|

تقابل فوتبالی ایران و آمریکا در سایه دشمنی دیرینه

امروز دو تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به مصاف هم می‌روند. این درحالی است که اعتراضات در ایران وارد سومین ماه شده و تنش میان دو دشمن دیرینه را بیش از پیش تشدید کرده است.

تقابل فوتبالی ایران و آمریکا در سایه دشمنی دیرینه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اتفاقات چین و تلاش دولت شی جینپینگ برای جمع کردن اعتراضات موضوع مورد توجه اغلب رسانه‌های اروپایی و آمریکایی است. در کنار آن خبرهای جام جهانی و اوکراین جایگاه خود را دارند. 

آمریکایی‌ها به طور خاص به رویارویی تیم ملی کشورشان با تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در سومین بازی دور گروهی جام جهانی قطر پرداخته اند و آن را مسابقه‌ای زیر سایه وقایع اخیر ایران و دشمنی دیرینه دو دولت ارزیابی کرده اند. 

روزنامه‌های انگلیسی از تقابل فوتبالی ولز و انگلیس در جام جهانی گفته اند و از سوابق نچندان دوستانه هواداران دو تیم نوشته اند. 

همکاری امارات و اروپا برای انهدام کارتل مواد مخدر، خاصه کوکائین و صعود تیم ملی برزیل به دور بعدی مسابقات و تلاش ترکیه برای بهبود روابط دیپلماتیک خود در منطقه هم سوژه‌های مورد توجه رسانه‌های خاورمیانه‌ای است.

 

 گاردین

 هشدار سوناک به چین درباره سرکوب معترضان

صف‌آرایی نیروهای پلیس چین برای مقابله با متعرضان این کشور باعث واکنش ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس شده است. 

او در نخستین اظهارنظر خود در زمینه سیاست خارجی بریتانیا به شی جینپینگ هشدار داده است سرکوب معترضان به معنای پایان دوره طلایی روابط دو کشور خواهد بود. 

چند روزی هست که شهروندان چینی در شهرهای مختلف کشورشان دست به اعتراض زده اند و خواهان استعفای دولت هستند. آنها مخالف بازگشت به سیاست‌های سختگیرانه کووید ۱۹ و قرنطینه هستند و آن را ناکارآمد می‌دانند. 

 بروز این اعتراضات آن هم در مقیاسی گسترده اتفاق نادری در چین به حساب می‌آید. نیروهای پلیس برای سرکوب اعتراضات به خیابان آمده اند. 

 

نشنال

همکاری امارات و اروپا برای انهدام کارتل کوکائین

کارتلی که یک سوم تجارت کوکائین اروپا را در دست داشت، با همکاری امارات و چند کشور دیگر و همچنین نیروی اجرایی قانون اروپا منهدم شد. 

وزارت کشور امارات و پلیس این کشور در شناسایی افراد این حلقه به یوروپل کمک کرده اند. در مجموع ۴۹ نفر در جریان این عملیات بازداشت شده اند. 

 عملیات نور صحرا به منظور انهدام حلقه تجارت کوکائین در امارات و با دستگیری شش نفر انجام شده است. 

وزیر کشور امارات در واکنش به این اتفاق می‌گوید امارات برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین پولشویی‌ فراملی با آژانس‌های بین‌المللی همکاری خواهد کرد. 

 

نیویورک تایمز

تقابل فوتبالی ایران و آمریکا در سایه دشمنی دیرینه

امروز دو تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به مصاف هم می‌روند. این درحالی است که اعتراضات در ایران وارد سومین ماه شده و تنش میان دو دشمن دیرینه را بیش از پیش تشدید کرده است. 

بازیکنان دو تیم امروز وارد میدان می‌شوند تا برای صعود به دور بعدی مسابقات تلاش کنند، اما خوب می‌دانند که برای هواداران آنها همه حرکات معنا‌دار است. هوادارانی که نه فقط پاس‌ها، شوتها، ضربات سر و خطاها را تحلیل می‌کنند، بلکه سرود خواندن و نخواندن بازیکنان و اظهاراتشان را هم زیر ذره‌بین‌ قرار می‌دهند. 

رویارویی امروز دو تیم در مسابقات جام جهانی بیش از هر اتفاقی متاثر از دشمنی دیرینه دو دولت و همچنین وقایع اخیر ایران است. وقایعی که باعث شد آمریکایی‌ها برای حمایت از اعتراضات ایرانی‌ها پرچم این کشور را در جدول مسابقات تغییر دهند و واکنش تند دولت جمهوری اسلامی ایران را بربی‌انگیزند. 

 

 عرب نیوز

تلاش ترکیه برای بهبود روابط با مصر

مدتی است تنور دیپلماسی ترکیه در منطقه گرم‌تر از قبل شده است. مقامات این کشور تلاش می‌کنند روابط خود را با دولت‌های منطقه ارتقا بخشند، ترمیم کنند و خودی نشان دهند. 

اظهارات وزیر خارجه ترکیه، چاووش‌اوغلو درباره برقراری مجدد روابط دیپلماتیک آنکارا و قاهره، اثبات این ادعاست. او گفته دو کشور می‌توانند دوباره سفرای خود را منصوب کنند. رابطه دیپلماتیک ترکیه و مصر از پس از کودتا علیه محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ و حمایت ترکیه از اخوان، پرتنش و در بهترین حالت سرد و بی‌رمق بود. 

گفت و گوی اردوغان با سیسی در حاشیه مسابقات جام جهانی در قطر راه برای برقراری روابط باز کرده است. از طرف دیگر اردوغان قرار است با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هم دیداری داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها