|

​پیگیری «شبکه شرق» ازعدم تحقق کمک‌های دولتی به مردم زلزله زده خوی؛

ما ماندیم و آوارگی و تنهایی

زلزله‌زدگان هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند و روند پرداخت وام به کندی صورت می‌گیرد، از سوی دیگر قیمت اجاره در خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که از زلزله جان سالم به در برده‌اند هم افزایش یافته است.

ما ماندیم و آوارگی و تنهایی
ریحانه جولایی خبرنگار شبکه شرق

هشتم بهمن ۱۴۰۱  زلزله ای ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در  آذربایجان غربی، را لرزاند. سرمای هوا، موقعیت جغرافیایی منطقه و  باعث شد تا مردم از هر سمت و سو خودشان را برای کمک به این مناطق برسانند. چند ماه از زمین لرزه میگذرد اما پس لرزه های سومدیریت هنوز دامن گیر مردم خوی است. مردم کماکان چشم انتظار وام و وعده های دولت هستند.  اما زلزله زدگان هنوز در چادر و کانکس زندگی می کنند و روند پرداخت وام به کندی صورت می گیرد، از سوی دیگر قیمت اجاره در خانه ها و آپارتمان هایی که از زلزله جان سالم به در برده اند هم افزایش یافته است.

 

دولت چقدر وام می‌دهد؟

چند هفته پس از زلزله خوی دولت اعلام کرد به افرادی که خانه آنها صدمه دیده وام تعلق میگیرد. ۲۰ بهمن، محمدصادق معتمدیان، استاندارآذربایجان‌غربی به خبرنگار ایسنا گفته بود میزان تسهیلات قرض الحسنه برای واحدهای شهری ۲۵۰ میلیون و واحدهای روستایی ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. در جلسه هیات دولت با سازمان برنامه بودجه مقرر شد که میزان تسهیلات واحدهای شهری به ۳۰۰ و واحدهای روستایی نیز به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.همچنین میزان کمک‌های بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان نیز افزایش یافته و  قرار شد برای هر واحد تخریب شده ۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

وام پرداخت نشد، درصد تخریب هم کم شد

با این حال بسیاری از ساکنان که خانه و زندگیشان در زلزله بهمن ماه خوی آسیب دیده نه تنها هنوز وام هایشان را دریافت نکرده اند بلکه از کمترین امکانات زندگی هم برخوردار نیستند. حسن محمدی از ساکنان روستای زاویه حسن خان، در گفت وگو با «شبکه شرق»می گوید که حتی مبلغ وام هایی که دولت قولش را داده بود، کم شده است. او می گوید: «به ما گفتند شما خانه را تخریب و شروع به ساختن کنید بعد وام را به شما تحویل میدهیم. ما هم خانه را تخریب کردیم اما وامی دریافت نکردیم و از سوی دیگر کارشناسان در آخرین بازدید درصد تخریب خانه را هم تغییر دادند و در نهایت کمتر از چیزی که بود ثبت کردند.»

 

مبلغ وام را کم کردند

طبق گفته های او در ابتدا قرار بود یک وام ۱۰ میلیونی بلاعوض به آنها تعلق بگیرد و ۲۵ میلیون تومان هم وام قرض الحسنه ۴ درصدی، اما بعد از مدتی وام بلاعوض به ۶ میلیون تومان و وام قرض الحسنه هم به ۲۰ میلیون تومان تبدیل شد. البته شنیده های تایید نشده از این حکایت می کند که گروهی از افراد که با سازمان ها یا نهادهای دولتی در ارتباط بوده اند، وام خود را دریافت کرده اند. با این حال آنهایی که اندکی پس انداز داشتند، تمام یا بخش زیادی از پس انداز خود را برای تعمیرخانه هایشان خرج کرده اند اما با توجه به بالا بودن قیمت ها، خانه هایشان هنوز قابل سکونت نیست.

 

قطع برق هم به بی خانمانی اضافه شد

قیمت اجاره در خانه ها و آپارتمان هایی که از زلزله جان سالم به در برده اند بسیار زیاد است و در مواردی صاحب خانه ها مستاجران را مجبور کرده اند با مبالغ بالاتربه نوشتن قرارداد جدید تن بدهند، اما داستان رنج آنها به اینجا ختم نمی شود. بر اساس اطلاعات رسیده برق چادرها هم مدتی می شود که قطع شده و حالا تاریکی مهمان چادرهای مردم خوی است. حسن محمدی می گوید:« اداره برق آمد و برق را هم قطع کرد. با رئیس اداره برق صحبت کردیم و گفتیم ما بچه 9 ماهه داریم. گفتند بخشنامه آمده که برق را قطع کنیم. گفتند کابل بخرید از خانه خودتان برق بگیرید.خانه من تا چادر ۲۰۰ متر فاصله دارد. اگر بخواهم کابل بگیرم و بکشم حدود 4 میلیون تومان برای من هزینه دارد و اگر بخواهم کنتور موقت بگیرم هم حدودا ۲ میلیون تومان هزیه دارد و من الان توان خرید آن را ندارم.»

 

ما ماندیم و درد

در این شرایط، زن ها روزگار سخت تری را می گذرانند. بیش از دو ماه زندگی در چادر آن هم با بچه های کم سن کار ساده ای نیست. یکی از همین زنان که حالا فقط به خاطر فرزندانش محل زندگی و همسر خود را ترک کرده و به شهر آمده می گوید:«ما ماندیم و در به دری و دردها. خانه ما نیاز به تعمیر دارد اما هنوز به قول و وعده ها عمل نکرده اند و وام های ما پرداخت نشده. فرمانداری و استانداری هم رفتیم اما وام به ما تعلق نگرفت. از وقتی زلزله آمده همسرم هم بیکار شده و الان در به درمانده ایم.»

 

مشکلات بهداشتی و بیماری در چادر

او در آخر می گوید: «چقدر توان داریم در چادر زندگی کنیم؟ در چادر چطور بهداشت را رعایت کنیم؟ مگر می شود در سرمای این منطقه در چادر زندگی کرد و بیمار نشد؟ باران میآید، تا چند هفته پیش برف می آمد و بچه ها سرماخورده‌اند. دیگر توان و تحمل زندگی در چادر را نداریم. به خاطر ماندن در سرما مشکل کلیوی پیدا کرده‌ایم. هیچ کس صدای ما را نمیشوند. بچه های کوچکتر هر روز با گریه میخواهند که به خانه خودمان برویم. حتی پولی نداریم که خانه اجاره کنیم.»

 

هفته پر حادثه خوی

شرایط سخت اقتصادی شهرستان خوی در روستاها و شهر مردم را خسته کرده است. در ۱۰ روز اخیر اخبار ناگواری از درگیری و قتل های خانوادگی در شهرستان منتشر شد. یک زن جوان اهل شهرستان خوی مورد ضرب و شتم واقع شد، سپس گفتند خودش را حلق آویز کرده. در روستای دیگری در  اثر نزاع و درگیری میان ۲ خانواده بر سر مسائل خانوادگی سه نفر کشته شدند. مردم این شهرستان روزهای سختی را پشت سر می گذارند و دیگر نه خبر کمک های دولتی و مردمی که خبر درگیری و جنایت از خوی صدر اخبار شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها