتباط بوده اند و در واقع خانواده مون - بارومن از این معامله سود برده اند.

 

نشنال

وابستگی لبنان به پولهای ارسالی از خارج

لبنان دوازدهمین کشور جهان وابسته به حواله‌های خارجی پول است! این خبری است که در گزارش جدید « مرسی کورپس » منتشر شده است. مرسی کورپس موسسه‌ای غیردولتی فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه مالی و … است. 

 در این گزارش آمده است از هر سه خانوار لبنانی، یکی وابسته به پولهایی است که نزدیکان و آشنایان خارج از لبنان برای آنها حواله می‌کند. مفهوم این ادعا این است اگر کمک‌های بیرونی به این خانواده‌ها نرسد آنها توان گذران زندگی روزمره خود را ندارند.

در واقع این گزارش می‌گوید وضعیت اقتصادی لبنان بحرانی و این کشور ورشکسته است و نمی‌تواند نیازهای اولیه شهروندان را تامین کند. 

نکته شایسته توجه در گزارش مرسی کورپس این است که حواله‌های خارجی بیش از نیمی از تولید ناخالص ملی لبنان را هم تشکیل می‌دهد. به این دلیل است که بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود لبنان را بدترین بحران اقتصادی تاریخ معاصر توصیف می‌کند.

 

نیویورک تایمز

دادگاه آمریکایی شکایت علیه بن سلمان را رد کرد

به تبعیت از دستور العمل دولت بایدن در تایید مصونیت بن سلمان، دادگاه آمریکایی شکایت علیه او را در پرونده قتل خاشقچی رد کرد. 

این پرونده با شکایت حدیث چنگیز، نامزد جمال خاشقچی روزنامه‌گار عربستانی - آمریکایی علیه محمد بن سلمان به جریان افتاد. 

چندی پیش پادشاه عربستان، ملک سلمان، پسرش شاهزاده محمد بن سلمان را در سمت نخست‌وزیر رئیس کابینه سعودی معرفی کرد. این اتفاق چند روز قبل ضرب الاجل دادگاه آمریکا برای به جریان انداختن پرونده رخ داد تا عنوان نخست‌وزیری برای محمد بن سلمان مصونیت دادگاهی ایجاد کند. 

جمال خاشقچی ستون‌نویس عربستانی - آمریکایی منتقد سیاست‌های سعودی در سال ۲۰۱۸ به دفتر کنسولی عربستان در استانبول مراجعه کرد تا مدارک ازدواجش را بگیرد، اما هرگز از آن دفتر بیرون نیامد. او به طرز فجیعی کشته شد. 

تحقیقات و بررسی‌های ترکیه نشان می‌داد بن سلمان نقش پررنگی در صدور حکم قتل خاشقچی دارد، اما دادگاه عربستان او را از این اتهام مبرا دانست، دادگاه آمریکا هم شکایت علیه او را رد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها