|

چینی‌ها خارج از مرز چین هم کنترل می‌شوند

گروه‌های حقوق بشری اروپایی ادعا می‌کنند دولت چین حدود ۱۰۰ ایستگاه پلیس مخفی در سراسر جهان دارد. ماموران پلیس عضو این ایستگاه‌ها مامورایت دارند تا شهروندان چینی مخالف دولت را شناسایی و وادار به بازگشت به کشور کنند!

چینی‌ها خارج از مرز چین هم کنترل می‌شوند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با سرکوب اعتراضات داخلی چین، رسانه‌‌های اروپایی به شکلی دیگر ماجرای این کشور را دنبال می‌کنند؛ فعالیت پلیس مخفی برون‌مرزی چین در کشورهای اروپایی برای شناسایی مخالفان و بازگرداندن آنها به چین!

روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی همچنین به خبرها و حواشی جام جهانی فوتبال در قطر و بحران انرژی در فصل سرد اروپا هم توجه کرده اند. 

در رسانه‌های خاورمیانه‌ای بروز اعتراضات در جنوب سوریه و آغاز طرح کربن صفر در امارات و صعود تیم‌های انگلیس و فرانسه به جمع هشت تیم برتر جهان فوتبال پرداخته اند.

 

 گاردین

چینی‌ها خارج از مرز چین هم کنترل می‌شوند

گروه‌های حقوق بشری اروپایی ادعا می‌کنند دولت چین حدود ۱۰۰ ایستگاه پلیس مخفی در سراسر جهان دارد. ماموران پلیس عضو این ایستگاه‌ها مامورایت دارند تا شهروندان چینی مخالف دولت را شناسایی و وادار به بازگشت به کشور کنند!

در گزارش این گروه حقوق بشری اسپانیایی می‌خوانیم بیشترین ایستگاه‌های پلیس مخفی چین در ایتالیا و در شهر میلان مستقر هستند. چین در ایتالیا ۱۱ ایستگاه پلیس مخفی دارد. نخستین ایستگاه پلیس مخفی برون مرزی چین در سال ۲۰۱۶ در میلان فعالیت خود را شروع کرد.

این ایستگاه‌ها علاوه بر ایتالیا در کشورهایی مثل آلمان، کانادا، هلند، صربستان، کرواسی و رومانی هم شناسایی شده اند. دولت چین به صورت غیر رسمی می‌‌خواهد جمعیت خارج از مرزهای خود را خاصه در اروپا رصد کند. شناسایی مخالفان و محدود کردن آنها از اهداف دولت چین است.

 

نشنال

آغاز طرح سراسری کربن صفر در امارات 

امارات به عنوان نخستین کشور خاورمیانه‌ای از روز گذشته طرح سراسری کربن صفر را به دست شیخ محمد بن راشد حاکم دوبی کلید زد. او در مقام رئیس دولت در امارات با حضور در عجمان این طرح را آغاز کرد. 

کنترل انرژی خروجی از خانه‌ها و ادارات و رعایت استاندارد توسعه پایدار در حفظ محیط زیست و محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای از اهداف طرح کربن صفر امارات است. این طرح می‌گوید امارات تا سال ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر می‌رساند.

شیخ محمد بن راشد در عجمان گام نخست این طرح را افتتاح کرد. با این طرح انرژی مورد نیاز در خانه‌ها به ۲۵درصد کاهش می‌یابد و همچنین تا ۱۶درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. 

 

عرب نیوز

اعتراضات در جنوب سوریه کشته داد

شرایط بد اقتصادی باعث شده است که تعدادی از شهروندان سوری در جنوب این کشور دست به اعتراض بزنند و به ساختمان فرمانداری حمله کنند. معترضان در سویدا با پلیس هم درگیر شدند. 

اهالی سویدا اغلب دروزی هستند. آنها در تجمعات اعتراضی خود شعار مرگ بر اسد سر داده و خواستار سرنگونی دولت او شده اند. افزایش قیمت کالاها و تورم گذران زندگی را برای این مردم سخت کرده است. 

معترضان در در دفتر فرمانداری تعدادی از پرونده‌ها را به آتش کشیده و سپس به سمت ایستگاه پلیس حرکت کرده اند تا آن را تصرف کنند. در این درگیری‌ها یک شهروند به ضرب گلوله و یک مامور پلیس کشته شده است. 

منابع خبری رسمی سوری معترضان را یاغی و غارتگر توصیف کرده اند. دولت اسد هم در بیانیه‌ای وعده داده با هرگونه حرکتی که ثبات کشور را تضعیف کند، برخورد خواهد شد. 

 

نیویورک تایمز

بی‌اعتنایی هواداران عرب به خبرنگاران اسرائیلی در قطر

برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر فرصتی مهیا کرده تا شهروندان عرب با پرچم‌های فلسطین در استادیوم‌ها و فضاهای شهری جولان بدهند و در عوض به خبرنگاران اسرائیلی که برای پوشش خبری بازی‌ها آمده اند، بی‌اعتنایی کنند. 

سر خبرنگاران اسرائیلی در این تورنومنت خلوت‌تر از دیگر خبرنگاران است. هواداران عرب حاضر در قطر معمولا جواب سوالات خبرنگاران اسرائیلی را نمی‌دهند و مقابل دوربین‌های آنها حاضر نمی‌شوند. 

قطر و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند، اما امیر قطر نه تنها به خبرنگاران و رسانه‌های اسرائیلی مجوز ورود به این کشور را برای پوشش خبرهای جام جهانی داد و که مجوز فرود هواپیماهای اسرائیلی را هم صادر کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها