|

چین سر دوراهی کاهش محدودیت و پاندمی جدید

ویروس کرونا به سرعت انتقال و شیوع مشهور است.

چین سر دوراهی کاهش محدودیت و پاندمی جدید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

آن چه این روزها در چین رخ می‌دهد عجیب و غریب و غیرقابل پیش‌بینی است؛ از طرفی شهروندان چین از محدودیت و قرنطینه خسته و دلزده هستند و به خیابان آمده اند و تا پای مطالبه استعفای دولت کمونیست هم پیش رفته اند. اما از طرف دیگر موارد ابتلای کووید ۱۹ در این کشور بالا رفته و نگرانی از بروز پاندمی جدید و انتقال به دیگر کشورها را هم به وجود آورده است. این موضوع در صفحه اول روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است. 

این روزنامه‌ها همچنین به اتفاق تاریخی داوری تیم زنان برای مسابقات مردان در جام جهانی هم اشاره کرده اند. علاوه بر این موضوعاتی مثل رسوایی نماینده مجلس لردهای انگلیس در ماجرای قرارداد وسایل محافظت پزشکی با دولت هم در روزنامه‌های انگلیسی پیگیری می‌شود. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای از نمایش خیره‌کننده مراکش در جام جهانی و صعود آنها به دور بعد به وجد آمده اند. آنها همچنین به تلاش آمریکا برای جلوگیری از حمله ترکیه به سوریه و مواضع کردها پرداخته اند و از اتفاق تلخ بندر انزلی در شب حذف تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی از جام جهانی گزارش داده اند. 

 

عرب نیوز

مخالفت آمریکا با حمله نظامی جدید ترکیه به سوریه

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایالات متحده آمریکا مخالف عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای خود در ترکیه مخالفت خود را ابراز کرده است. 

پس از انفجار چندی پیش در استانبول، ترکیه شبه‌نظامیان کرد را عامل این واقعه مرگبار معرفی کرد و وعده داد عملیاتی علیه آنها انجام خواهد گرفت. نظامیان ترکیه آن روزها مشغول عملیات نظامی در مرزهای عراق بودند. 

وزیر دفاع آمریکا در تماس با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه تاکید کرده حمله زمینی ترکیه در مرزهای سوریه و مواضع کردهای این منطقه باعث می‌شود دستاوردهای نظامی علیه داعش به خطر بیفتد. 

آکار در واکنش به این هشدار گفته ایالات متحده بهتر است به وعده‌هایش عمل کند. آنها باید ما را درک کنند و به تروریست‌ها اجازه ندهند با لباس و پرچم خود حضور داشته باشند. منظور ترکیه از تروریست‌ها، شبه‌نظامیان کرد است. 

 

نشنال

شیرهای اطلس صدرنشین صعود کردند

جاه‌طلبی‌های تیم ملی مراکش در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ ادامه دارد. آنها نه تنها بلژیک را شکست دادند که در آخرین مسابقه از سد کانادا هم گذشتند تا با ۷ امتیاز صدرنشین گروهی باشند که کرواسی نائب قهرمان دوره پیش را هم داشت.

مراکش برای نخستین بار از سال ۱۹۸۶ به این طرف موفق شده است که به دور حذفی بازی‌های جام جهانی صعود کند. 

تیم ملی فوتبال مراکش در آخرین بازی دور گروهی با نتیجه دو بر یک مقابل کانادا به پیروزی رسید و حالا باید در دور حذفی به مصاف اسپانیای مدعی و جوان برود. 

نمایش مراکشی‌ها تا اینجای مسابقات جام جهانی قطر جاه‌طلبانه، جانانه و با شور و اشتیاق بوده است. آنها با تمام وجود می‌جنگند و هواداران فوتبال را وادار می‌کنند به نمایش آنها نگاه کنند.

 

نیویورک تایمز

چین سر دوراهی کاهش محدودیت و پاندمی جدید

بروز اعتراضات گسترده در چین و مطالبه استعفای دولت از یک سو باعث شده محدودیت‌‌های جدید کرونایی لغو شود و از سوی دیگر این اتفاق باعث ظهور همه‌گیری جدید خواهد شد. ویروس کرونا به سرعت انتقال و شیوع مشهور است. 

کارشناسان پزشکی و بهداشتی معتقدند سیاست کووید ۱۹ صفر چین طی دو سال گذشته باعث شده شهروندان این کشور از نعمت مصونیت طبیعی محروم بمانند و سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند. با بروز موارد جدید ابتلا دولت چین تصمیم گرفت محدودیت‌های سابق را دوباره برقرار کند که خشم مردم را برانگیخت. 

خشم شهروندان چینی باعث شد دولت از خواسته خود عقب‌نشینی کند و حالا یک دورنمای تاریک و مبهم مقابل چینی و دولت چین و البته جهان قرار بگیرد؛ احتمال بروز پاندمی مرگبار جدید کرونایی.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها