|

منظور از افزایش سرمایه شرکت چیست؟

ثبت شرکت و تأسیس آن شرایطی دارد که از جمله آن می توان به ثبت میزان سرمایه مشخص به عنوان سرمایه اولیه می باشد.

منظور از افزایش سرمایه شرکت چیست؟

 این میزان سرمایه با گذشت زمان تغییر پیدا می کند و زمانی که شرکت دایره فعالیت خود را گسترده تر می کند به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد. در این زمان شرکت باید به فکر سهام جدیدی باشد و یا مبالغ سهام قبلی را افزایش دهد، به این کار در اصطلاح افزایش سرمایه گفته می شود.

در برخی موارد شرکت ها با هدف اصلاح و بهبود ساختار مالی خود و یا با هدف مشارکت بیشتر سهام داران در خرید سهام و تبدیل آن ها به شرکای شرکت، اقدام به افزایش سرمایه نمایند. از این رو شرکت ها به دلایل مختلفی میزان سرمایه اولیه خود را تغییر می دهند. در این قسمت به بررسی کامل افزایش سرمایه شرکت و دلایل آن می پردازیم  . هم چنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص افزایش سرمایه شرکتها وارد بخش مربوطه در وبسایت ذهن ناب شوید . یا با راه های ارتباطی زیر با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید .

موسسه ثبتی ذهن ناب

آدرس: تهران شیخ بهائی شمالی ضلع جنوب غربی میدان شیخ بهائی کوچه وحدت پلاک ۶ واحد ۳

تلفن :  02188600923

موبایل : 09122768659

آدرس وب سایت : https://zehnenaab.com/

7456

 

نحوه ثبت افزایش سرمایه

کارشناسان تولید محتوای موسسه ثبتی ذهن ناب به صورت دقیق و کلی در رابطه با چگونگی افزایش سرمایه شرکتها توضیح می دهد . همان طور که گفته شد عوامل مختلفی می تواند دلیل افزایش سرمایه یک شرکت شود. در این میان شرکت ها از مسیرهای مختلفی منابع مالی خود را تامین می کنند از این رو نحوه افزایش سرمایه آن ها نیز متفاوت خواهد بود. نحوه تأمین منابع مختلف مالی در شرکت ها باعث به وجود آمدن ۴ دسته کلی ثبت افزایش سرمایه می شود که در ادامه به بررسی تمامی آن ها می پردازیم.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا همان سهام جایزه

در این روش شرکت ها به طور معمول و در پایان یک دوره مالی و پس از مشخص نمودن میزان دقیق درآمدها و هزینه ها و نیز سودهای تقسیم شده بین سهام داران، تصمیم می گیرند که از محل سود های انباشته شده (سودی که بین سهام داران و شرکا تقسیم نشده و در بخش سود انباشته صورت های مالی شرکت ها مشخص شده است) اقدام به افزایش سرمایه نموده و بدین طریق پروژه و طرح های جدید خود را تامین مالی نمایند.

با این روش قیمت سهام فرد سهام دار که تا قبل از تاریخ افزایش سرمایه مقداری سهام از شرکت در پرتفوی خود داشته، به نسبت افزایش تعداد سهام، کاهش می یابد؛ بنابراین گفته می شود که فرد سهام دار در نتیجه این اقدام شرکت، مقداری سهام جایزه، دریافت نموده است. در حالت کلی در این مدل از افزایش سرمایه توسط شرکت ها، نیازی به وارد نمودن سرمایه خاصی در قالب نقدینگی های جدید توسط شرکت یا سهام داران به جریان سرمایه شرکت ندارد.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهام داران

این روش کاملا با روش قبلی متفاوت است به طوری که در این مدل اوراق جدیدی از سمت شرکت به سهام داران ارائه می شود. در این صورت سهام دار باید این اوراق که را که اوراق حق تقدم نام دارند باید در مدت دو ماه ثبت نام و پذیره نویسی کنند که در این روش دو راه در مقابل سهام داران قرار دارد: در حالت اول سهام داران می توانند در این مهلت دو ماهه مبلغی را تحت عنوان مبلغ اسمی که در کشور ایران در حدود 1000 ریال است، به شرکت پرداخت نمایند و حق تقدم های خود را به سهام عادی تبدیل کنند و یا این که حق تقدم های داده شده توسط شرکت را به سهام داران دیگری بفروشند که در هر دو مورد سهام جدیدی به دارایی افراد اضافه می شود.

این روش برای شرکت هایی مناسب است که سود انباشته کمی داشته باشند و توانایی تأمین هزینه پروژه های جدید را نداشته باشند. برای تأمین این هزینه ها از سرمایه داران استفاده می کنند تا سرمایه بیشتری وارد شرکت کنند. همان طور که می دانید صرف سهام و حق تقدم از روش های افزایش سرمایه هستند. در روش صرف سهام شرکت سهام های عرضه شده را به صورت پذیره نویسی در زمان های مختلفی با قیمت بالایی به خریداران می فروشند و اضافه ارزش دریافت شده را به عنوان حساب اندوخته شده نگهداری می کنند و یا با عنوان سهام جدید در اختیار سهام داران قرار می دهند.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

یکی دیگر از روش های افزایش سرمایه در شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است. در این روش برخلاف روش های دیگر میزان دارایی سهام داران شرکت تغییری نمی کند بلکه ارزش دارایی های ثابت شرکت افزایش پیدا می کند. در حقیقت می توان گفت این روش بیشتر با عملیات حسابداری سر و کار دارد به این صورت که با افزایش دارایی شرکت در معادله بدهی + سرمایه = دارایی، تعداد سهام آنها به نسبت کاهش قیمت سهام، افزایش می یابد بدون این که سرمایه خاصی به شرکت وارد شود. دارایی های ثابت شرکت با به روز رسانی ارزش آن ها افزایش پیدا می کنند. این دارای ها شامل ساختمان، زمین، ماشین آلات و تجهیزات هستند.

کدام روش افزایش سرمایه برای شرکت مناسب است؟

654

 

هر یک از روش های افزایش سرمایه ویژگی های متفاوتی دارند از این رو نمی توان گفت کدام یک بهتر است. برای مثال ممکن است روش حق تقدم برای یک شرکت مناسب ترین گزینه باشد در حالی که برای شرکت دیگر مناسب نباشد. بهتر است بدانید در حالت کلی روش افزایش سرمایه هر شرکت به ساختار و وضعیت مالی و افق برنامه ریزی خود، در هر برهه از زمان بستگی دارد.

برای شرکت هایی که رو به ورشکستگی هستند قطعا استفاده از روش هایی مانند حق تقدم و صرف سهام گزینه مناسبی نخواهد بود و هیچ کمکی به بهبود وضعیت شرکت نخواهد کرد. برای چنین شرکت هایی نباید از ورود سرمایه جدید استفاده کرد و روش تجدید ارزیابی دارایی ها بهترین گزینه است. برای شرکت هایی که در وضعیت عادی قرار دارند روش های افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و همچنین روش صرف سهام روش مناسبی خواهند بود.

آیا همه شرکت ها نیاز به افزایش سرمایه دارند؟

شرایط همه شرکت ها یکسان نمی باشد از این رو گاهی اوقات برخی از شرکت به دلیل داشتن سود انباشته مناسب افزایش سرمایه از محل سود انباشته خود می کنند و از ورود سرمایه جدید به شرکت جلوگیری می کنند. برخی از شرکت های دیگر نیز از طریق حق تقدم سرمایه شرکت را افزایش می دهند در این روش هم آورده نقدی به شرکت و بازار افزایش پیدا می کند و هم منابع لازم برای تامین مالی طرح های آینده فراهم می شود.

افزایش سرمایه به چه مراحلی نیاز دارد؟

شرکت هایی که اقدام به افزایش سرمایه می کنند باید مراحلی را طی کنند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. اولین مرحله برای افزایش سرمایه تشکیل جلسه بین هیئت مدیره و چند تن از سهام داران به نمایندگی از کل سرمایه گذاران در شرکت است. در این جلسه باید افزایش سرمایه شرکت بررسی شده و مورد تایید افراد حاضر قرار گیرد.

  2. بعد از تایید افزایش سرمایه نوبت به حسابرس شرکت می رسد. در این مرحله باید حسابرس به طور کامل تمامی جوانب را بررسی کند و ایرادات موجود را در اختیار افراد قرار می دهد تا بعد از حل شدن آن افزایش سرمایه توسط حسابرس تائید گردد.

  3. در مرحله قبل صورت‌جلسه ای تنظیم می شود که در این جلسه آن صورتجلسه در کنار مدارک مورد نیاز در سامانه اداره ثبت می شود و سپس توسط پست به اداره ثبت ارسال می شود. در اداره ثبت تمامی مدارک مورد بررسی قرار می گیرد اگر ایرادی نداشته باشد آگهی می شود.

  4. بعد از این که آگهی توسط اداره ثبت صادر شد، آگهی برای آگاه سازی سهامداران و افراد دیگر در روزنامه رسمی درج می شود.

  5. این مرحله برای تمامی شرکت ها وجود ندارد بلکه فقط برای شرکت هایی است که بورسی باشند. در این مرحله اطلاعات از طریق سایت کدال در اختیار سهام داران قرار می گیرد.

راههای ارتباط با ما

آدرس: تهران شیخ بهائی شمالی ضلع جنوب غربی میدان شیخ بهائی کوچه وحدت پلاک ۶ واحد ۳

تلفن :  02188600923

موبایل : 09122768659

آدرس  وبسایت : https://zehnenaab.com

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها